Kan halsförlängare skada hästen??

Sv: Kan halsförlängare skada hästen??

Innan jag köpte min häst så gick hon som ridskolehäst och reds med halsförlängare på lektion. Eftersom jag red henne redan då så kan jag med största säkerhet säga att för henne för halsförlängaren jättebra.
Hom var inte alls en lämplig ridskolehäst, väldigt känslig, spänd, hade lätt att sätta sig på tvären å det grövsta när hon inte fick sin vilja igenom.
Med "snodd" på så fick hon något stadigt att lita på, till skillnad från ryttarhänderna som inte var så stadiga jämt. Hon gick inte i rätt form speciellt ofta, det var kanske på en-två lektioner i veckan, men "snodden" hade en bromsande inverkan på henne som innebar att hon fick vara ifred mer för ryttaren (eftersom hon annars mest sprang och bockade) och därigenom kunde hon slappna av bättre.

Sedan kan man diskutera det lämpliga i att alls ha en sådan häst på ridskola (tja, hon såldes ju efter 10 månader så hon var kanske inte så lämplig) och hur hon hade sett ut i frambenen om hon hade ridits så i flera år.

Men i just hennes fall så tror jag faktiskt att "snodden" bidrog till att göra hennes karriär som ridskolehäst lite drägligare.

Hur menar du att halsförlängaren skulle höja ryggen på en häst som går med högt huvud och sänkt rygg?

Och jo, en halsförlängare som inverkar öht tvingar ner huvudet. Högt huvud = drag i munnen och tryck på nacken = obekvämt = hästen är tvungen att sänka huvudet och dra in hakan för att komma undan trycket.

En häst som går i huvudet i normalt läge har inte extremt sänkt rygg som de får när de kör upp huvudet, går hästarna och svankar i hagen?

Som sagt, tvingar den ner huvudet är snodden för hårt spänd, den ska bara inverka när huvudet kommer FÖR högt upp, åter igen, går din häst med huvudet rakt upp i hagen?

I hagen har hästar vanligtvis inte ryttare på ryggen. Sänker hästen ryggen när den får en ryttare på sig kan man inte åtgärda detta genom att förändra positionen på huvudet. Ryggen fortsätter vara lika sänkt. Möjligen kan man låsa ryggen i ett statiskt höjt läge genom att bända in huvud och hals á la rollkur, men det är ju extremer, och så hårt spänd har jag hittills, tack och lov, aldrig sett en halsförlängare.

Ja, och när den då inverkar tvingar den ner huvudet. Oavsett i vilket läge detta sker.

Man ska aldrig använda hjälptyglar regelbundet om man själv inte kan få hästen i form utan. Det KAN slita på hästen då man "knyter fast" huvudet sådär. Däremot hjälper det hästen ett steg större om den redan kan gå i rätt form men behöver söka sig mer framåt t.ex. Annars kan det lätt hända att hästen blir ostadig/vinglig och inte alls trampar under sig eller höjer ryggen, den bara går där med ganachen mot bringan. Tänk efter en stud före, jag rider Mest utan då jag anser att man lär sig mer.

Man ska aldrig använda hjälptyglar regelbundet om man själv inte kan få hästen i form utan. Det KAN slita på hästen då man "knyter fast" huvudet sådär. Däremot hjälper det hästen ett steg större om den redan kan gå i rätt form men behöver söka sig mer framåt t.ex. Annars kan det lätt hända att hästen blir ostadig/vinglig och inte alls trampar under sig eller höjer ryggen, den bara går där med ganachen mot bringan. Tänk efter en stud före, jag rider Mest utan då jag anser att man lär sig mer.

De sänker inte ryggen för att de får en ryttare på ryggen, de sänker ryggen för att ryttarna har ostadiga händer, dålig balans och är inte födda med gedigna ridkunskaper.

Du kan inte säga att den tvingar NER, möjligtvis att den tvingar hästen att inte gå med huvudet för högt.

PathOfClovers skrev:
De sänker inte ryggen för att de får en ryttare på ryggen, de sänker ryggen för att ryttarna har ostadiga händer, dålig balans och är inte födda med gedigna ridkunskaper.

Och på vilket sätt skulle då en halsförlängare hjälpa? Den ger inte ryttaren varken stadigare händer, bättre balans eller bättre ridkunskaper. Och den höjer definitivt inte ryggen på en häst som sänker den för att komma undan en klumpig ryttare.

PathOfClovers skrev:
Du kan inte säga att den tvingar NER, möjligtvis att den tvingar hästen att inte gå med huvudet för högt.

I vilken riktning verkar halsförlängaren då hästen höjer huvudet om inte neråt? Eller kanske mer korrekt neråt och bakåt... :smirk:

Att hästen höjer huvudet är enbart ett symtom. Man kan gömma symtomet genom hjälptyglar, men man kommer definitivt inte åt problemet.

Du har helt rätt, den ger inte ryttarna stadigare händer, men hästen kan förlita sig på inspänningen istället för de ostadiga händerna. Den verkar när hästen tar upp huvudet. Som sagt verkar vi inte komma längre i den här diskussionen, vi blir bara irriterade på varann, eller hur?

Jag tycker inte om hjälptyglar överhuvudtaget, borde förbjudas allihopa :devil: men jag tyckere att man kan ju ha halsförlängare om hästen GÅR BRA med det, fast att jag hatar alla hjälptyglar man kan se år :devil: :angel:

Ah, men för att hästen ska kunna förlita sig på inspänningen istället för tyglarna krävs ju att inspänningen inte är så löst spänd att den bara verkar när hästen tar upp huvudet. Samt att tyglarna är längre än inspänningen. Annars kan jag hålla med om att stabiliteten i en inspänning förmodligen är att föredra framför ostadiga ryttarhänder.

Nej, jag tror också att allt är sagt nu. Agree to disagree? ;)

Jag tycker inte de borde ha det alltid. Bara ibland t ex första dagen på terminen om de är heta eller så..

Vad jag vet är det inte farligt att rida med halsförlängare. Den ska ju inte spännas så att hästen går som en metkrok i nacken...

Men gud, har inte tänkt på det innan, jag red med "snodd" på min favorithäst i stallet. Eftersom han var VERKLIGEN en lyckstolpe. Men efter att jag "fick lära mig hur man skulle rida" så red jag med Gramantyglar. Tack till den som uppfann dom. så när jag red med gramantyglar så fick man jättefin form och allting. Så gramantyglarna var min bästa vän till den hästen, eftersom om jagi nte hade haft do mahde jag bara ryckt och slitigt i hans mun. Nu är han tyvärr avlivad eftersom han var gammal. Men tror som många av er att "snodden" förstör hästen mer än vad man anar. :(

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
Svar
16
· Visningar
1 130
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
567
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama