Kan Horselyx hjälpa?

Came

Trådstartare
Hej! Min häst har så kallad höhosta, han har känsliga luftrör så på vintern hostar han en hel del, när han står inne om natten.

Någon som vet någor om horselyx, den gröna slickstenen? Den som är bra mot luftrören.

Om den har någon effekt, vad den kostar, och vart man kan få tag på det?

Har letat, så nu gör jag ett test här :) Tack!

Sv: Kan Horselyx hjälpa?

Hej! Min häst har så kallad höhosta, han har känsliga luftrör så på vintern hostar han en hel del, när han står inne om natten.

Någon som vet någor om horselyx, den gröna slickstenen? Den som är bra mot luftrören.

Om den har någon effekt, vad den kostar, och vart man kan få tag på det?

Har letat, så nu gör jag ett test här :) Tack!

Har du provat att ta bort halm och hö? Istället spån/torv el dyl och hösilage? Om inte så tror jag det har bättre effekt än slickstenen ovan.

Den kostar 2-250:- för 5 kg. Men ärligt talat, om nu hästen alltid hostar INNE, är det inte bättre då att först och främst se om din stallmiljö och luften därinne ?

Tack, men det nu var det inte detta jag ville ha svar på..

Ja, jag har provat med annat, på spån var det värre än på halm. och vad han åt spelar inte heller ngn roll :(

Det har inte bara med luften inne att göra, han hostar emellanåt även när man är ute.. Fast bara på vintern då, när det är dammigt inne..

Har testat det mesta så därför tänkte jag göra ett försök på något annat håll (:

Det har inte bara med luften inne att göra, han hostar emellanåt även när man är ute.. Fast bara på vintern då, när det är dammigt inne..

Har testat det mesta så därför tänkte jag göra ett försök på något annat håll (:

Jag rekommenderar en bra hästveterinär som kan hjälpa dig med behandlingar. Kanske måste du behandla först och sedan underhålla med något fodertillskott för luftvägar.

Jag har inte provat denna slicksten men lite annat. Det finns ett preparat som heter Secreta Pro som hjälpt. Har även avmaskat mot lungmask på en häst som hade haft hosta i 10 år och blev bra. Det är nog väldigt individuellt. Vissa märker förbättring av vitlök - andra inte.

Jag skulle börja med att åka in på en hästklink och göra endoskopi och kolla upp ordentligt var problemet sitter. Därifrån till rätt behandling.

Kanske du redan gått igenom detta och då ber jag om ursäkt för mitt tjat.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 441
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 070
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar