Kan hästar andas med munnen?

S

simzon

Ja, ni ser frågan i rubriken. Jag såg en dokumentär häromdan om en veterinär som jämförde syrehalten i bloden på en galopphäst efter en träningsrunda med vanligt tränsbett och efter en runda med bettlöst huvudlag. Han menade att bettet i munnen hindrar hästen från att andas obehindrat. Alltså han menade att visst får hästen luft, men utan bett i munnen vore det bättre.
Jag har alltid lärt mig "att hästar andas bara genom näsan, även om det anatomiskt vore möjligt för dem att andas också genom munnen. Men det vet inte hästarna om."
Hur är det nu egentligen? Kan någon av er svara på frågan?

simzon
 
Sv: Kan hästar andas med munnen?

:D Jag har ingen aning, men vill också gärna veta svaret!
 
Sv: Kan hästar andas med munnen?

Jag har ingen aning om svaret, men jag funderar lite på en sak..
Om man har bettlöst, då går väl inte hästen hela tiden med öppen mun och andas? Den använder ju sig av näsborrarna både när man rider med bett och bettlöst. Men jag skulle vilja veta svaret, fram med er som vet! :)
 
Sv: Kan hästar andas med munnen?

Fast å andra sidan, vi människor kan ju andas med munnen, men vi går ju inte runt med öppen mun hela tiden.

Hästar borde ju kunna andas genom munnen, de gäspar ju....
 
Sv: Kan hästar andas med munnen?

kl

Jag har hört att de inte kan andas genom munnen. Har dock ingen förklaring till varför.
 
Sv: Kan hästar andas med munnen?

Jag har hört att de inte kan andas genom munnen, men då kan man fråga sig varför de gäspar :confused:
 
Sv: Kan hästar andas med munnen?

Hästar kan ju hosta också. Det tyder ju på att det finns en möjlighet för luften att iallafall komma ut genom munnen.
Jag funderade på om hästar först börjar andas med munnen när det blir riktigt jobbigt. Som tex galopphästar. Men också hopphästar borde ju då springa med öppen mun mot slutet av banan. Men så är det väl ändå inte?

simzon
 
Sv: Kan hästar andas med munnen?

Nej. Det har att göra med att hästen är skap för att äta nästan dygnet runt och att hästen inte andas via munnen förhindrar att maten hamnar i luftvägarna.
 
Sv: Kan hästar andas med munnen?

simzon skrev:
Hästar kan ju hosta också. Det tyder ju på att det finns en möjlighet för luften att iallafall komma ut genom munnen.
Jag funderade på om hästar först börjar andas med munnen när det blir riktigt jobbigt. Som tex galopphästar. Men också hopphästar borde ju då springa med öppen mun mot slutet av banan. Men så är det väl ändå inte?

simzon

Nej de kan inte andas via munnen. Häng vid staketet nån gång vid galoppbanan och lyssna till hur hästarna andas i takt med sprången via näsborrarna.

De flesta hopphästar har nosgrimmor som stänger igen munnen så det är inte ens möjligt. Inte lika valigt inom galoppen. Sen ansträngs galoppörerna betydligt hårdare.
 
Sv: Kan hästar andas med munnen?

Hej!
En vetrinär sa till mig en gång att hästar kan andas genom mun men gör det ogärna då de inte faller dem naturligt att göra det.
 
Sv: Kan hästar andas med munnen?

såg på animal planet igår natt på Hitech vets....och de förklarade att hästar inte kan andas genom munnen, pga de saknas ngt i strupen...
 
Sv: Kan hästar andas med munnen?

Nästan 100 på att dom inte kan det...
 
Sv: Kan hästar andas med munnen?

Det är väl bara att hålla för båda näsborrarna och se om de andas eller inte?
 
Sv: Kan hästar andas med munnen?

simzon skrev:
Hästar kan ju hosta också. Det tyder ju på att det finns en möjlighet för luften att iallafall komma ut genom munnen.
Jag funderade på om hästar först börjar andas med munnen när det blir riktigt jobbigt. Som tex galopphästar. Men också hopphästar borde ju då springa med öppen mun mot slutet av banan. Men så är det väl ändå inte?

simzon
Jo, fast ansträngningen för en galopp häst är ju MKT större! Men fälttävlanshästar?
 
Sv: Kan hästar andas med munnen?

Att hästen normalt inte kan andas genom munnen beror på den ovanligt långa mjuka gomen. Mjuka gomen är fortsättningen på hårda gomen och sträcker sig hos häst till de sista kindtänderna. Den hänger ner till basen framför struplocket och hindrar därmed luft att gå via munnen.
Om en häst kräks kommer ingestan ut genom näsan av samma skäl.
Källa: Veterinary Anatomy, av Dyce, Sack & Wensing.
Så nu vet ni. :idea:
 
Sv: Kan hästar andas med munnen?

Jaha, men det borde ju den där veterinären i dokumentären ha vetat. :confused:
Fast han menade ju iallafall att om bara hästarna slapp ha bett i munnen så skulle de kunna andas bättre.
Jättekonstigt.
Eller så var det reportern som fattat fel och hittat på en egen historia...:crazy:

simzon
 
Sv: Kan hästar andas med munnen?

Snor sista knappen

Fast jag har många gånger sett att hästar som ridits hårt (alltså, sprungit fort och långt) går med halvöppen mun under en kort stund. Precis som att luften som kommer genom näsan inte rcker till. Red ut på en häst idag och han gjorde precis så efter den sista galoppen. Han rids på hackamore, om nu det spelar någon roll. Han hade alltså ingenting i munnen.
 
Sv: Kan hästar andas med munnen?

Kan det vara att bettet tar plats för inandningsluften när hästen andas genom näsborrarna? Munhåla, svalg o "näsa" borde väl vara "sammankopplade" som hos människan? Isf tar ju hästen upp en del syre genom slemhinnor också. (Mammor! Tänk på hur profylaxandningen fungerar :D )

OT! Får jag 50 öre för denna "kan det vara-fundering"? Jag blir snart miljonär :bump:
 
Sv: Kan hästar andas med munnen?

min kompis häst låg i boxen och hyperventilerade med öppen mun av smärta.
 
Sv: Kan hästar andas med munnen?

Mjuka gomen är ju på gränsen mellan näshåla och munhåla. Om bettet t.ex. trycker på tungan så tungan trycks bakåt så kommer tungan i sin tur trycka på mjuka gomen uppåt. Och då kan det bli trängre att andas. Bara en teori, vad jag vill peka på är att påverkan i munhålan kan hämma andningen _utan_ att luften går i munhålan.
Prova själva att andas genom näsan när ni trycker upp mjuka gomen med tungan, inte jättelätt.

Jo, hästar kan ju tex hosta, så det går att flytta på mjuka gomen. Men inte under normal andning som jag skrev tidigare.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Nej, jag menar inte vända det upp o ned ;) Utan att lägga leden på andra hållet, dvs ha vänster bettring på höger sida. Har ni testat...
Svar
13
· Visningar
2 720
Senast: Deimion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp