Kan hon växa mer tro?

M

My Precious

Jag har en treåring Akribori-Amiral som nu mäter ca 160 cm. Enligt uppfödaren är sto stammen extremt sen i växten, mamman mätte bara 154 vid tre års ålder men stambokfördes som 162.
Finns det hopp tror ni att hon växer mer eller är det dumt att hoppas:confused: Vad tror ni?

Sv: Kan hon växa mer tro?

mitt sto växte mycket mellan 3 och 4:idea:

Det värsta är nu att hon snart blir fyra.:crazy:
Men jag får hålla tummarna att hon är lika sen som sin mamma.

Jag har lärt mig en sak genom åren och det är att man får ta mätningarna på treårs och vid stamboksföring med en nypa salt.
På vissa ställen är man extremt noga vid mätningen på andra lite mer hipp som happ.
Jag har varit med om allt från mäting på exakt plant underlag som tog nästan 10 minuter för att mätaren skulle vara säker på att det var rätt. Till att hästar mätts inne i ridhus med extremt mjuk/löst underlag. Har även varit med om att man glädjemäter d v s lägger till någon centimeter om hästen har rätt ägare, uppfödare eller stam.

Håller med, min mättes på 3-år som 165 på två röda ville inte riktigt vara med. Var 168 dagen innan.

Får jag halvlåna tråden lite tro?

Är lite nyfiken på detta eftersom min 2,5 åring just nu är perfekt för mig som är väldigt kort, (160 cm över havet, och han bör vara någonstans mellan 155 och 160 cm).

Var exakt mäter man? Går efter den högsta punkten på manken är han 160, ryggen ungefär 155 och sedan finns det ju en punkt någonstans mittemellan. :confused:

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 117
Avel Läste M. Rundgrens avhandling om avvänjning av föl. Här har vi en som verkligen studerat fölets utveckling:bow: "Berger (1986) fann att...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 849
Senast: Fenestra
·
Trav hej Vi köpte en 1 åring för några månader och hon va verkligen tunn när hon kom såg ut som ett staket hade även väldigt dålig hov...
Svar
9
· Visningar
1 510
Senast: Angelique
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 813
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar