Kan HÄstar Bli Åksjuka?

Sv: Kan HÄstar Bli Åksjuka?

Då vi haft en del hästar genom årens lopp så har vi erfarenhet även av några som åkt betydligt bättre riktigt trångt....så man ska aldrig säga aldrig.

Dessa hästar har stått och "sökt stöd" med innerbenet när man kört dom brett/ kapad mellanvägg.(sparkat, trampat.snubblat)
När de istället fick en hel vägg, ställde de ner hoven mot den och fick stöd av den att hålla balansen.

Vi har dock haft ännu fler som mått bra av att åka brett skall tilläggas.
Med brett menar iallafall inte jag hela bredden, utan mer än halva.
Mina åker med ngt bredare än hälften framtill o sen en hel vägg från halva längden på snedden- förstår ngn?:angel:

mina tar stöd med hö framhov mot väggen.
många nya trailers har en väldigt låg mellanvägg. Om den då bara har plast nertill får den dåligt med sidostöd- när hästarna är stora.

hästar kan bli åksjuka det sa iaf veterinären om min kompis häst som fick kolik i transporten

Jag råder dig att först söka källan till det hela.
Vad händer med hästen innan hon lägger sig. Märks ingenting från transporten eller är hon orolig? Föreslår att du lånar eller köper en bevakningskamera så du har riktig koll på vad och när det händer saker i släpet.
Vanligast lägger sig hästen för att hon är livrädd men kan säkert också må illa.
Att ditt släp är nytt är ingen garanti för att det har en bra miljö. Prova att åka själv för att se om det finns konstigheter tex oljud, släpet gungar (pga inga stötdämpare) osv.
Kör henne utan mellanvägg när det går men innan du åker igen tycker jag du ska ta rätt på orsaken till hennes eländiga situation.
Tips: Ha en inre bild av att hästen står på biltaket när du kör så förbättras körningen lite till.

Lite frågor för att försöka få mer klarhet, och kanske kunna hjälpa:

• Är det på rak väg eller i kurvor?
  • Om det är i kurvor, är det alltid i samma kurva (höger/vänstersväng)?
  • Är mellanväggen stadig? (eller bågnar den om hästen lutar sig mot den i ovankant?)
  • Har transporten sparkplåtar?
  • Började det här när ni bytte släp, eller långt innan/efter?

ja en häst kan bli åk/sjö sjuk
de fick korsriddarna erfara på 1100 talet.
man vart tvungen att ta hästarna till en liten ö där do fick vila upp sig innan dom kundetransporteras in till fastlandet.
efter som dom inte kan spy så blir ju saken inte bättre...

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 270
Senast: Happimess
·
Hästhantering Jag har två frågor: 1) Det ena gäller tips på hur jag för ponny syr sluta skrapa transporten. (Läs nedan) 2) Någon som provat First...
Svar
7
· Visningar
2 100
Senast: mackan
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 663
Senast: Hedinn
·
Ridning Hej! Jag har en 6-årig valack, som har en väldigt stor personlighet. Han kastrerades tidigt, redan vid 11 månader pga fruktansvärt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 440
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar