Kan gammal häst få föl?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare annelie1987
  • Startdatum Startdatum
A

annelie1987

Jag har en häst på 22år, pigg o glad som jag skulle vilja ta föl på.. tacksam för tips o råd!
Tror ni hon skulle fixa det vid den åldern? Hon har dessvärre aldrig haft föl tidigare...

Sv: Kan gammal häst få föl?

Personligen hade jag inte betäckt en 22-åring som dessutom inte haft föl innan

ok ne jag känner lite tveksamhet inför det.. därför jag behöver lite tips o råd eller som sagt helt avslag inför mitt tänkande... =)

Om hästen är 22 år nu och inte haft föl tidigare så är chansen stor att du bara kommer att få betala en massa pengar och inte få något föl. Chansen att hon blir dräktig är väldigt liten. Men det gör det ju inte billigare att försöka för det.

Skulle hon blir dräktig så kan säkert klara det, men riskerna för komplikationer under dräktighet och fölning ökar med stigande ålder hos stoet.

ok. vad kan komplikationerna bli mer exakt för en så pass gammal häst?
Bugar o bockar för ärligt o rakt svar! :bow: :)

Fråga dig vad det är som gör att det här stoet hör hemma i avel, vad har hon för fördelar som kan föra aveln framåt.

Är hon hel och fräsch, om haft skador, är de ärfligt betingade eller rena olyckshändelser? Kan hon klara en ev dräktighet, där hon blir tung och mindre rörlig de sista månaderna?

Vad ska ett ev föl användas till?

Det finns ju tusen andra frågor såklart

Väg sen det mot att hon är lite äldre och aldrig haft föl innan = ofta svårt att bli dräktig. Är det värt det för henne/dig/aveln?

Saker som att livmodern med åldern förändras så att det blir svårare för fostret att både fästa och få näring som det ska.
Ofta får ston cystor i livmodern och de har också en tendens att öka med åldern på stoet. Dessa kan göra att fostret blir eftersatt i utvecklingen (inte får plats) i börja av dräktigheten.
Dessa saker leder också till ökad risk för resorbering och kastning.
Fölningen kan vara jobbig för vilket sto som helst och ett äldre sto som får en hård fölning kan ha svårt att resa sig. Förr gjorde gamla uppfödare så att dom tog ett sto ur aveln när det tog tid för henne att komma upp efter åt när hon börja de komma lite till åren. Det var liksom tecknet på att det var dags. Det är ju förhållande vis kort tid man har på sig efter fölningen att få igång fölet och få i det råmjölken. Så man har inte alltid tid att vänta på att stoet ska orka resa sig.
Det kan också bli något sämre kvalité på stomjölken med allt vad det innebär.
Sist men inte minst ju äldre en häst är ju närmare kommer man den dagen då den ska lämna in för gott, så att säga. Det är något man får ha med i beräkningen vid betäckningen. Även yngre ston dör av sviter i samband med/efter fölingen. Så risken blir ju inte mindre för ett gammalt sto. Man får helt enkelt fundera ut en plan för hur man kan klara ett moderlöst föl om det händer. Se om man har tiden och ekonomin till det.

Finns en hel del som kan gå snett vid dräktighet och fölning.

Jag har en häst på 22år, pigg o glad som jag skulle vilja ta föl på.. tacksam för tips o råd!
Tror ni hon skulle fixa det vid den åldern? Hon har dessvärre aldrig haft föl tidigare...

Jag hade aldrig chansat. Dottern ville så gärna ha ett föl efter sin älskade ponny. Hon var då 23 år jätte pigg och fräch. Men inte att jag skulle chansa på en så pass gammal ponny. Det finns så mycket andra ston man kan avla på.

Jag hade aldrig chansat att betäcka ett såpass gammalt sto som inte fått föl tidigare. Hon är idag 22år, det är försent att betäcka henne iår i vilket fall o då hinner hon bli 23 innan betäckning o 24 när det är dags att föla. Det kan hända mkt med stoet på dom 2 åren, även om hon är fräch idag

Tack för alla svar!
Jag har tänkt om o har bestämt mig för att INTE ta något föl. Hon är en riktig pudding o jag törs inte riskera det längre. Hon ska få gå sina dagar hos mig. Det finns förhoppningsvis föl att köpa vartefter i alla fall.
Tack ännu en gång för visat intresse!

Du har tagit ett väldigt förståndigt beslut!
Om det är någon tröst så blir det troligen både billigare och lättare att få just den häst du vill ha genom att köpa ett redan fött föl.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
869
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 084
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
312
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Hej! jag har en häst leasad för avel, som är oförsäkrad. Jag skulle vilja försäkra iaf en grundförsäkring för enbart akutvård. Är det...
Svar
6
· Visningar
1 198
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka