Kan hösilage göra hästar "knäpp"?

M

Misan96

Min häst var lugn när vi köpte henne, då gick hon inte på hösilage på dagarna i hagen. Men när det blev kallt ställde vi ut en bal i hagen och det är efter det kan man säga som det började. Hon blev uppstressad för ingenting och har kastat av mig två ggr nu å efter det har jag inte velat rida henne eftersom jag inte vet vad som är fel.

Kan det vara så att hösilaget innehåller för mycket av något så hon blir stressad??

Sv: Kan hösilage göra hästar "knäpp"?

Det låter väldigt konstigt att hösilage skulle kunna göra en häst knäpp. Det är ju i princip vanligt gräs och det brukar inte gå åt huvudet på hästar. Däremot kan en annorlunda väderlek göra en hel del åt hästars humör. De blir betydligt sävligare när det är varmt ute. Alla som har haft med hästar att göra vet hur det kan bli en hög och klar dag. Kanske du ska fundera på kraftfoder vad du gett osv. Om hon får sådant som havre t ex kan det göra en hel del åt humöret.

Har ni någon analys på det?
Det kan ju innehålla mycket energi.

Men mest troligt tror jag det är kylan det hänger på. Min häst är sån som piggnar på sig på vintern och blir som förbytt...

Jag skulle nog säga att det snarare beror på kylan och snön, här i stallet är de flesta hästarna lite vilda när det kallt [vildare än vanligt iaf;) ]

ELLER så innehåller ditt foder för mycket energi (MJ), det känns ganska troligt, ingen annan av hästarna i hagen som blivit piggare?

Misan96 skrev:
Min häst var lugn när vi köpte henne, då gick hon inte på hösilage på dagarna i hagen. Men när det blev kallt ställde vi ut en bal i hagen och det är efter det kan man säga som det började. Hon blev uppstressad för ingenting och har kastat av mig två ggr nu å efter det har jag inte velat rida henne eftersom jag inte vet vad som är fel.

Kan det vara så att hösilaget innehåller för mycket av något så hon blir stressad??

:cool: :cool: :cool: :cool:

Det är teoretiskt omöjligt, att hon skall ha blivit knäpp av ensilage, men hon kan må bra i allmänhet och därmed piggare.
Det framgår inte i texten hur länge du har ägt henne, men vet du med säkerhet hur hon var hos föregående ägare.
Det kan allt vara så att man har hållit energin i fodret nere för att hon är sådan här.
Dra ner på energin, typ betfor, fukta resten av fodret med vatten och longera henne innan du rider henne.
Lotta

Jag säger som de andra: Det är nog inte ensilaget som spökar utan att det hjar blivit kallare och hästarna orkar mer nu! Lycka till!

wolken fee skrev:
:cool: :cool: :cool: :cool:

Det är teoretiskt omöjligt, att hon skall ha blivit knäpp av ensilage, men hon kan må bra i allmänhet och därmed piggare.

Lotta

Nä du det köper jag inte. Visst är det teoretiskt möjligt!? Låt oss säga att hästen tidigare ätit hö med 5 MJ och hösilaget innehåller kanske uppimot 8-9 MJ- då får helt plötsligt hästen för mycket energi - och resultatet blir en odräglilg häst!

Håller med dig om att hon ska prova att dra ned på energifodret. Sedan kan det ju finnas andra anledningar också- hästen kan ju faktiskt ha ont eller så testar hon kanske sin nye ägare?

Går hästen ute lika mycket som förut då? kanske får mer energi om den får stå längre i stallet än på sommarn och så!! Det blir iaf min häst!! :smirk:

Är ingen foder expert, men tycker att det låter väldigt drastiskt att hon skulle bli knäpp bara så där pga mer hösilage. Piggare kanske, om energi värdet är högt.
Är det bara när hon rids som hon är stressad eller även vid hantering?
Har du kollat så att hon inte har ont nånstans?

Tack för alla svaren jag fått:)
Hon går ute i stort sett från 9 till 20 på dagarna, just nu rids hon inte pga skada, men problemen jag hade började innan skadorna.
Vi har fått konstaterat att hon har problem med nacken så massören har fått komma hit å massera henne och skillnaden på hästen är enomr. Nu är hon inte rädd för sandlådan eller något annat fast föremål i samma stora grad som hon var för ca 3 veckor sen.

Så tack än en gång för att ni tog er tid och svarade + att ni inte trodde hon var knäpp:) :bow:

Självklart! Hösilaget kan ju innehålla så pass mycket energi så att hon får för mycket, och då blir pigg. Jag har två hästar hemma som är kalaspigga enbart på hösilage, enligt uträknad foderstat får de FÖR MYCKET energi. Och det märks. ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 461
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar