kan inte backa?

Joyride

Trådstartare
Märkte att min gallming hade svårt o gå med ena baknenet för över en vecka sedan.
Han hade svårt o lyfta det och kunda absolut inte backa med det benet, såg inget direkt svullnad/värme, lite svullen på insidan högt upp och även öm där. Ingen feber.
Efter 3 dagar fick han gå ut i lite "större" hage så han i alla fall fick föra det lite(blev bara stel i den när han stod still)

Gick bätter och bättre var dag och kunde backa lite o även lyfta benet lite mer, trava lite i hagen utan större problem.

I går släpte vi ut han i stora hagen halva dagen o i morse va han sämre igen, kunde inte backa o va lite svullen. Han hade inte sprungit något vad vi vet.

Vad kan han ha gjort? Jag fundera på benbrott men då skule han väll inte kuna gå så bra han gjort? Eller bara sträkt sig ordentligt.

Några förslag?

Blir i alla fall o ringa vet snart om han inte blir bättre:crazy:

Sv: kan inte backa?

Ja ta ut vet ganska snart om det inte går över på en dag. Sedan måste man undvika boxlvila/pyttehage om det inte är absolut nödvändigt på gamla hästar, då det är svårt för dem att repa sig om de stelnar till eller tappar rörlighet och kondition.

Ja ta ut vet ganska snart om det inte går över på en dag. Sedan måste man undvika boxlvila/pyttehage om det inte är absolut nödvändigt på gamla hästar, då det är svårt för dem att repa sig om de stelnar till eller tappar rörlighet och kondition.

Men det är så konstigt han verkar inte ha ont, bara svårt o backa. Han går inte i liten hage, som du säger att gamla hästar bli stela, utan han går i mindre hage själv. I dag trava han omkring utan att halta, kanske lite lite.

Har han svårt att backa är det nog just för att det gör lite ont. Men många skador kan läka ut fint själv, så om det var en sträckning eller liknande bak kan det mycket väl ha blivit bättre redan så det bara är en liten känning/stelhet kvar.

Om det var svårt att lyfta hoven kan man behöva tänka i banorna att det kanske är motstående sida som gör ont och gör att han inte vill lägga över vikten på det andra benet när du lyfter.

Jag tror inte det finns någon orsak att oroa sig, men det kan hjälpa att gå lite med hästen så den håller sig mjuk och smidig. Sträckningar sker ju mycket lättare på muskler som är stela och hårda än på aktiva smidiga muskler. Är det fortfarande tydlig hälta/svullnad skulle jag rådfråga veterinär.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 263
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Suck… jag stukade min fot ganska rejält förrförra sommaren vilket gick över med vila, fotleden har dock känts svagare sedan dess. Jag...
Svar
6
· Visningar
550
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 225
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
11 667
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka