Kan han aldrig ha slideskor?

Sv: Kan han aldrig ha slideskor?

Men Bew, så du säger :eek:;).
Ja, haffisar stoppar hårt och det har jag märkt trots ny inom träningen ;)

*kl*

Jag är ju ny inom det här med reining och det är många mer erfarna som har svarat dig men det finns väl dom raser som kan slida mindre bra om man säger så.
Hästen ska ju dock få under sig rumpan/sätta sig på ett korrekt sätt och givetvis är korrekt träning A och O men hästen bör också ha en hyfsat lämplig exteriör för det.

Som Wranglan skrev så får inte ryggen vara för lång och korset ej för rakt. En häst med lång rygg har ju svårare att samla ihop sig (hålla reda på sig) än en med lite kortare rygg och att sedan "sätta sig" blir ju ett kapitel för sig.

Det finns olika storlekar på plates och jag tror den vanligaste man använder när man är nybörjare är "babyplates".
Att ha på plates nu är nog ingen vidare bra idé när vi har det underlag vi har. Man kan få många skador på hästen.

Jag har turen att det finns hovslagare här runtom som kan sko med plates men mitt problem är att det finns nog inga som passar honom :rofl:

*KL*

Att man använder en hovslagare som vet vad man gör och har en kunnig tränare som råder en tog jag för givet. Frågan handlade väl om ifall det inte går att sätta slidingskor på en arab/annan ras än quarter/paint och det svaret är väl givet?

Om TS häst inte har teknik för att stoppa (än eller aldrig) kan vi väl inte veta, men förutsatt att den har det så är detsjälvklart att man kan sko den med plates, och ska så göra om man tänker stoppträna! Och att det enda faktum är en arab är iallafall mig veterligen inte något hinder.

En kompis till mig har tagit fram slidegaloscher till häst.... (hon är själv reiningryttare men vill ha sina hästar barfota) Dom går inte att trä på redan skodda hästar dock men annars är det en smart idé, om det nu fungerar men hon säger att det gör det. Hon tävlade SM i dom iallafall....

Ursäkta trådkapningen, men blev lite nyfiken på dessa. Har hon slagit på slides på ett par 'vanliga' barfota-boots då eller? Har själv funderat på om ngt sådant skulle funka, men tänkte att det kanske inte blir så stabilt... Har du ngn bild, kanske?

I'm never far gone ;)

MT känner jag tyvärr inte till...

Len: ajjemensan! Han har tom sovit i min säng - fast då sov iofs inte jag där.. :rofl: sicken galning.

Jag är med nyfiken på dom där bootplates.. :) Det vill jag veta mera om!

Len: ajjemensan! Han har tom sovit i min säng - fast då sov iofs inte jag där.. :rofl: sicken galning.

Jag är med nyfiken på dom där bootplates.. :) Det vill jag veta mera om!

Så synd att inte du var där då....galning??? Hm, kanske är för van vid honom....:angel:

Naturligtvis skall man lyssna på bukeexperterna före man lyssnar på den utbildade yrkesmannen, nämligen hovslagaren. Det vet ju alla att om någon skogsmulleryttare på nätet påstår något så är det den absoluta sanningen. Det är skrämmande att läsa när någon ifrågasätter veterinär, tränare, hovslagare före anonyma åsikter på nätet!!!!!
nästan lika skrämmande som att läsa när du "dömer av" inläggen typ "araber kan inte slida". Det verkar som DU sitter inne med den absoluta sanningen, men så är det väl inte?

Ursäkta trådkapningen, men blev lite nyfiken på dessa. Har hon slagit på slides på ett par 'vanliga' barfota-boots då eller? Har själv funderat på om ngt sådant skulle funka, men tänkte att det kanske inte blir så stabilt... Har du ngn bild, kanske?

Ja jag ska inte säga för mycket för jag har aldrig sett dessa mer än på produktbilder hon har skickat. Jag vet dock att hon har varit med på mässor och någon av tidningarna skrev lite om det, (typ stallmaggan eller luckyrider eller nån) men jag har inte sett det än, kommer nog... Om jag får mailadress kan jag maila ett produktutskick som hon skickade mig.

Jag vet bara att hon själv har provat sig fram och både tränat och tävlat med dessa på och hon säger att det funkar.

Jaha, det är verkligen en produkt alltså? Coolt! Tänkte att det var ngt hemmabygge (kanske det var först, iofs). Skickar PM!

Jaha, det är verkligen en produkt alltså? Coolt! Tänkte att det var ngt hemmabygge (kanske det var först, iofs). Skickar PM!

Tja hon har provat sig fram hemmavid med hemmabyggen i några år och nu har hon en produkt som tillverkas på beställning än så länge. Jag ahr vidarebefodrat info på mailen till dig.

OBS; dessa boots är inte min produkt och jag använder mig inte av dom, utan jag bara råkar veta om dom så att säga eftersom det är en kompis som tagit fram dom...

Hesa002.jpg

Vilken underbar häst :love: :love:
Tack för din beskrivning! Nu fattar jag mer! Ska spara den till när jag nån gång i framtiden ska köpa en riktig reininghäst :)

*kl och lite trådkap*
Av ren nyfikenhet; vad säger ni om lämplighet till reining för denna (ang. typ):

IMG_8161.jpg

Kitty_three_quarter2.jpg

DSC00393.JPG

DSC00383.jpg

Naturligtvis skall man lyssna på bukeexperterna före man lyssnar på den utbildade yrkesmannen, nämligen hovslagaren. Det vet ju alla att om någon skogsmulleryttare på nätet påstår något så är det den absoluta sanningen. Det är skrämmande att läsa när någon ifrågasätter veterinär, tränare, hovslagare före anonyma åsikter på nätet!!!!!

Haha, du är rolig du...
Det jag ifrågasätter - och därmed söker andras åsikt om här på Buke - är att min hovslagares åsikter går isär med min tränares, och med andra hovslagare som skor med slides...
Och oavsett det så är det inget fel att fråga andra om råd, sen vilket BESLUT man själv fattar efter det är ju det som är viktigt...

Jag återkommer med foton på totton... :p
Känns skönt att höra era tankegångar, fått många bra råd av er! Jag ska prata mer med min tränare (som anser att hästen min har bra kapacitet för reining och därmed måste jag anta att det innebär att han inte ser problem med slideskor på sikt) och sen får framtiden utvisa hur långt vi kommer!
:banana:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka