Kan hästar känna svartsjuka?

Amk

Trådstartare
För ett par månader sedan köpte jag en unghäst, hade sedan tidigare en äldre valack. Jag tycker mig ana avundsjuka/vsartsjuka tendenser hos honom nu. Han är mycket känsligare nu än förut, och kan blir riktigt sur, något han aldrig blivit tidigare. När han ser mig i hagen med unghästen blänger han oavbrutet, och kommer inte alls fram på samma sätt som förr. Han har också blivit svårare att fånga. Han är också elak mot unghästen när han får chansen, och jagar gärna bort henne från hennes mat.

Jag har inte ändrat mitt beteende mot honom någonting, och han har samma rutiner som förr. Kanske är det bara jag som inbillar mig att han är svartsjuk, men han blänger verkligen när jag närmar mig den andra hästen, eller ger henne foder. Kan ju tillägga att han är en mycket personlig och känslig typ.

Är det någon som anat något sådant här när man köpt en till häst, eller i en annan situation?

Tycker mig ha sett det hos hundar förut. Men som sagt, kanske är det bara jag som tycker att han beter sig annorlunda.

Sv: Kan hästar känna svartsjuka?

Hej
En valack jag hade var så mot mitt sto. Blev arg på henne (och mig antar jag men det vågade han nog inte visa) när jag hämtade henne i hagen. Och körde bort henne från höet. Vad gäller höet så fick jag lägga ut fler högar med rejäla avstånd så gick det bra. Sen tog honom först så gott som varje dag när det skulle ridas. När han var riden och borstad så släppte jag ut honom och tog stoet. Då brydde han sig inte så mycket.

Självklart kan de vara det, hittar ingen annan förklaring:crazy:

Jag har haft min häst sedan han var föl, är i dag 16 år snart.

Han är helt präglad på mig.
Om jag hälsar på någon av mina andra hästar först, så vänder han sig bort.
Skulle jag rida någon av de andra så får de stryk när de kommer tillbaka :confused: Och jag blir helt ignorerad

Tidigare förskökte jag att få bort detta genom att låta andra rida honom och jag rider någon annan.
Han växte fast i marken och det spelade ingen roll vad man gjorde han rörde sig inte ur fläcken :o
Var bara att byta häst och sedan var det inga problem.

Men nu har jag skaffat ett föl efter mitt sto som han har umgåtts med sedan han föddes. Så ( hanns lilla bäbis) får jag hålla på hur mycket med som hällst utan problem :love:

Konstigt hur de kan vara ibland :smirk:

jag har också upplevt blängar och lite ändrat beteende hos min nordis efter det jag köpte mitt varmblod. det var mest i början dock. jämt när jag står o borstar varmblodet så blänger nordisen på mig. han vill mer än gärna ha uppmärksamheten och gör både det ena o det andra för att få den. nordisen är också bråkig mot varmblodet, nu har de väl gjort upp mer än till en början men de syns att de har en kamp mellan sig om vem som ska få uppmärksamheten, o nordisen är tydligt svartis/avis.
jag brukar skoja om att om nordisen hade varit en människa hade han kunnat varit mitt ex, så svartsjuka som de båda är :D

För ett par månader sedan köpte jag en unghäst, hade sedan tidigare en äldre valack. Jag tycker mig ana avundsjuka/vsartsjuka tendenser hos honom nu. Han är mycket känsligare nu än förut, och kan blir riktigt sur, något han aldrig blivit tidigare. När han ser mig i hagen med unghästen blänger han oavbrutet, och kommer inte alls fram på samma sätt som förr. Han har också blivit svårare att fånga. Han är också elak mot unghästen när han får chansen, och jagar gärna bort henne från hennes mat.

Jag har inte ändrat mitt beteende mot honom någonting, och han har samma rutiner som förr. Kanske är det bara jag som inbillar mig att han är svartsjuk, men han blänger verkligen när jag närmar mig den andra hästen, eller ger henne foder. Kan ju tillägga att han är en mycket personlig och känslig typ.

Är det någon som anat något sådant här när man köpt en till häst, eller i en annan situation?

Tycker mig ha sett det hos hundar förut. Men som sagt, kanske är det bara jag som tycker att han beter sig annorlunda.

Många gånger. Jag kan knappt gå fram till en annan häst utan att känna mycket kraftfulla ögon i ryggen:mad: och höra en muttrande gnäggning. Skulle jag råka ha ett äpple handen så är gnäggningen högre:angel: "hallå, du är min:mad: " En av de andra som gärna vill hålla sig framme hos mej ligger väldigt risigt till öht:p och blir åthutad med kraft (inte av mej:angel: ) I boxen kan hon slänga med huvudet åt sidogrannarna när jag är därinne, "håller er undan".:rofl: :rofl:

Och förrut också särskilt den häst som varit mest "min" av dem, även om familjen haft flera andra också, så vet hästen vem som äger vem av:angel:

Haha, de är alltså lika fåniga som vi människor! :angel: Hoppas bara att det går över med tiden, för det är ju inget kul att gå runt med dåligt samvete för att jag tar hand om den andra hästen.

På tal om hundar så är min jämnthund extremt svartis, om man har några stycken som leker med varandra hemma och jag eller min familj klappar någon annan hund så kommer hon direkt och ska "skydda" oss och jagar iväg den andra hunden. Hon gör även mycket mera som tyder på att hon är svartsjuk, men det är gulligt och som tur är har vi ju bara en hund (hon då) :)

Självklart! :)

Praktexempel:
Mitt sto blev grinigt och tappade hull och jag begrep inte varför. Hon fick inte mindre mat, fick inte mer motion...Jag funderade och funderade, till jag kom på det: den nya hunden! Stoet var svartsjukt, så jag fick fördela min tid och bara ta med hunden varannan/var tredje gång jag gick till stallet, för att kunna ägna mig helt åt henne. Då blev stoet sitt gamla, matfriska glada jag igen.
Det tog ett par månader, men sedan hade hon accepterat den nya familjemedlemmen

Det tror jag!
Jag tar alltid min gamla häst före min unghäst. Annars blir min första arg!!

Hästar är hästar med sitt beteende, människor är männoskor med sitt beteende. Gäller även hundar o alla andra djur. Det är väldigt lätt att sätta mänskliga beteende på djur. Om du läser lite om hästbeteende så kommer du snabbt komma fram till varför häster eller andra djur gör på olika sätt. Kan ta ett exempel som är ganska vanligt. Det kommer en ny bebis i familjen (som har hund). När husse o matte kommer hem med den nya flockmedlemen så ska man INTE sätta sig ner o låta hunden nosa igenom bebisen. Istället ska husse o matte markera genom att hålla undan bebban och på det sättet markera att bebban är viktigare och står högre i rang än hunden.

Hästar är hästar med sitt beteende, människor är männoskor med sitt beteende. Gäller även hundar o alla andra djur. Det är väldigt lätt att sätta mänskliga beteende på djur. Om du läser lite om hästbeteende så kommer du snabbt komma fram till varför häster eller andra djur gör på olika sätt. Kan ta ett exempel som är ganska vanligt. Det kommer en ny bebis i familjen (som har hund). När husse o matte kommer hem med den nya flockmedlemen så ska man INTE sätta sig ner o låta hunden nosa igenom bebisen. Istället ska husse o matte markera genom att hålla undan bebban och på det sättet markera att bebban är viktigare och står högre i rang än hunden.

Visst är det så, men när du ser en tydlig förändring i din hästs beteende kan ju ju fundera på varför. Hur menar du att hund/bebisjämförelsen skulle kunna överföras på när du köper en ny häst? Jag kan ju aldrig bestämma vem av mina hästar som står högst i rang, men självklart accepterar jag inte att den äldre gör utfall mot den nya när jag håller på med den nya.
Jag har läst mycket om hästars beteende, men aldrig stött på något som svartsjuka, undrar därför om andra sett liknande tendenser. Jag ser ju tydligt att något förändrats med den äldre hästen.

Jag har haft mitt sto i 4 år och valacken i snart 2 år.
Första gången stoet såg att jag satt upp och red valacken stenglodde hon. Som "Vad fan gör hon med den där hästen?!" :D
Sen var hon tjurig ett tag, 2 veckor ungefär om jag minns rätt, gick iväg från mig i hagen och i flera veckor kunde jag inte ta in valacken för ridning/körning före henne för då vägrade hon komma sen när jag skulle hämta henne. Hon var arg på honom också, bet honom och höll på. Iofs är hon lite sur på honom fortfarande rätt ofta, men nu håller dom ihop även om stoet nog tycker det är skönt utan honom ibland. Hon var ju från början van med att jag bara gick fram till henne i hagen, att jag bara hämtade henne och bara red henne. Hon är speciell.. hon brukar gnägga lågt när jag kommer och ibland har jag med godis till dom och då ger jag alla hästar som kommer fram, och är nån annan där innan henne blir gnäggningen uppfodrande, högre, som "Hallå där?! DU är väl ändå MIN matte?!" Hon är så himla söt. :D

Hej!
För 2 somrar sen hade jag en häst på inridning. Han fick gå tillsammans med min valack som då var 4 år och som jag haft sedan föl. Min valack var riktigt svartsjuk på den andra hästen kan jag säga. Jag fick inte ens titta på den, och absolut inte klappa den. Skulle jag ta in den hästen, fick jag ta in min valack först. Gick jag fram till den andra först kom min som ett skott med öronen bak och körde iväg den :p Riktigt svartsjuk med andra ord. Så om hästar inte blir svartsjuka så vet jag inte vad det där handlade om :rofl:

Mina hästar har absolut varit svartsjuka, när jag närmar mej hagen jagar Gandur bort Skutte ´& vill ha all uppmärksamhet själv, samma när jag köpte min gamla valack för flera år sedan, då var mitt sto tjurig på honom tills hon upptäckte att hon inte blir övergiven.De e så söta:love:

Jag tog det bara som exempel på att man sätter mänskliga känslor o beteende på djur.
Självklart blir det förändringar i flocken om man stoppar in en ny häst. Det tar ju tid innan ordningen är ok igen. Men som sagt inte är det svartsjuka.

Min var jättesvartsjuk på min pojkvän i början. Han hade inte problem med nån annan, men så fort min pojkvän gick brevid mig blev han jättesur och skulle klämma sig in mellan oss :smirk:
Så nog kan hästar vara svartsjuka

Jag tog det bara som exempel på att man sätter mänskliga känslor o beteende på djur.
Självklart blir det förändringar i flocken om man stoppar in en ny häst. Det tar ju tid innan ordningen är ok igen. Men som sagt inte är det svartsjuka.

hästar kan verkligen vara svarsjuka, min pojkvän kunde inte gå in i hagen för då sprang min häst fram rakt emot honom vände arslet till fort som satan och sparkade allt han hade...

såg lite kul ut när han kom in i stallet helt likblek och sa du kan ta in dina jävla hästar själv!
jag förstår honom... det kan inte ha varit så kul... det hände mer än en gång... men han träffade aldrig som tur var!

Inte är det svartsjuka. Djur har inte mänskliga känslor. Det är något som vi sätter på dom.

Jag skötte om en shettis förut och vi var verkligen riktiga bundisar!!
Sedan när jag blivit alldesles för stor för henne köpte vi en unghäst till, en welsh.
Och då blev hon verkligen jättesur! samma symtom eller vad man nu ska säga. Hon blängde, jagade iväg welshen och blev väldigt "hårdhänt" mot mig.
Numera är det bättre och hon beter sig som för. Men jag tror absolut dom kan känna avundsjuka. Hästar e ju inte dumma...;) :p

Inte är det svartsjuka. Djur har inte mänskliga känslor. Det är något som vi sätter på dom.

Man kan väl inte säga att känslor e nåt bara människor har och att det är nåt vi "klistrar" på djuren!
Djur levde långt innan människan och jag tror knappast att dom gick runt och var ehöt känslolösa.
Då skulle dom ju inte jaga varandra eller stå och gosa med varandra.
Och varför skulle stoet försvara fölet om det inte kände ngt för föungen?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 389
Senast: mars
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 897
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 770
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 363
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama