Amk
Trådstartare
För ett par månader sedan köpte jag en unghäst, hade sedan tidigare en äldre valack. Jag tycker mig ana avundsjuka/vsartsjuka tendenser hos honom nu. Han är mycket känsligare nu än förut, och kan blir riktigt sur, något han aldrig blivit tidigare. När han ser mig i hagen med unghästen blänger han oavbrutet, och kommer inte alls fram på samma sätt som förr. Han har också blivit svårare att fånga. Han är också elak mot unghästen när han får chansen, och jagar gärna bort henne från hennes mat.
Jag har inte ändrat mitt beteende mot honom någonting, och han har samma rutiner som förr. Kanske är det bara jag som inbillar mig att han är svartsjuk, men han blänger verkligen när jag närmar mig den andra hästen, eller ger henne foder. Kan ju tillägga att han är en mycket personlig och känslig typ.
Är det någon som anat något sådant här när man köpt en till häst, eller i en annan situation?
Tycker mig ha sett det hos hundar förut. Men som sagt, kanske är det bara jag som tycker att han beter sig annorlunda.
Jag har inte ändrat mitt beteende mot honom någonting, och han har samma rutiner som förr. Kanske är det bara jag som inbillar mig att han är svartsjuk, men han blänger verkligen när jag närmar mig den andra hästen, eller ger henne foder. Kan ju tillägga att han är en mycket personlig och känslig typ.
Är det någon som anat något sådant här när man köpt en till häst, eller i en annan situation?
Tycker mig ha sett det hos hundar förut. Men som sagt, kanske är det bara jag som tycker att han beter sig annorlunda.