Köpa klapphingst?

Sv: Köpa klapphingst?

4000 kan låta rimligt men det beror ju helt på vad kastrationspriset blir i slutänden.

Ang försäkringen....har du verkligen frågat ordentligt på Agria om det stämmer ???

MIn första klapphingst var försäkrad i Agria, kommer dock inte ihåg om det var extra men tror det, och det täckte inte klapphingst.......

Jag frågade flera gånger för säkerhets skull men nix....

Som jag sa, tycker du ska leta efter en annan ponny, ingen klapphingst :)

ATG kliniker är nog dyrare än andra, finns ingen icke ATG klinik i era trakter ?
Bara så du kan förhöra dig om priskillnaden.

Agria Extra tar klapphingst-op från 2011-01-01
 
Sv: Köpa klapphingst?

Vad bra för dem som får klapphingstar nästa år då :)

För jag antar det inte gäller om man har en klapphingst som man försäkrar som äldre utan endast om det är ett föl innan 10 dagar ( eller är det 30 dagar ? ) och det sen är obrutet tills den ska kastreras...
 
Sv: Köpa klapphingst?

Ja jag tycker att priset var helt ok för det:)
Jag ringde faktiskt runt till en massa icke ATG kliniker i västra götaland och dom var nästan dyrare. Även Helsingborg sa ett mycket högre pris. Ringde ju runt eftersom jag var beredd på att åka en bit men det visade sig att den kliniken som nästan låg närmast hade bäst pris! Och underbart trevliga var dom också:)
 
Sv: Köpa klapphingst?

Det finns så många hästar idagens läga.... så varför köpa en klapphingst som du måste börja ha som sjukhäst....
Nä se dig om efter en annan häst är mitt råd.
Och om du ABSOLUT vill ha just denna. så kastrera så snabbt du bara kan!
 
Sv: Köpa klapphingst?

Jo jag börjar nog inse att det är bättre att vänta o försöka hitta någon annan. Samtidigt OM man får ägaren att gå ner i pris o OM kulan ligger ganska långt ner så har man fått en riktigt bra ponny till ett bra pris. Men det är ju det där OM..... Min kloka mamma säger att jag ska lägga ner detta projekt.
 
Sv: Köpa klapphingst?

Jag ska kastrera min på Färjestad i Karlstad.
3-4 tusen om stenen ramlar ner av sövningen, 6700kr om de får leta lite.
Men jag har haft ut distriktsveterinär som hittat kulan i inguinalen, vilket innebär att jag vet att buköppning inte behövs.
 
Sv: Köpa klapphingst?

Nu blir jag nyfiken vad det kan vara för ponny i den unga ålder som är SÅ bra som barn ponny? Ska den tävlas med eller skrutta runt hemma med barnen?
 
Sv: Köpa klapphingst?

Jag ska kastrera min på Färjestad i Karlstad.
3-4 tusen om stenen ramlar ner av sövningen, 6700kr om de får leta lite.
Men jag har haft ut distriktsveterinär som hittat kulan i inguinalen, vilket innebär att jag vet att buköppning inte behövs.

Jag trodde inte man kunde se i förväg vart den låg. Enligt ägaren hade hon haft en veterinär ute i ett annat ärende o då frågat om han kunde säga något. Svaret hon fått att det var mer eller mindre omöjligt.
 
Sv: Köpa klapphingst?

Nu blir jag nyfiken vad det kan vara för ponny i den unga ålder som är SÅ bra som barn ponny? Ska den tävlas med eller skrutta runt hemma med barnen?

Tanken är att den så småningom ska tävlas. På det korta videosnuttarna jag fått rör den sig bra o hoppar väldigt trevligt!

Ska iväg o titta på en annan ponny imorgon o den här ponny står bara 5 mil därifrån så jag tar mig nog en till iaf.

Enligt veterinär på ATG i Mantorp så kan man genom att kolla på den testikeln som finns nere förana hur långt uppe den andra ligger. Stor testikel nere=den andra ligger antagligen lång uppe.
 
Sv: Köpa klapphingst?

Jag ska kastrera min på Färjestad i Karlstad.
3-4 tusen om stenen ramlar ner av sövningen, 6700kr om de får leta lite.
Men jag har haft ut distriktsveterinär som hittat kulan i inguinalen, vilket innebär att jag vet att buköppning inte behövs.

Konstigt att du fick ett så billigt pris. Ringde just till Färjestad o då sa dom att en vanlig kastration kostade 4700:- o sen tillkom veterinärtid för hur länge dom skulle vara tvungen att hålla på. Dom kunde absolut inte ge något maxpris.
 
Sv: Köpa klapphingst?

Din veterinär är rätt ute. En klappis har högre testosteron halt än många hingstar då hormonerna hos en "ren" hingst går mer i cykler, medans hormon tillförseln på en klappis kan vara konstant om man har otur. Det finns dessutom en risk om man går upp i buken för att opera bort kulan, att ngt fragment av kulan ändå blir kvar. det räcker för att hormon tillförseln skall vara mycket konstant, med resultat att hästen kan bli mycket mer hingstig än en regelrätt hingst.

jag skulle INTE köpa en klapphingst över huvud taget.
 
Sv: Köpa klapphingst?

Ja utifrån den beskrivningen måste det finnas minst 100 bättre ponnysar... som inte är klapphingst iaf..
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi har en valack som igentligen är 8 år, men mer som 6 i huvudet. Kenta som han heter, är otroligt snäll att hålla på med, han är...
Svar
2
· Visningar
869
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Min nya älskling är väldigt fäst vid sina kulor. Så pass fäst att dom inte fanns att finna när han skulle kastreras liggande på...
Svar
4
· Visningar
1 395
Senast: valegro
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 223
Senast: MML
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 550
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp