Kan inte röra frambenet bakåt.

Z

Zelma

Innan nu någon eldar upp sig så ska jag direkt säga att jag varit i kontakt med veterinär, jag har 28 års hästerfarenhet och detta är ingen som inte kan vänta tills imorgon.

Gick av div olika anledningar ut en väldigt sen vända till stallet och ser då att min ena pålle inte kan få med sig höger fram när han backar.
Kroppen backar men frambenet bara släpar och följer inte med.

Han står på benet, kan gå framåt men har dock ett något kortare steg, ser lite besvärad ut och är något halt. Kota, och framknä kan böjas utan problem, finns inga sår eller svullnader men han vill inte föra armbågsleden bakåt.

Någon som är duktig på anatomi och kan komma på om det är en muskel som gått åt pipsvängen eller sena, ligament eller annat?

Och ja, är det ingen förbättring imorgon bitti så kommer jag kontakta klinik.

/zelma

Sv: Kan inte röra frambenet bakåt.

Jag tänker spontant nervskada. Skada på del av plexus Brachialis kanske? Så att triceps och latissimus dorsi är påverkade. Eller bara en mer perifer nervskada.

Kan han aktivt böja kota och karpalled, eller är det passivt du har provat att böja?

Han kan böja båda dessa leder aktivt men kan inte föra bogbladet/partiet bakåt (om du förstår min kassa anatomiförklaring :p ).

Belastar bra och rör sig bättre framåt idag så efter överläggande med vet. och andra kunniga så avvaktar vi helgen.

Ska kika på dina länkar nu och försöka bli lite klokare. Tack för tips och hjälp!

Våran b-ponny fick exakt den skadan och uppvisade likadana symptom som du beskriver. I vårat fall var ponnyn 33 år gammal och vi valde att avliva. Veterinären ansåg att skadan var för stod för att göra något åt. Förmodligen hade något gått av/sönder inuti bogen.

Vi tror nu i efterhand att han hade fastnat i staketet (fårstängsel i en liten del av hagen, med eltråd innan för, men han hade förmodligen trasslat sej igenom den).

Hoppas det går vägen för din pålle!

Mvh Domino_s

Usch så ledsamt att höra :(
Min lilla har alltså gjort detta i boxen på något vis. Fråga mig inte hur...

Han är bara 4 år och skulle egentligen ridits in förra året men fick stå pga en konstig smärtproblematik över hals/nacke. Vi trodde då att han gått omkull på betet och fått frakturer på halskotpelaren.
Klinikundersökning visade absolut inget, så han släpptes ut på betet igen och gick där och skrotade hela hösten.

Börjar fundera på om det inte hänger ihop på något sätt.

Blir som sagt att åka till klinik direkt efter helgen om ingen förbättring sker.

Ville bara berätta att min lilla kille plötsligt var helt besvärsfri igår kväll. Så idag går han i hagen med kompisarna precis som vanligt.

Mycket underligt, men väldigt skönt!

/zelma

Låter ju nästan som om han fått nån slags låsning i bogen, skönt att han mår bra igen

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka