Kan ingen bjuda på lite ridtips?

IngelaH

Trådstartare
Barockforumet är väldigt duktiga på att ge ridtips och förklara hur man kommer åt vissa problem. Är vi här på dressyrforumet så hemlighetsfulla och "ogina" att vi är totalt snobbiga och ovilliga att bjuda på oss själva och förklara hur man rider och jobbar sin häst?

Jag tycker att många här på dressyrforumet bara frågar om hästar och ryttare hela tiden och det tycker inte jag att det för diskussioner om ridningen framåt. Och inte ökar det upp intresset för dressyren heller.

Så kom igen nu killar och tjejer! Fram med tangentborden och gnugga hjärncellerna. Nu menar jag inte att ni ska kopiera frågorna och svara på varje fråga utan att ni bara ska ha något att tänka utifrån.

Hur ser ni på hästens form från unghäststadiet och uppåt?
Hur sätter ni igång en häst som ni precis har köpt och har fått hem?
Hur anpassar ni foderstaten efter jobb/igångsättning/skada/unghäst/promenadhäst/häst under träning/häst inför tävling?
Hur länge värmer ni upp i respektive gångart, när "känner" ni att hästen är klar för arbete?
Hur reder ni ut olika problem, utskjutande bogar, att hästen blir stjärnkikare, att hästen stannar, ryggar och är allmänt istadig?
Använder ni någon form av hjälptyglar?
Vilka bett använder ni?
Rider ni ridhus/paddock/gärde/ut i skog och mark. Om ni varierar, HUR mkt varierar ni?
Hur rider ni, varje dag, varannan dag, rider ni "varje dag" hur många vilodagar lägger ni in?
Rider ni för tränare? Hur ofta? Vilken utbildning har den tränaren? Varför är just den tränaren bra?
Hur noga är ni med skötseln av er häst, borstning, dusch, täckning, putsa utrustning, stallvården?
Har ni skötare/medryttare/fodervärd som får ta hand om sånt, eller är det lika roligt som själva ridandet?
Tävlar ni dressyr, eller rider ni bara dressyr för att det passar er?

Det finns säkert femtusen frågor till... Men här har ni något att fundera på. Så kom igen nu, bjud lite på er själva.

Tänk gärna "didaktiskt" - ett fint ord som jag fått lära mig på universitetet. Man ska kunna svara på frågorna VAD-HUR-VARFÖR (man gör på det sättet) när man förklarar en fråga.

Sv: Kan ingen bjuda på lite ridtips?

Jag tror inte att det handlar om att folk på den här sidan är ogenerösa utan att det handlar mer om att det har blivit en slags standard att givande diskussioner om ridningen tar man på barock-sidan där det finns mga likasinnande och frågor och diskussioner som mer handlar om tävlingsgrenen dressyr specifikt ställer man här.
Och egentligen ser jag inget fel i det...

De flesta på denna sidan tror jag ligger på en ngt lägre kunskaps-nivå när det gäller den grundläggande ridningen (men rätta mig gärna om jag har fel!). Inom barocken verkar det som att man funderar tidigare över ryttarens inverkan etc. De ryttare som man känner håller en ngt högre kunskaps-nivå brukar man också återse inne på barocksidan.

Men jag tror som sagt att det inte behöver vara ngt fel i det. Var och en befinner sig på den nivån man är och väljer att föra diskussioner och frågor utifrån det. Och som sagt det är rätt bra att kunna ha "dressyr-sidan" för att även kunna ta upp ämnen som mer rör själva tävlings-sidan.Men självklart, visst hade det varit roligt att få höra lite mer ang träning etc även från dessa ryttarna men jag tror som sagt inte att det beror på att de är ogenerösa på ngt sätt...

Håller med!
Men det var många frågor på en gång så jag vet inte riktigt vad jag ska svara! :bump:

Jag har en treåring som jag red 3-4 ggr i veckan (har vila nu).
Tycker inte att man ska rida de unga och gröna hästarna mer än högst 5 ggr i veckan beroende på tempramentet.
De måste hinna med i huvudet och de växer så det lätt att ta dem för hårt eftersom de lär sig ju så lätt!
I början hade jag ett vanligt tränsbett men hon höll på att greja mycket hela tiden med huvuden och tuggade på bettet. Så jag hittade ett svart slagt bett som skulle ge lite äppelsmak och det funkade jättebra. Hon började mer suga på bettet slutade efterhan att stöka med huvudet.Rider mest dressyr men utomhus, gör också skrittrundor i lite backar för att bli van vid annat oxå. Hon har blivit löshoppad och jag har ridit över bommar med henne.
Hon ska ha föl till våren och det är också bra, det blir en automatisk vila, det är bra för psyket och för ev framtid avel.
När jag rider tränar jag på att hitta balansen, svänga, rida rakt fram, lite tempoväxlingar när man har balans nog ocg att hon ska lyssna på sitsen, vikthjälper, broms o gas. Bara grundläggande.

Eftersom detta forum är för 'tävla dressyr' så kanske det du söker finns på 'ridning' istället?

Ylva skrev:
Eftersom detta forum är för 'tävla dressyr' så kanske det du söker finns på 'ridning' istället?

Okey.... :bow:

Om jag läser beskrivningen för forumet dressyr som jag är moderator för, så står det...

Dressyr - Om sådant som är specifikt för tävlingsgrenen dressyr. Träning, förberedelser för tävling och sådant som gör att man lyckas bra på tävling. Mer generella frågor ställs under andra rubriker.

Vad är då specifikt för Dressyr??? Rider man inte då??? :confused:

När man tränar dressyr, rider man inte då, springer man själv omkring i hög hatt som TVreklamen :rofl:

Och har man ingen tränare? Kan inte det vara intressant att diskutera fram vad som utmärker en bra tränare?

Vad har JAG för glädje i MITT dressyrridande av att veta var XX häst är såld, eller vad som har hänt med ryttare XX eller ponny XX??? Jag vill kunna diskutera dressyr för att komma framåt i mitt egna dressyrande, vare sig jag rider vanlig "tävlingsdressyr", "barockdressyr" eller "centrerad ridning"

Jag vill inte hårddra något, eller förneka er, era diskussioner. Men Gunnar tog faktiskt BORT själva tävla stämpeln från forumen för några år sedan, för att man skulle få diskutera dressyr, hoppning, fälttävlan med mera, även om man som JAG inte är en ren tävlingsryttare. Titta på tävla hoppning, där kommer hopptips och hoppråd, vare sig man tävlar eller inte. Varför kan inte dressyrforumet vara likadant, men utan hinder... :smirk:

Men OK, förlåt mig. Låt inte mig störa, Jag håller mig väl till dressyrdiskussioner på ridning och barockridning då, som sagt. Det är ju där man BRUKAR få svar i alla fall. :bow:

Senast ändrad:

Jag menade inte att det skulle vara fel att lägga tipsen här, bara att det kanske är så folk tänker; att det som inte är specifikt för att tävla dressyr passar bättre på Ridning. Det allra mesta av det du räknar upp i ditt första inlägg är ju gemensamt för alla grenar.

Jag läste frågorna utifrån ett "dressyrperspektiv", vilket jag antar var meningen eftersom de ligger på det här forumet. Då hör de ju hemma här om någonstans. Eftersom inte bara själva tävlandet går att diskutera här.
Jag anser inte att en "skogsmulle-ryttare" (i brist på annat uttryck... *hrm* Inget påhopp!!!! :o ) lägger upp sin ridning på samma sätt som t ex en dressyrryttare (tävlandes eller ej). Man har helt enkelt inte samma mål.

Därför håller jag med Ingela att detta är en tråd som hör hemma här. Samma tråd kan man ju lägga på hoppning men då är det ju "hopp-svar" man är ute efter. man får läsa frågorna efter det forum de ligger på helt enkelt.

M.

Hur ser ni på hästens form från unghäststadiet och uppåt?* Formen ska anpassas efter ålder, kondition och utbildning.

Hur anpassar ni foderstaten efter jobb/igångsättning/skada/unghäst/promenadhäst/häst under träning/häst inför tävling?* Enda gången jag ändrar min foderstat (förutom om jag märker att han behöver mer mat överlag) är om han vilar helt eller att jag rider lugnare inför en vila. Då sänker jag den lilla kraftfodergiva han har. Jag tar aldrig bort kraftfodret helt eftersom han inte vilar helt längre än 1 vecka, max 2. Han går inte heller på bete mer än gräset hemma i hagen och han rids då.

Hur länge värmer ni upp i respektive gångart, när "känner" ni att hästen är klar för arbete?
* Uppvärmingen beror helt på dagsform, vad jag har tänkt att göra under ridpasset och hur länge. Samma sak med när han är klar för arbete. Ibland vill han börja vråljobba så fort jag kortar tyglarna eller börjar trava. Skrittar dock alltid 10 minuter på långa tyglar och så jobbar jag oftast lite i skritt innan jag börjar trava och galoppera.

Hur reder ni ut olika problem, utskjutande bogar, att hästen blir stjärnkikare, att hästen stannar, ryggar och är allmänt istadig?
* Nu har jag inte problem med en istadig häst men en och annan bog kan ploppa ut ibland. Rama in, rama in, se till att han är "mellan hjälperna", ställa utåt på volt, kolla båda sidorna även på rakt spår osv. Det funkar för oss.

Använder ni någon form av hjälptyglar?* Nej.

Vilka bett använder ni?
* Tredelat med kula i mitten, ibland vanligt tränsbett

Rider ni ridhus/paddock/gärde/ut i skog och mark. Om ni varierar, HUR mkt varierar ni?
* Rider i ridhuset 2-4 dagar/vecka. Har ridbana utanför stallet som jag rider på när väder och underlag är ok. Försöker att inte rida på bana över huvudtaget mer än 4 dagar/vecka. Rider ut resten. Hur jag rider då varierar mellan bara skritt, mer/mindre av någon gångart, mkt dressyrövningar eller bara ut och njuta och ha det skönt i alla gångarter. Ibland tömkör jag en tur.

Hur rider ni, varje dag, varannan dag, rider ni "varje dag" hur många vilodagar lägger ni in?* Jag har som mål att ha 1-2 vilodagar/vecka. Sen beror det på hur han känns och vad vi gjort. Som idag fick han stå eftersom vi tränade igår och istället för att skritta ut i blåsten/regnet (vilket ingen av oss skulle ha uppskattat) fick han gå ute i hagen hela dagen.

Rider ni för tränare? Hur ofta? Vilken utbildning har den tränaren? Varför är just den tränaren bra?
* Rider för tränare 1 gång/veckan. Vet inte vilken utbildning h*n har. H*n är bra för att både jag och min häst gillar personen och h*n har hela tiden tagit hänsyn till min hästs lite speciella benställning och inte gått för hårt ut och ställt för stora krav förrns vi förstod att han kommer hålla för det här. Allt han lärt sig har blivit väl befäst eftersom vi gått långsamt fram. Både jag och min häst älskar våra dressyrträningar!!!

Tävlar ni dressyr, eller rider ni bara dressyr för att det passar er?* Jag tävlar lite men bara för att det är kul. Tränade dressyr utan tävlingsambitioner innan. Köpte inte en dressyrhäst utan en att luffa runt på. :angel: Se så det kan gå! :D

M.

Senast ändrad av en moderator:

Hur anpassar ni foderstaten efter jobb/igångsättning/skada/unghäst/promenadhäst/häst under träning/häst inför tävling?
Vilka bett använder ni?
Hur rider ni, varje dag, varannan dag, rider ni "varje dag" hur många vilodagar lägger ni in?
Hur noga är ni med skötseln av er häst, borstning, dusch, täckning, putsa utrustning, stallvården?
Har ni skötare/medryttare/fodervärd som får ta hand om sånt, eller är det lika roligt som själva ridandet?

Jag är väldigt "mesig" när det gäller hästens form. Skulle jag rida själv skulle antagligen hästen få gå i unghästform hela livet :o Min häst går stadigt i form och det har inte varit nått problem att öka stegringen i takt med hennes utbildning. Däremot kan jag säga att det är inte ofta som jag verkligen tar upp henne i formen, utan jobbar henne i ett mellanläge iaf under "vanlig" träning. :love:

Min nya häst började med att jobbas från backen och med inkörning, då hon såldes pga att hon ansågs oridbar! Red henne mestadels ut och hade inget större krav på henne.

Har en beräknad grundfoderstat som jag utgår ifrån, men blir det väldiga skillnader i arbete, så räknar jag om den. Men jag utgår i slutändan från hur hästen fungerar i arbetet(psykiskt och fysiskt).

Värmer upp i skritt minst 15 min, jobbar med att kolla "start, stopp och sväng", travar ca 10 min, kollar samma jobb, för att därefter galoppera.
Rider igenom dom problem jag har, vilket är fn något mindre aktiv på hö bak. Jobbar med skolorna och det brukar bli bättre.
Då jag köpte denna häst, var istadighet hennes kännetecken, men med mycket tålamod, massor med grus i munnen :eek: och att inte bli förbannad, så är hon nu en MYCKET trevlig häst. :bow:

Använder ingen form av hjälptygel då jag inte har det behovet.
Rider på vanligt eggbett både i hoppning och dressyr, har börjat ha kandar på henne i dressyren(utbildningsmässigt).

Rider i ridhus 2-3 dagar i veckan resten går hon utomhus i skog och mark. Rider/kör/tömkör varje dag, utom två dagar i veckan som hon vilar, vanligtvis mån + fre.

Tränar för tränare minst två dagar i veckan, av mina ibland tre dressyrpass. Hon är B-tränare och jag har ridit för henne länge, och vi kan varandras mål och värderingar och kommer överhuvudtaget bra överens!

Putsar och smörjer hennes saker efter varje ridtur, tvättar vid behov, duschar inte gärna under vinterhalvåret. Byter och fixar med täcken själv. Har en skötare, men jag gör det mesta själv, för jag tycker om det. Tränar och tävlar dressyr med mål att kunna starta MSV under hösten 2005.

Svarar bara på dem jag anser att jag..*hrrm* har ett någorlunda vettigt svar på, annars ger det ju absolut ingenting för någon annan!
Hur sätter ni igång en häst som ni precis har köpt och har fått hem? Det var så länge sedan nu, men är den redan i kondition så får den ta sig någon dag att anpassa sig till omgivningen och sen rider jag för att lära känna den, visa vägarna, provar lite jobb osv.
Hur anpassar ni foderstaten efter jobb/igångsättning/skada/unghäst/promenadhäst/häst under träning/häst inför tävling? Nu rids min pålle inget alls eftersom jag är skadad, och då står han på en foderstat vi kallar "låg"..Efter igångsättningen står han på "mellan" och när han är *tävlingsklar* eller vad man ska säga, på "hög".. Inte så bra förklarat kanske.. Höet är självklart alltid "basen", och det sänker jag bara på sommaren, dvs klarar han sig på betet så inget hö alls dåra..
Hur länge värmer ni upp i respektive gångart, när "känner" ni att hästen är klar för arbete? Det beror på dagsformen, men skrittar alltid på långa tyglar ca 10-15 min innan, jag har dessutom nån km till planen så det är redan klart när jag kommer fram ;) Brukar börja i skritt, och sedan joggas han i gång under lättridning.. LÅG form. När det känns bra, galopp..Sen skrittpaus på lång tygel å sen börjar "jobbet".
Använder ni någon form av hjälptyglar? Red förut med graman/gummisnodd. Men tycker att jag klarar mig utan nu.. Så, Nej.
Vilka bett använder ni? Tredelat, mässing eller vad man säger.. Kandar.
Rider ni ridhus/paddock/gärde/ut i skog och mark. Om ni varierar, HUR mkt varierar ni? Har ingen ridbana, bara en parkering jag kan rida på någon km bort så det blir mest i skogen..
Hur rider ni, varje dag, varannan dag, rider ni "varje dag" hur många vilodagar lägger ni in? Eftersom jag tränat mkt och haft mkt med skolan så har min vecka sett ut såhär: Måndag; Ledig, Tisdag; Skritttur på morgonen innan skolan, Onsdag; Jobb, eventuellt även rida "skötpållen", Torsdag; Ledig, Fredag; Skritt-tur i mörkret om jag är hemma/Ledig annars, Lör-Sön; antingen jobb, tillsammans med kompisen och hennes häst, eller en skogstur-galopp?! Varierar..
Rider ni för tränare? Hur ofta? Vilken utbildning har den tränaren? Har både ridit för min kompis, som inte har någon utbildning men tävlat upp till St. George-nivå. Sen en tjej som har någon slags utbildning, hon har varit ridlärare, men hon har tävlat upp till Intermediere (?) eller St. Geroge, är inte säker. Även klubbens tränare som tävlar "tävlingsekipagen" när det varit någon plats ledig har jag hoppat in, vet inte vad hon har för utbildning, men B-tränare kanske? Sen har jag nyss provat en ny tränare som roligt nog visade min häst när vi skulle köpa honom. Men det funkade sådär. Har också tränat för en A-tränare, Annica Westerberg som varit med i OS i barcelona -92. Det var en rolig upplevelse!
Varför är just den tränaren bra? Kompisen är bra att rida för eftersom hon känner min häst så väl och vet precis hur man ska rida honom.. Tränaren som tränar på klubben är första gången jag tränat och fått en riktig "aha-upplevelse" det var så underbart, hon förstår oss, och kan hjälpa mig, det är så skojj!
Hur noga är ni med skötseln av er häst, borstning, dusch, täckning, putsa utrustning, stallvården? Är jag inne på ridskolan och tränar så duschar jag efteråt, här hemma på sommaren dushcar han också efteråt om han är svettig. Men inte hemma på vintern, det är för kallt och för bökigt..
Han är täckad både inne och ute för han är klippt..
Putsningen av utrustningen var viktigare på den tiden mamma var med, nu när jag är själv och ofta har lite tid efter ridningen så blir den lidande :o Tyvärr.
Borstar och myser :love: såklart..
Lindad(stallbandage) och även lindad när jag rider..
Har ni skötare/medryttare/fodervärd som får ta hand om sånt, eller är det lika roligt som själva ridandet? När jag var frisk och hel så skötte jag det mesta själv, om inte kompisen som har hästen hos mig gjorde det..
Förutom en sak, morgonmat & utsläpp + lunch (okej 3 saker) är ju inte hemma då och hinner inte på morgonen, så det gör snälla mamma! :love:
Tävlar ni dressyr, eller rider ni bara dressyr för att det passar er? Tävlade :D Han är pensionär nu, men sen kompisen flyttat in är han som ny ;) Har tävlat en klubbis i år faktiskt, men.. Det gick inte så bra.. Han var hel knäpp! Men det var okej ändå, har bestämt mig för att satsa på träningen på honom, det ger nog mest nu. tävla kan jag göra senare på en yngre häst..

IngelaH skrev:
Barockforumet är väldigt duktiga på att ge ridtips och förklara hur man kommer åt vissa problem. Är vi här på dressyrforumet så hemlighetsfulla och "ogina" att vi är totalt snobbiga och ovilliga att bjuda på oss själva och förklara hur man rider och jobbar sin häst? .

Känner mig varken snobbig eller ogin, utan jag skulle gärna ridtips och problemlösningar.
Men har inte riktigt tid till långa inlägg som det blir då :angel:

Men ok ska försöka bättra mig och hålla mig lite mer här inne på dressyr :bow: :bow:

Jag känner mig generös, så här kommer lite om min uppfattning om unghästridande.
Har ett sto på 4,5 år med föl vid sidan som snart ska avvänjas. Hon är försiktigt tagen dels pga det men mest för att jag inte tror på att rida unga hästar "hårt". Nu rids hon ut på ett normalt sätt i alla gångarter. Jag är noga med att ha en mycket lätt kontakt i tygeln då jag vill ha en självbärig häst. Det är alltså INGA gramaner på som jag sett en del rida treåringar. Hon känns ganska lång när jag rider men ser inte lång ut från marken, och jag tror att om jag har tålamod att rida henne så kommer hon att bli väldigt självbärig. Jag värmer ofta upp henne genom att longera utan inspänning ett tag i varje varv. Sedan går hon med inspänningstyglarna på yttersta hålet, och målet är att hon ska slappna av, inte knöka ihop halsen. När jag ser att hon släpper upp svansen och rör sig över ryggen är det dags att rida. Då är hon mjukt uppvärmd. Jag rider nu trav på volter, serpentiner och sitter ned då och då i max ett voltvarv. Skänkelvikning i skritt och även lite öppna har vi gjort ett par gånger. Galoppen inne struntar jag i nu då hon är lite för obalanserad för att bära upp sig, hon får galoppera i hoppningen. Ska försöka träna lite fattningar innan jag blir för tjock om magen om jag hinner! Sedan kommer det att bli mer tömkörning. Hinner inte skriva mer, måste in till stan och fixa prylar!

Jag anser att formen precis som allt annat rörande hästen, skall anpassas till varje individs förutsättningar. Hur de är byggda (kraftiga, tunna , låga, höga, stora, små osv.) Det viktigaste enligt mig är att hästen alltid jobbas i en form som gör den avslappnad och glad. Och att man i ung ålder inte pressar hästen in i en för "hög" form (skriver "hög" eftersom detta är olika från häst till häst beroende på halsansättning), utan att den jobbar bakifrån och söker stöd i bettet (dock ej som ett femte ben). Viktigt tycker jag också är att kunna "leka" med hästen, om den tex börjar trampa/blåsa upp sig är det bara positivt och man ska vara noga att ta vara på detta.

Detta beror ju också på vart hästen befinner sig i livet, hur mkt tränad den är, ålder osv. Personligen skulle jag inte vänta allt för länge innan jag satte i gång att träna för min tränare. Men självklart så måste den få lite tid på sig att utforska hagar och mark några dagar. Men det tar iaf fler månader innan hästen "bott in sig" ordentligt. Hantera hästen mycket, så den får förtroende för mig.

Jag ändrar inte så mkt i foderstaten när hästen är i gång, tex mitt i tävlingsterminen. Behöver inte ändrakraftfodret innan med den häst jag har nu. Om hästen ska vila en längre tid tar jag bort ganska mkt av kraftfodret, trappar ner lite i taget. Och när den ska i gång i gen trappar jag upp lite i taget.

Jag skrittar ca 15 min på lång tygel (oftast i skogen). Sen skrittar jag ca 10 min på tygeln och känner igenom sidorna, kollar så att gas och broms funkar. Travar uner lättridning ca 5-10min, galopperar ca 5-10 min. Rider förvänd, serpentiner, öppna, tempoväxlingar.

Om hästen skjuter ut bogarna handlar det oftast om att den inte bjuder tillräckligt bra framåt, skjuter inte på med båda bak under sig. Ställer över lite till den sidan som hästen skjuter ut. Rider hästen rak på fyrkantsspåret mot spegel, så kan man lätt se vad man ska rätta till. Jag har inte några problem med istadighet, men om jag satt på en häst som blev det skulle jag gå tbx till att se om hästen var helt fräsch och fortsätta på den vägen. Om hästen var helt fräsch så måste man försöka göra arbetet roligare!Försöka hitta vägar som hästen tycker om.

Nej

Vilka bett använder ni?
Tredelat tränsbett, samt Kandarstång med tungfrihet, två deltat bridongbett på Kandaret.

Rider ni ridhus/paddock/gärde/ut i skog och mark. Om ni varierar, HUR mkt varierar ni?Hur rider ni, varje dag, varannan dag, rider ni "varje dag" hur många vilodagar lägger ni in?
Jag rider mycket i ridhus/paddock när underlaget tillåter. Rider ut i skogen ca 1 gång i veckan, även om det är hårt i marken försöker jag alltid komma ut på skritturer. Har ca 1 vilodag/vecka under tränings/tävlingssäsong.

Jag tränar för min tränare 1g/vecka. Hon är C tränare, rider Grand Prix dressyr. Hon har en fantastisk känsla, är mkt sympatiskt och har en stor kärlek till hästen.

Hur noga är ni med skötseln av er häst, borstning, dusch, täckning, putsa utrustning, stallvården

Jag är jättenoga med skötseln!Rykt och puts hör till det dagliga. Stallet hålls fräscht i samband med den dagliga mockningen, då jag också sopar rent överallt. Högtryckstvättar och målar göra jag på sommaren i gång.

Jag tävlar dressyr, har även tävlat hoppning och fälttävlan på ponny. Men nu är det bara dressyr som gäller, detta beror mycket på att jag haft/har fantastiska hästar som älskar att arbeta och svinga benen ;)

/Dressyrfantasten

Senast ändrad:

Vilka bett använder ni?

När jag tänker på hästen "i form" tänker jag först och främst rätt takt och tempo för hästen, att hästen bjuder frammåt och är lydig för hjälperna, att hästen är i balans och så såsmåning om lösgjord i sidorna & rakriktning, sedan börjar jag tänka på schwung och samling. När det gäller uppvärmning så brukar jag värma upp i ungeär 45 minuter. Ca en halvtimmas framskrittning och sedan en kvart lösgörande arbete i alla gångarter. Det är ju min häst, vissa hästar kräver naturligtvis mer uppvärmning, men efter ungefär en kvart brukar hon kännas bra. Vad jag rider är mycket på volter, serpentiner växla mellan raka och böjda spår, när hon är varm börjar jag lägga in övergångar, rakriktning på böjt spår, flytta framdel och bakdel för att uppnå mer samling.

det här med foder är viktigt, jag ger inte min mer än hon behöver, vill inte ha någon fet häst. ;) Nu rids hon bara ett par gånger i veckan, lite lätt motionridning, nu får hon 9 kg hösilage och två nävar betfor om dagen. När hon är i tävlingskondition så får hon givetvis man så hon är pigg och årkar prestera, men hon är lättfödd så det brukar inte bli mer än max 2 kg kraftfoder. (visserligen ponny ;) )

Jag är inte mycket för hjälptyglar vid ridning, därimot vid longering. Vistt kan det finnas fall när jag tycker det är lämpligt att sätta på en graman, men det har bara varit en gång. Ofta ligger det något i bakgrunden som man kan lösa och börja nysta upp garnet. När det gäller bett därimot tycker jag att man inte bara ska tänka enspårigt på tredelat tränsbett. Ta hästen till en tandtekniker som kan rekomendera något, va inte rädd för att prova olika saker. Men tyvärr är det ju så att an inte få vilka bett som helst när man tävlar dressyr. Vilket är både på gott och ont. :mad:

När min häst är i tävlingskondition och igång brukar hon ridas ca 6 gånger i veckan. 2-3 dressyrpass i padock eller på ängar. En gång i veckan brukar jag försöka hoppa, klättra eller intrevallträna och resten är lugna uteritter. :)

Det var väll det jag hade att bjuda på förtilffället, men jag kommer säkert på mer. :)

Hur sätter ni igång en häst som ni precis har köpt och har fått hem? Vilar nån da i början tar det lungt första veckorna.
Hur anpassar ni foderstaten efter jobb/igångsättning/skada/unghäst/promenadhäst/häst under träning/häst inför tävling? Höjer när tävlingarna börjar.
Hur länge värmer ni upp i respektive gångart, när "känner" ni att hästen är klar för arbete? galopp efter 15-20 min på kort tygel.
Hur reder ni ut olika problem, utskjutande bogar, att hästen blir stjärnkikare, att hästen stannar, ryggar och är allmänt istadig? Gör så gott det går i situationen.
Använder ni någon form av hjälptyglar? Nepp
Vilka bett använder ni? Tredelat, stång, sidepull, hack o pelham.
Rider ni ridhus/paddock/gärde/ut i skog och mark. Om ni varierar, HUR mkt varierar ni? max 2 dagar dressyr i rad, hoppar 1-2 grr/vecka. mkt dressyr io veckan minst 2 ggr i skogen/vecka.
Hur rider ni, varje dag, varannan dag, rider ni "varje dag" hur många vilodagar lägger ni in? Ena hästen vilar 1 dag/vecka den andra går varje dag.
Rider ni för tränare?[/B] Japp Hur ofta? 1-2ggr/vecka ibland mer. Vilken utbildning har den tränaren? Den enaq C-dommare har 3 olika. Varför är just den tränaren bra?
Hur noga är ni med skötseln av er häst, borstning, dusch, täckning, putsa utrustning, stallvården? Ryktar varje dag smörjer snabbt varje dag efter och om jaq hinner smörjer jag även före.
Har ni skötare/medryttare/fodervärd som får ta hand om sånt, eller är det lika roligt som själva ridandet? Gör det själv.
tävlar

Håller med Ylva till fullo, det som är gemensamt för de flesta ridgrenar passar väl bäst på ridning och inte specifikt på dressyrforumet, just de frågor som du ställer här tex tycker jag är väldigt generella och skulle lika väl passa in på både hoppning ochg fälttävlan också alltås anser att jag det inte hör hemma på dressyrforumet utan ridninge.

Likaså om tex någon har frågor om handställning vid ridning, det är ingen skilnad på "dressyrhanställning" eller annan handställning för hoppryttare alltså anse jag att det tillhör ridning, för vilka frågor ska annars ligga under ridning???

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 221
Senast: QueenLilith
·
Dressyr Behöver lite hjälp här. Får se om jag lyckas skriva så att ni förstår mina funderingar:o. Jag har lärt mig att unghästar, och hästar...
2 3
Svar
48
· Visningar
9 088
Senast: tuaphua
·
Ridning Ja, som rubriken lyder. Jag har på senare tid letat medryttare till min ena häst pga graviditet, och har haft en del som varit här och...
Svar
17
· Visningar
6 231
Senast: Squie
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 562
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Random bildtråd med text V
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Göra i Danmark