Kan försäkringsbolag plötsligt lägga in en reservation?

T

Tallyhoo

Min kompis köpte en häst för drygt ett år sedan, med godkännt vet. besiktningsprotokoll. Hon bytte försäkringsbolag utan några problem eller reservationer. Hästen skadade sig förra hösten allvarligt i en muskel i bakbenet, med lång boxvila och behandling. Sen blev den friskförklarad och igångsatt. Hältor har sen kommit och gått bla i knäleder fram och kotleder fram som eventuell en orsak av felbelastning pga den allvarliga skadan bak. Hästen har varit behandlad flera gånger med men blir inte riktigt bra. Därför skrev vet ett utdömningsintyg då den inte håller för ridning och träning. Svaret från försäkrings bolaget blir att ägaren kan inte få ut någon som helst ersättning för livvärdet av hästen då den som 3 åring var röntgad i båda bakbenen av säljaren tillika uppfödare och då var full med lösa benbitar, och kommer att from nu få en reservation i försäkringen. Hästen är nu 9 år och kan försäkringsbolaget verkligen komma på det helt plötsligt under en försäkring, skulle det inte kollas upp med journaler i samband med bytet av försäkringsbolaget?

Sv: Kan försäkringsbolag plötsligt lägga in en reservation?

Troligen ligger den här reservationen kvar redan från det gamla bolaget och har funnits sedan upptäckten.
Vet av egen erfarenhet att försäkringsbolag inte automatiskt delger en ny ägare ev gamla reservationer som finns i försäkringen. Om kontaktar bolaget och frågar får man reda på det men det står inte i försäkringsbrevet när byter bolag.
Har själv gjort ett byte från Agria till Folksam där jag av en ren händelse fick reda på att hästen hade reservationer för hälta med sig sedan gammalt och kräve godkända böjprov för att bli av med den.

Samtliga bolag har klart angett i sina villkor att försäkringen inte täcker skador och förutsättningar som finns innan försäkringen tecknats. I det här fallet råder ingen tvekan, det finns lösa benbitar redan när försäkringen tecknas. Alltså gäller inte försäkringen i de här fallen.

En av många bra anledningar att inte byta försäkringsbolag.

Enligt Agria så skriver dom in reservartioner i försäkringpappret .

Men nu var det ju Folksam man bytte till .

Delvis Knapplån ;)

Frågan är OM försäkringsbolagen får hålla på med dessa dolda reservationer som man tillämpar när det passar dom .

Har detta prövats i Domstol annars vore det dags för det ?

Mia

Det var till Ag... hon bytte till och tycker också det är konstigt att man kan hålla det hemligt tills det händer något och inte ange det i försäkringsbrevet. Hade man angett det så är det ju inga tvivel på att man inte får ut ersättning.
Då är man ju medveten om reservationen. Känns som om försäkringsbolagen bara vill teckna nya kunder och sen när det händer något så får man ingen ersättning för att det ligger en hemlig reservation. Själv när jag höjde försäkringen med ett vet intyg vid köp så stod det klart och tydligt att jag hade en reservation för hälta och bara ersättning upp till ett visst belopp då veterinären hävdade att böjprov inte görs på 3 åringar så jag fick komplettera med böjprov och sen fick jag ett nytt förs brev där det klart och tydligt stod att reservationen var borttagen. Det känns ju inte rimligt att föräkringsbolagen kan hålla en massa reservationer hemliga. :mad:

Så din kompis köpte en häst med "en massa lösa benbitar" utan att få reda på något.
Knappast försäkringsbolagets ansvar. Det som finns innan försäkringen tecknas skall inte ersättas, spelar ingen roll om reservation finns eller ej.
PL

Senast ändrad:

"Problemet" är att din kompis bytt bolag. Jag tror att om hon fortsatt haft hästen försäkrad i det ursprungliga bolaget så hade nog de resonerat annorlunda. Agria har säkert tagit del av röntgenplåtarna.

Så din kompis köpte en häst med "en massa lösa benbitar" uta att få reda på något.
PL

Nej hon fick inte reda på det, veterinären som gjorde vet besiktingen visste tom om det men har tystnadsplikt och kan inte informera om tidigare skador.
Förresten är ju inte hästen utdömd pga lösa benbitar utan div hältor fram som iofs kan vara en följd av det andra. Hur menar du då att man skulle kunna ta reda på det? (förutom då röntgen)

"Problemet" är att din kompis bytt bolag. Jag tror att om hon fortsatt haft hästen försäkrad i det ursprungliga bolaget så hade nog de resonerat annorlunda. Agria har säkert tagit del av röntgenplåtarna.
Beror ju på när den försäkringen tecknades. Här framgår ju inte tidigare ägare o försäkringshistoria.
PL

Lite förtydliganden: Problemet jag ifrågarsätter är inte om bolaget har rätt att neka ersättning det förstår jag ju om sjukdom/skada funnits där innan försäkringen tecknades utan att om dom har rätt till att inte ange i försäkringsbrevet att det fanns en reservation på hästen vi nytecknandet.

Jo, det förstås.

Men jag tror att "folk" måste bli mer uppmärksamma på att man ska tänka sig för när man byter bolag - speciellt om de varit i samma bolag sedan födseln.

Men hänvisar Agria till en reservation? Du skriver ju själv att från och med NU får hästen en reservation och det är väl inte så konstigt?

Sedan är det ju fel av säljaren om den undanhållit information om röntgen som gjorts.

Kan det möjligen vara så att det är samma klinik som har de gamla plåtarna & journalerna, som gjort den utdömning som föreligger nu? I så fall är det ju inte konstigt om bolaget får se tidigare resa, och då konstaterar att försäkringen inte täcker benbitarna.

Har hästen inte problem av benbitarna (som då är reservation för) utan är utdömd på andra grunder borde väl inte reservationen vara ett problem?

Men hänvisar Agria till en reservation? Du skriver ju själv att från och med NU får hästen en reservation och det är väl inte så konstigt?

Sedan är det ju fel av säljaren om den undanhållit information om röntgen som gjorts.

Hmm, blir själv lite fundersam över vad som menas nu, hästen blev utdömd på grund av andra hältor alltså inget som hade med de lösa benbitarna. Försäkringsbolaget ville inte döma ut /ersätta livvärdet pga att hästen varit röntgad som 3 åring och då upptäcktes benbitarna och att det fanns en reservation och jag fattade det som att det funnits det ända sen hon köpte hästen och tecknade försäkringen men att dom inte meddelat det. (jag uttryckte mig fel när jag skrev numera)
Va rörigt det blev:o Ska kolla upp det.

Kan det möjligen vara så att det är samma klinik som har de gamla plåtarna & journalerna, som gjort den utdömning som föreligger nu? I så fall är det ju inte konstigt om bolaget får se tidigare resa, och då konstaterar att försäkringen inte täcker benbitarna.

Har hästen inte problem av benbitarna (som då är reservation för) utan är utdömd på andra grunder borde väl inte reservationen vara ett problem?

Ja det är samma klinik och hästen är utdömd av andra upprepanade hältor fram.

Och visste din kompis om den röntgen som gjordes när hästen var 3?

Kollade precis, hästen fick reservationen i samband med försäkringsbytet vid inköpet för drygt ett år sedan och försäkringsbolaget sa eller skrev inget i försäkringbrevet så min kompis visste ingenting om att den fanns eller att hästen varit röntgad som 3 åring och de lösa benbitarna.

Jag tycker din kompis ska reklamera hästen till säljaren, eftersom säljaren undanhållit detta för kompisen.

Dessutom tycker jag det är intressant att bolaget har täckt upp för veterinärkostander (vilket kan anses som de erkänner försäkringen utan reservationer) men inte livvärdet. Förmodligen har de vid utdömningen tagit del av hela journalen som också innehåller tidigare notering, och i så fall kan de ju rimligen begära kompisen/ägaren på de redan utbetalda summorna för veterinärvård.

Det här är jag också "utsatt" för, skulle höja beloppet i liv och veterinär och allt var frid och fröjd. Tills jag för ett tag sedan fick en förnyelse av försäkringen, där det står att jag har reservationer på bakbenen båda bak, men att det kan tas bort om man utreder det vidare. Känner mig lite dum som inte insåg att bara för att veterinären kryssat i u.a och bara lämnat några övriga kommentarer att min valack hade en liten rörelsestörning på ena bakbenet men som inte berodde på hälta så betydde det inte att det var utan anmärkning. Det är ett fall av dumhet som gjorde att det blev så antar jag, men det var första försäkringen på häst som vuxen för mig. Annars har mamma alltid haft koll på det där och det var flera år innan jag nu köpte häst. Det jag dock blev lack över var att försäkringsbolaget inte för ett år sedan när jag tecknade försäkringen uppgav att jag fick en reservation, samt att det inte har stått någonstans i mina försäkringspapper någonsin förrän nu..

Men å andra sidan, det är väl mitt ansvar som hästägare att förstå att det kunde bli så.. Men en fråga, gör inte den veterinären som besiktade min häst fel som kryssar i utan anmärkning, men sedan ÄNDÅ har en anmärkning på övriga frågor när det ändå blir reservation i försäkringen? :cool: Nu vet jag bättre och jag ångrar inte mitt köp, men det är synd på reservationen..

Men du kan ju få bort reservationen om du gör en ny besiktning ua.

Liknande trådar

F
Hästmänniskan Jag har köpt en häst där vi gjorde en klinikbesiktning samt röntgen. Röntgen visade en lös benbit som satt på ett bra ställe som...
2
Svar
33
· Visningar
4 399
Senast: Summerwind
·
Ekonomi & Juridik Har kollat igenom flera olika försäkringsbolags villkor för att undersöka vad de egentligen ersätter. Med ett deprimerande resultat...
Svar
14
· Visningar
1 974
Hästmänniskan Jag var så sjukt nöjd med mitt försäkringsbolag, jag tror till och med att jag prisade dom i nån tråd här på buke för någon vecka sedan...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 682
Hästmänniskan Har hört, både på forumet och irl, att människor tror att det är tryggt att byta bolag för att försäkringsbolagen kommit överrens om att...
Svar
3
· Visningar
1 206
Senast: No1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?