Kan han aldrig ha slideskor?

P

Pargos

Kan alla raser ha slides?
Min hovslagare säger att min arabkorsning aldrig kan ha slides, för han "kommer bryta ryggraden" om jag stoppar honom med slides på. Att det bara är quarters och paints som kan ha slides (och även då är det egentligen fel, slides är av allmän ondo enligt honom).
Är det så, att en arab inte kan ha slides?
Jag misstänker att han säger så mest för att jag inte ska byta till en hovslagare som kan sko slides...
Jag hoppas (och tror) att det är träningen som gör grunden för att hästen ska kunna slidestoppa med slideskor, oavsett ras... eller?

(Och givetvis rätt underlag.)

Min tränare har inte sagt nånting om att min hästs ras inte kan ha slides, men nu blev jag modfälld av min hovslagares kommentarer... :(

Sv: Kan han aldrig ha slideskor?

Min systers häst (arab-korsning) har haft slideskor men bara på vår,sommar då hon tävlar. Men det bror på hur hästen lite i sitt sätt och hur den är bygd och om man behöver det.

Hur är din hovslagare annars?
Dt kan vara som du sa att han bara vill ha kvar dig som kund.

OM din häst försöker stoppa korrekt kommer han utan slides/med dåligt underlag att förstöra både bakknän och annat så jag tror det handlar om att din hovslagari inte kan/vill sko med slides

Malin

Min hovslagare säger att min arabkorsning aldrig kan ha slides, för han "kommer bryta ryggraden" om jag stoppar honom med slides på. Att det bara är quarters och paints som kan ha slides (och även då är det egentligen fel, slides är av allmän ondo enligt honom).
Jag misstänker att han säger så mest för att jag inte ska byta till en hovslagare som kan sko slides...
Jag hoppas (och tror) att det är träningen som gör grunden för att hästen ska kunna slidestoppa med slideskor, oavsett ras... eller?

Min tränare har inte sagt nånting om att min hästs ras inte kan ha slides, men nu blev jag modfälld av min hovslagares kommentarer... :(
Kanske du kan ta kontakt m nån som brukar sko westernridna araber..?

Om du stoprtränar kan (ska) du självklart ha slides. Precis som Hotrodder säger är det värre utan!

Visst finns det många araber som inte är byggda för att slida långt, eller rättare sagt byggda för att ha lätt för tekniken. Precis som det finns mängder av quartrar som inte heller är det!

Din tränare kan säkert hjälpa dig och även tala om vilka ev begränsningar just din häst har. och uppenbarligen tränar ni slidestop och då är det bara på med slideskorna!

Några slidande araber:

Lanai.jpg

Lanai_Bridleless.jpg

Untitled-12.jpg

Untitled-20.jpg

Untitled-21.jpg

Untitled-30.jpg

Willett_468-1575.jpg

Fina bilder :) du verkar kunna det här! Hur ska en häst vara byggd för att kunna lära sig slida så bra som möjligt? Finns det några särskilda saker man kan titta på om man t.ex. köper unghäst?

Mja, reining är knappastmin starka sida men några exteriöra hållpunkter kan jag väl nämna.

En kort rygg och stark bakdel är ju en förutsättning, korset bör inte vara för plant och svansen inte sitta för högt så att säga. Tämligen raka ben med haserna "närmare marken" än tvärtom om man säger så... Och absolut inte för lågställd. Men tittar man på araber så är detta mer sällan ett problem. Där får man undvika dom som har för klen rygg och för högt ansatt hals och naturlig placering av huvudet (vilket gör att ryggen sänks och bakbenen hamnar bakom)
För kraftig hals skulle jag också akta mig för, och den ska givetvis inte vara för lång eller kort.
Det viktigaste är balansen hos hela hästen.

Om du tittar på en unghäst är det smart att titta på den när den rör sig lös i en rundkorall eller liknande. Hur väljer den att placera huvud och hals, hur gör den när den stoppar och vänder i trav och galopp, byter den gärna och lätt galopp när den ändrar riktning osv.

Förtydling på vad jag menar med lågställd....

Halsen och huvudets bästa placering är ganska rakt ut från hästen eller något högre (i fritt tillstånd) men för den sakens skull ska halsen komma ut ganska högt från bogen så att säga, om nu någon förstår skillnanden... En häst som är lågställd har en hals vars underdel kommer ut ifrån bogen långt ner och kan ge ett framtungt intryck.

Denna till exempel, tyvärr inte från sidan men ändå...

Trevlig hållning med halsen ej för lågt ansatt, stark rygg och bakdel. Bra raka ben, inte för långa eller veka kotor och och ordentliga haser. Denna häst gillar jag! (Det råkade vara en arab.... )

Hesa002.jpg

Har sett en Fjord X slide stop 15mt. barefot, piruet 180 grader på ena bakfot AND TAKE OFF LIKE A BAT OUT OF HELL! many times.
Se igen änlidning att en Arab eller andra hast kan inte göra en slide med training.
Din hovslager kan vara av den uppfättning att den finns två änlidning värför han skör haster:
1. Att skida hoven för slitag och göra den brukbar.
2. För halkens skul. Hasten ska har fast grip.
Arizona

Ja min hovslagare är väldigt okunnig vad gäller slideskor, han sa bl.a. att man inte kan göra broddhål i dem, att de bara finns i en storlek och att man inte kan rikta eller justera dem överhuvudtaget... :D
Så jag litar liksom inte riktigt på hans motiv när han säger att min häst aldrig kan ha såna skor, det ligger nog mest i hans egen osäkerhet kring dessa skor...

Och precis som flera av er säger så tror jag att det är bättre med slides än utan, när man kommit så långt i träningen att han ska börja stoppa på allvar.

Wrangler; vilka fina bilder! Nu fick jag nytt hopp! Jag har även en kompis som tävlar reining med sin arab och en slidar med slideskor och har än så länge inte brutit ryggen det minsta! :p Men det känns skönt att höra vad ni på Buke säger om det här, så man får lite nytt mod i sig...
:bow:

Ska se om jag kan hitta ett foto på min pålle där man ser ungefär hur han är byggd...

Hittade ett hyfsat foto jag har här i datorn, men hur 17 lägger jag in det här?? Haha, känner mig smart... :p

Ja min hovslagare är väldigt okunnig vad gäller slideskor, han sa bl.a. att man inte kan göra broddhål i dem, att de bara finns i en storlek och att man inte kan rikta eller justera dem överhuvudtaget... :D

Om min hovslagare sa så skulle jag byta, de flesta vet ju att man vill åt slideskons egenskaper med att få glid, att påstå att man inte kan sätta brodd på dessa :eek::eek: vad tänkte han på när han sa det?
Om han har sådan okunskap om skor så börjar man ju undra över utbildning mm.

Vill inte bedoma en annan hovslager men han har rätt, dom är lite svår att rikta och dom har igen toe kapp som kan vara svor för en som är inte van.
Jag själv tycka inte om dom för att få hasten att Slip/Slide är inte det sköning gå utt på, men för att kunna göra det och få publiken att skrika är man tvygen att har såna. Dom är enbart för Reining Klass, tyvär ingå Reining in Working Cow dar man vill har ett bra grip för att hänga med kosen.
Man kan göra en Sliding Skor av en vanlig rid sko, ett Multi Funktion Skor, typ Polis Kraval, Sjuk Beslag, Slider.
Som sjuk beslag, typ spik tramp, sko man som vanlig och lägga en 2-3mm sula under skoren. Polisen har fått problem där gälninger för demenstranter släng utt spik som hasten trampa på, så dom måsta skos med 3mm plåt under skor. Jag prata med kompisen som sko polis haster i Gbg. och sa att man kan göra typ sjuk beslag på mark siden, hasten är sko´d med 4 bråd, skär till plåten och skruva fäst den med bråderna, då kan polisen ta bårt dom när det inte behöves. Sen tänkt jag på reining klass :idea: samma sak, men fösänka hålerna i plåten och skruva fäst med plätt huvud skuver så det bli helt slatt, när man är färdig med reining gren ta loss dom och rid som vanlig.
Arizona

En kompis till mig har tagit fram slidegaloscher till häst.... (hon är själv reiningryttare men vill ha sina hästar barfota) Dom går inte att trä på redan skodda hästar dock men annars är det en smart idé, om det nu fungerar men hon säger att det gör det. Hon tävlade SM i dom iallafall....

Galosh, lite klumpig tänka jag, men gå nog.
Ja, jag tänkt idean med sliding plåt var bra, men det måsta testes, det kan ger för mycket glide och hasten halker. Baksiden är när du ska jogga ko efter ditt reining program, du måsta har en sruvmjäsler med för att ta av plåterna.
Arizona

Naturligtvis skall man lyssna på bukeexperterna före man lyssnar på den utbildade yrkesmannen, nämligen hovslagaren. Det vet ju alla att om någon skogsmulleryttare på nätet påstår något så är det den absoluta sanningen. Det är skrämmande att läsa när någon ifrågasätter veterinär, tränare, hovslagare före anonyma åsikter på nätet!!!!!

Men Kenneth då!! Nu ska du inte vara sån! (Jaaaaa... jag har saaaaknat dig!)

TS!

Visst kan även araber stoppa - men som redan påpekats här så handlar det om exteriör, och grundträningen! Det finns en uppsjö av reiningaraber bla. i usa (och visst har väl israel rätt många bra araber med?) där de avlas inom just den inriktningen.

Det som sliter värst på en häst, oavsett ras, är att försöka slidestoppa med dålig träning, utan plates och med dåligt underlag! De flesta araber saknar "motorn" bak som reiningavlade quarterhästar har, en annan ras som däremot kan bli hårdstoppands s*tar är haffies. (och jag gillar INTE haffies.. förlåt..)

Det jag kan tänka mig talar mest för att Inte sko din häst med plates i nuläget är årstiden, och det faktum att man får fundera Ordentligt på det där med haggång, hur hagarna ser ut osvosv. Skulle absolut ha älskat att se H-J's reaktion på vissa svar i den här tråden - och de ord som din hovslagare kläckt ur sig.. men jag vet hur du känner dig, jag själv roade mig förra hösten med att informera en hovslagare varför man har plates, hur de funkar, hur de ska sitta och så vidare i en halv evighet. Det är en otroligt svår konst att sko bra med plates, jag kan det Inte även om jag varit runt elitreiners långa perioder i mitt liv - och deras hovslagare, men visst har man snappat upp både ett och annat och plockat av dom med för den delen.

Så tja du.. jag rekommenderar dig följande: Prata med din tränare och fråga vad han/hon tycker - och om dom isf kan rekommendera dig för en hovslagare som kan sko med plates.. det är en större risk för din häst att be din hovslagare som inte kan sko med det (antar att han skor kallt eftersom han ansåg plates omöjliga att rikta... riktningen är en historia för sig eftersom man på vissa hästar får redigera "skänklarna" på skorna beroende på hur de har benen in i sliden - riktar man fel stjälper man mer än man hjälper)

F.ö. hur du lägger upp en bild här, ladda upp på photbucket/dylik bildsamlingsplats, välj något av linkförslagen under bilden och klistra in här ;) Tror det borde finnas under "bukehjälp" nånstanns här i virrvarret av forum.

Lycka till! Ska se om jag kan hitta lite hemsidor åt dig med arabreiners..

/Sofia, lika anonym som en skål med korvspad på torget.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka