Kan inte betala

Hemi

Trådstartare
Skulle sälja ett föl i år. Kom en och titta i somras, ville ha honom och gav handpenning. Han skulle gå kvar hos sin mamma till början av december sen skulle jag lämna honom hos köparen.
För att inte stressa skrev vi i kontraktet att han skulle levereras och vara till fullo betald den 31/12.
Står även i kontraktet att hästen är min till han är till fullo betald.

Nu hörde köparen av sig att hon inte har pengar till den 31 och kan därför inte ta emot honom, men vill köpa honom när hon fått pengarna.

Hur kan jag göra nu? Kan jag lägga ut ny annons efter den 31/12 och se om någon annan vill ha honom och låta köparen köpa honom senare om ingen annan nappar.
Hur är det med habdpenningen?! Den ska hon väl inte ha tillbaka?
 
Skulle sälja ett föl i år. Kom en och titta i somras, ville ha honom och gav handpenning. Han skulle gå kvar hos sin mamma till början av december sen skulle jag lämna honom hos köparen.
För att inte stressa skrev vi i kontraktet att han skulle levereras och vara till fullo betald den 31/12.
Står även i kontraktet att hästen är min till han är till fullo betald.

Nu hörde köparen av sig att hon inte har pengar till den 31 och kan därför inte ta emot honom, men vill köpa honom när hon fått pengarna.

Hur kan jag göra nu? Kan jag lägga ut ny annons efter den 31/12 och se om någon annan vill ha honom och låta köparen köpa honom senare om ingen annan nappar.
Hur är det med habdpenningen?! Den ska hon väl inte ha tillbaka?

Handpenningen är förverkad 31/12 om hon inte fullföljer köpet.

Jag hade inte sålt till någon med så skakig ekonomi. Jag hade lagt ut hästen på nytt i januari.
 
Skulle sälja ett föl i år. Kom en och titta i somras, ville ha honom och gav handpenning. Han skulle gå kvar hos sin mamma till början av december sen skulle jag lämna honom hos köparen.
För att inte stressa skrev vi i kontraktet att han skulle levereras och vara till fullo betald den 31/12.
Står även i kontraktet att hästen är min till han är till fullo betald.

Nu hörde köparen av sig att hon inte har pengar till den 31 och kan därför inte ta emot honom, men vill köpa honom när hon fått pengarna.

Hur kan jag göra nu? Kan jag lägga ut ny annons efter den 31/12 och se om någon annan vill ha honom och låta köparen köpa honom senare om ingen annan nappar.
Hur är det med habdpenningen?! Den ska hon väl inte ha tillbaka?

När räknar köparen med att ha pengar då? Om ni kommer överens om att hon ska köpa fölet efter 31/12 så får hon ju betala för dess uppehälle.
 
När räknar köparen med att ha pengar då? Om ni kommer överens om att hon ska köpa fölet efter 31/12 så får hon ju betala för dess uppehälle.
Såna affärer ställer bara till problem....
Har man inte fixat pengarna på ett halvår så ska man fundera på om köparen har ekonomi..
Handpenningen är förbrukad och lägg ut annonsen igen efter den 31 dec och handpenningen är din eftersom köparen inte fullföljer köpet .
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 309
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 601
Senast: Snurrfian
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 025
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 305
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp