Kan halsförlängare skada hästen??

Glimris

Trådstartare
På vår ridskola har ett flertal hästar halsförlängare, både med nybörjare och duktigare elever. Jag undrar om det kan vara skadligt eller är det ännu värre att hästarna blir så där långa som de ofta blir när de rids på långa tyglar. Själv tycker jag det är att lura sig själv att hästen går i rätt form. Men ibland kanske det är bra ???

Sv: Kan halsförlängare skada hästen??

Våra lektionshästar gick också med "snodd". Tror iofs att det är bättre att de sänker huvudet och därmed höjer ryggen lite, även om bakbenen inte nödvändigtvis är så aktiva, än att de går med höjt huvud och sänkt rygg. Duktigare ryttare som får in bakbenen på hästarna och kommer till högre samlingsgrad borde bidra till att snodden inte inverkar utan då "glappar" sålänge den inte är väldigt hårt spänd. Så att lura sig själv att hästen går i rätt form tycker jag inte att man gör.

Att hästarna blir långa o kanske starka tror jag väl inte heller skulle vara ett problem. Kanske om de får gå så långa och låga konstant, men om duktigare ryttare får dom till en bättre form så är det nog inget problem. Snodden är ju som ens armar borde vara typ. OM hästen blir alltför lång, etc så tar det ju emot och blir jobbigt. När hästen kortar ihop sig lite eller inte kör upp huvudet lättar ju snodden.

Dessutom är den elastisk, så det blir ju inga häftiga ryck i munnen eller någon "stumhet" som en del ryttare kan ha i armar/händer.

Nu kommer inte jag med några fakta utan egna tankar:P tycker det var lite logiskt?

Halsförlängare gör inte hästar långa och låga, utan korta och låga.
Det ger hästar i framvikt = skadligt. Det faktum att den är elastisk gör att hästarna blir sega i munnen, lär sig att hänga och dra i tygeln, vilket ger mer framvikt. = Mer skadligt.
Det går dessutom utmärkt bra för hästen att fortsätta gå med sänkt rygg, även om man har tagit ner dess huvud. Det man åstadkommer med halsförlängaren är alltså inte en höjd rygg, utan en häst på bogarna, utan möjlighet att balansera upp sig.:cry:
Det viktigaste för att hästen ska hålla, är balans. Det är alltså betydligt bättre för hästen att gå i en dålig form, där den ändå är i en egen balans, än att gå i en lika dålig form, där man dessutom har bänt ner dess huvud, och tagit bort dess balanseringsmöjligheter.

Jag har försökt komma på vad halsförlängare skulle kunna vara användbara till. Jag tror att man skulle kunna använda dem till att bunta ihop saker med kanske...? ( Annat än hästar då:smirk: )

Svaret är alltså: JA, det är definitivt skadligt och borde förbjudas!:devil:

via skrev:
Det ger hästar i framvikt = skadligt. Det faktum att den är elastisk gör att hästarna blir sega i munnen, lär sig att hänga och dra i tygeln, vilket ger mer framvikt. = Mer skadligt.
Det går dessutom utmärkt bra för hästen att fortsätta gå med sänkt rygg, även om man har tagit ner dess huvud. Det man åstadkommer med halsförlängaren är alltså inte en höjd rygg, utan en häst på bogarna, utan möjlighet att balansera upp sig.:cry:
Det viktigaste för att hästen ska hålla, är balans. Det är alltså betydligt bättre för hästen att gå i en dålig form, där den ändå är i en egen balans, än att gå i en lika dålig form, där man dessutom har bänt ner dess huvud, och tagit bort dess balanseringsmöjligheter.

Jag har försökt komma på vad halsförlängare skulle kunna vara användbara till. Jag tror att man skulle kunna använda dem till att bunta ihop saker med kanske...? ( Annat än hästar då:smirk: )

Kunde inte sagt det bättre själv!!:bow: :bow: :bow: :bow:

Det är inget fel att använda halsförlängare i rätt syfte och på rätt häst. enda är att man inte ska använda den varenda gång, möjligtvis någongång ibland. en häst som är väldigt framåt och svår att rida för att den inte kan komma ner, då kan det ibland hjälp med en halsförlängre, som bromsar upp hästen lite, men en häst som är lite seg i bakbenen, ska man aldrig ha det på, för då bromsar man upp för mycket..

så enda gången man ska ha det är om en häst har för mycket energi i bakbenen, men man får aldrig använda det för ofta..

det är vad ajg har fått reda på.

Ja för det är ju inte alls skadligt för hästarna att gå som stjärnkikare och ryttarna sitter och hänger dem i mun och skumpar dem direkt på ryggraden, näedå.

Jag tycker det enbart skadar. Många som försvarar sig med "Bättre med en halsförlägare så inte ryttarna gör fel", men en halsförlängare gör inte att hästen går i rätt form, och den glider lätt så plötsligt går hästen snett ett par timmar och sen är det kört för då är hela hästen sne

Nu kan ju inte jag tala för alla ridskolor, men för min ridskola. Vi använder oss av thiedemantygel eller snodd. Oavsett vilken av dem vi använder så använder vi INTE den för att få hästen i form (även fast det inte går, men du förstår vad jag menar). Alltså inte för att få hästen att krulla ihop halsen, då sitter den för hårt.

På ridskole hästar är halsförlängarna mest till för ryttaren. Den fyller ingen funktion för hästen. Det blir lättare för ryttaren bara.

Jag har inte så jättestor erfarenhet av hjälptyglar, tycker att det är bättre att lära sej att rida hästen i rätt form från början..

Lojsan, min gamla ponny, hade en spänning i nacken som jag inte kände till. Detta gjort att hon helt enkelt inte gick på tygeln, utan bara trampade med bakbenen. Jag fick då rådet att sätta på henne snodd. När jag sedan stod i stallgången efter jungfru-turen med snodden så böjde hon halsen bakåt och man kunde höra hur det krakade i halva halsen på henne. Hon justerade helt enkelt sej själv (!) och efter det hade hon inte mycket problem med nacken.

På den ridskola som jag rider på lite till och från nu har ALLA hästar hjälptygel, för att man ska "känna bakbenen" på hästen. Detta märker inte jag av alls. De flesta hästarna är grovt undermusklade eller vad man nu säger och tar man av hjälptygeln så går de med böjd hals och hackar med munnen istället.

Ibland kan det vara bra med hjälptygel, ibland inte. Själv är jag av uppfattningen att spö, sporrar och hjälptyglar endast skall användas av de som kan rida hästen felfritt utan dem.
Och gramantygeln tycker jag är bäst, den kan man ju släppa efter på lite som man känner för.

:bow: för dej som sa det där med att hästarna springer på bogarna. Bra sagt!!

Jag känner igen det där med att just ridskole hästar går mycket med snodd.... dels har det att göra med, vad jag hört, efter lite research/efterfrågningar på ridanläggningarna jag sett det ske på, att de vill "spara" på hästarna i fråga om hur de belastar sig under ryttare som ännu ej hanterar att rida hästarna i rätt och funktions enlig form. dvs de lägger hellre än snodd på än att hästen springer med huvudet i vädret.

Om detta egentligen "sparar" hästen under samma ryttare som som sagt inte förmår rida hästen i rätt form, kan vi debattera, och jag ifrågasätter det starkt.

den andra anledningen som jag getts är i utbildnings syfte å ryttarens vägnar. dvs ryttaren, som inte förmår rida hästen i rätt form på egen hand, ska ges tillfälle att "känna" hur det känns när hästen söker sig framåt nedåt.

tyvärr är de flesta snoddar spända aldeles för hårt/är för korta i sig själva, med resultat att hästen enbart drar in huvudet mot halsen, dvs snarare bakåt/nedåt än framåt/nedåt, vilket är syftet egentligen....

jag tror att en halsförlängare använd under ryttare som KAN och VET hur man rider hästen bakifrån och fram, i VISSA fall - i mycket väl avvägda och korta perioder, möjligen kan vara av nytta. Men en häst med ryttare som inte av sig själv har koll på att jobba den rätt, - ställer mig tveksam till detta. För att halsförlängaren skall verka någorlunda i "rätt" syfte, så krävs en ryttare som har oerhörd koll på sina hjälper och eftergiften, och vet vad den försöker åstadkomma med hjälptygelns hjälp...

en tillräckligt LÅNG snodd är a och o för att samtligt ovan över huvud taget skall vara relevant i så fall....

via skrev:

Känner igen detta i våra ridskolehästar! Du har fullkomligt RÄtt! :bow:

Givetvis skulle det bästa vara att lära sig rida hästen rätt från början, men den som tror att det är så lätt att bara lära sig rätt och sen är allt frid och fröjd, är dum. Självklart är det ridskolans mål att lära eleverna att rida hästarna rätt, men det går inte över en natt, och under tiden används hjältygeln för att skona hästarna. De är till för att hjälpa hästen, INTE ryttaren.

PathOfClovers skrev:
Givetvis skulle det bästa vara att lära sig rida hästen rätt från början, men den som tror att det är så lätt att bara lära sig rätt och sen är allt frid och fröjd, är dum. Självklart är det ridskolans mål att lära eleverna att rida hästarna rätt, men det går inte över en natt, och under tiden används hjältygeln för att skona hästarna. De är till för att hjälpa hästen, INTE ryttaren.

Själv tycker jag att den som tror att en snodd på något sätt skonar hästarna är rätt dum...
En höjd rygg brukar ge en sänkt hals, men en sänkt hals ger sällan någon höjd rygg. Att applicera en snodd är att fokusera på fel saker!

Jag har inte skrivit att en sänkt hals ger en höjd rygg, men ett höjt huvud ger definitivt en sänkt rygg.

Måste bara få fundera lite kring angående gummiband och deras lämplighet. För det första tror jag att gummiband använt i rätt syfte och av eller i samråd med kunniga och erfarna människor, kan vara på sin plats här och var. Gällande ridskolehästar: Hästar med viss kroppsbyggnad tjänar enligt veterinär på att gå med gummiband med oerfarna ryttare. Exempelvis kan det då vara bättre för en häst som på grund av sin kroppsbyggnad har lätt att gå "ut och in", att gå lång och låg med ett gummiband. Förvisso kan detta inte kallas rätt form och hästen skjuter fortfarande ifrån bak istället för att lyfta korrekt, men ändå bättre det än att hästen går med magen i marken, huvudet i himlen och underhalsen växer och växer. Slutsats: Rätt använt kan halsförlängare vara till nytta!

PathOfClovers skrev:
Jag har inte skrivit att en sänkt hals ger en höjd rygg, men ett höjt huvud ger definitivt en sänkt rygg.

Men en rygg som är sänkt när hästen går med högt huvud är ju fortfarande precis lika sänkt även om man tvingar ner hästens huvud med hjälp av snodd. Plus det faktum att man minskar/tar bort hästens möjlighet att balansera sig själv.
Två fel gör inte ett rätt.

via skrev:

De funkar utmärkt när man ska spänna fast saker på takräcken på bilar, har jag hört. ;)

Det är just precis det den inte är, men om du inte tycker det så kommer vi inte komma längre i den här diskussionen.

Edit: Dessutom ska man inte TVINGA ner huvudet mha. snodden då sitter den för hårt.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
Svar
16
· Visningar
1 130
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
567
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama