kan han vara en klapphingst?

Fibusen

Trådstartare
står i val och kval att köpa mig en ettårig hingst,men problemet är att den nuvarande ägaren hade varit in och skulle kastrera för ca två månader sen,då hästen var 10 mån ungefär,men det konstaterades att den ena kulan inte ramlat ner...
hon hade frågat om dom skulle göra en bukoperation och opererera bort kulan,men veterinären sa att hon skulle avvakta,och att det troligtvis skulle trilla ner..:confused:
kan man lita på det,eller är hoppet ute..? hade velat hafft han kastrerad i höst effter betet.. han har gått på lösdrifft,kan det spela in någonstanns...?

då jag har sto så kan jag inte ha hingst..:(
annars så är det den underbaraste hästen jag träffat!!!:love:
 
Sv: kan han vara en klapphingst?

Har du känt efter om den har ramlat ner nu då? Tycker sega testiklar har en tendens att komma ner när dagen blir längre och hormonhalterna stiger. HH
 
Sv: kan han vara en klapphingst?

Och mycket rörelser brukar hjälpa till vid dessa tillfällen, hade en kompis med klapphingst som hon till slut skulle köra till klinik för operation. På vägen dit skumpade det rejält, och testikeln ramlade ner, så det blev en hastig stående katrering på kliniken när hon kom in.
 
Sv: kan han vara en klapphingst?

Man gör ingen bukoperation när man kasstreras klapphingstar. De behöver bara gå in lite längre.

Tror att den kommer att ramla ner så vänta. Annars är det väl bara att klapphingst kasstrera i höst.

Köpte en 2 årig klapphingst extremt billigt. (fattar inte varför? Visst kostar lite mer att kasstrera men inte omöjligt) Väntade ut honom. När han var tre så hade den sista ramlat mer. Allt blev i slutändan väldigt billigt för mej.:banana: :banana: :bump: :bump: Hade en häst som hade stigit väldig mycket i pris när den såldes.
 
Sv: kan han vara en klapphingst?

sessna skrev:
Man gör ingen bukoperation när man kasstreras klapphingstar. De behöver bara gå in lite längre.

Tror att den kommer att ramla ner så vänta. Annars är det väl bara att klapphingst kasstrera i höst.

Köpte en 2 årig klapphingst extremt billigt. (fattar inte varför? Visst kostar lite mer att kasstrera men inte omöjligt) Väntade ut honom. När han var tre så hade den sista ramlat mer. Allt blev i slutändan väldigt billigt för mej.:banana: :banana: :bump: :bump: Hade en häst som hade stigit väldig mycket i pris när den såldes.

ja,förhoppningsvis så trillar dom ner! känns som om det är mkt mer riskfritt vid en "vanlig" kastrering,om inte så är det ju billigare...
tycker nu att den lilla lilla kulan som är nere nu har växt till sig mkt under dom här soliga dagarna,och hingstkompis i hagen,så då kanske även andra kulan dimper ner snart med! ;)
 
Sv: kan han vara en klapphingst?

Kan du inte ordna så att den kan vara på hingstbete eller liknande? Det är lite sorgligt att kastrera dem så unga.. Vår hästägare, som vi samarbetar med, gör det och de blir lite taniga och veka, tycker jag.. Tror annars inte det ska vara nåt problem, det är många de inte trillat ner på i så tidig ålder. Vad är det för stam?
 
Sv: kan han vara en klapphingst?

jo,han går på bete nu med hingstkompisar,det var en självklarhet för mig! men eftersom jag själv har ett sto också,och jag vill väldigt gärna ha dom i samma hage efter grönbetet,plus att dom kommer få boxarna brevid varandra,vill varken för hans eller hennes skull att han ska hålla på att gå genom väggen pga att det står ett sto brevid,vilket är väldigt stressande för både han och hon.. om inte jag såg det som ett problem för nån av mina hästar,så skulle jag gärna ha kvar han som hingst,då jag vill att han inte ska bli så där jättehög,utan mest "grov"! :banana: :banana: :banana:
nu ligger han strax över 140 cm..

än så länge så bryr han sig inte ett dugg om stona (går ston i hagen brevid,har även luktat och nosat),om han fortfarande håller sig så lugn så kan jag vänta med att kastrera tills han fyller 3, MEN att ha han i egen hage,men det vet man ju inte om han gör...:crazy: *peppar,peppar*

annars så kommer han att kastreras som sagt innan insläppet från bete,viilket brukar bli tidigast i slutet av september,å senast slutet av oktober....:d


han är en korsning mellan varmblod och baskir
 
Sv: kan han vara en klapphingst?

jo,han går på bete nu med hingstkompisar,det var en självklarhet för mig! men eftersom jag själv har ett sto också,och jag vill väldigt gärna ha dom i samma hage efter grönbetet,plus att dom kommer få boxarna brevid varandra,vill varken för hans eller hennes skull att han ska hålla på att gå genom väggen pga att det står ett sto brevid,vilket är väldigt stressande för både han och hon.. om inte jag såg det som ett problem för nån av mina hästar,så skulle jag gärna ha kvar han som hingst,då jag vill att han inte ska bli så där jättehög,utan mest "grov"! :banana: :banana: :banana:
nu ligger han strax över 140 cm..

än så länge så bryr han sig inte ett dugg om stona (går ston i hagen brevid,har även luktat och nosat),om han fortfarande håller sig så lugn så kan jag vänta med att kastrera tills han fyller 3, MEN att ha han i egen hage,men det vet man ju inte om han gör...:crazy: *peppar,peppar*

annars så kommer han att kastreras som sagt innan insläppet från bete,viilket brukar bli tidigast i slutet av september,å senast slutet av oktober....:d


han är en korsning mellan varmblod och baskir
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min nya älskling är väldigt fäst vid sina kulor. Så pass fäst att dom inte fanns att finna när han skulle kastreras liggande på...
Svar
4
· Visningar
1 395
Senast: valegro
·
Ekonomi & Juridik För snart ett år sedan köpte jag en 1 åring i tron om att denna var valack. Jag tog upp just denna saken vid köpet, eftersom jag själv...
2
Svar
23
· Visningar
7 845
Hästvård Är på jakt efter en ponny till mina barn o har hittat en fin WM på tre år. Nu har bara ena stenen kommit ner. Enligt säljaren ska han ha...
2
Svar
32
· Visningar
4 899
Senast: giffan
·
Hästvård Jag köpte en unghäst,islandshäst, i mars förra året och han visade fram mot vårkanten lite hingstbeteende. Jag tänkte lite smått på om...
Svar
1
· Visningar
1 203
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp