Kan förkylning smitta katt?

L

Lillemim

En liten fråga...människans förkylningsvirus...kan de smitta katt :confused: ?
Är helnojjig nu..har blivit förkyld och lillen (Gandalf som ni sett tidigare kanske) har njur och hjärtproblem?
Kan jag påverka hans immunförsvar negativt...hjälp vad jag hatar mig själv just u för att jag e förkyld.. :mad:

Sv: Kan förkylning smitta katt?

Katter vet jag inte, men jag såg på veterinärerna för ngr veckor sen och då var det ett djur som var förkyld och de pratade om att matte smittat den. Nu kommer jag inte på vilket djur det var, men tror att det kan ha varit en råtta.

Ojdå :o
Hoppas råttan ligger närmare också genmässigt då så att katter inte smittas...Usch :crazy:

nope...vi har inte samma baskelusker....

turbofling skrev:
Katter vet jag inte, men jag såg på veterinärerna för ngr veckor sen och då var det ett djur som var förkyld och de pratade om att matte smittat den. Nu kommer jag inte på vilket djur det var, men tror att det kan ha varit en råtta.

Det var på "veterinären" väl? på 4an? Har isf bestämt för mig att det var en iller det handlade om och dom kan tydligen bli smittade av människor.

Tjejen och illern hade alltid varit sjuka samtidigt :smirk: :crazy:

Du kan mycket väl smitta katten med vanliga förkylningsvirus...

Och du kan bli smittad tillbaka också...

Oj :o det var lika olika svar...
Asch, håller tummarna då att han inte blir smittad...
Men eh :eek: innebär det att om en katt har kattsnuva att vi kan få det också då? :smirk:

Jag tror det mest gäller hamstrar och råttor mm?
Har aldrig hört att det kan smitta Katt-människa...

Marcolio skrev:
Jag tror det mest gäller hamstrar och råttor mm?
Har aldrig hört att det kan smitta Katt-människa...

Har inte hört att nåt djur kan smitta människan och tvärtom. Eller jovisst, vissa sjukdomar som ringorm tex men inte en vanlig förkylning? :confused:

Min gamla bonnis låg alltid på mitt bröst när jag var förkyld...
Efter ca 1 vecka var han förkyld...

Mina vänner fick hem en katt från England....
En jätteputtignuttigsöt ungkatta...
Som vi pussade och gosade med henne...

Efter 1 månad fick jag lunginflammation...
Då det var en ovanlig och elak sort, så skulle den anmälas till smittskyddsverket...
Svaret blir då att det kan inte vara den sortens lunginflammation jag hade...det fannas nämligen ingan annan i landet som hade samma sort just då...

Efter ytterligare någon vecka blev kattungen sjuk..
Och när djursjukhuset fick provsvaren så var det EXAKT samma sort som jag hade....
Enligt den egnelska uppfödare så hade kattungen varit förkyld någon vecka innan leverans, men behandlats med antibiotika och blivit frisk....
Då det var "fel" sorts antibiotika, för denna sortens bakterie, så blev bara bakterierna undertryckta för att sen senare blomma upp igen..

Fast när vi båda behandlats med "rätt" antibiotika så blev vi friska båda två...

Kan tala om att min läkare på Infektionskliniken inte trodde mej heller först när jag sa att jag blivit smittad av en katt..
men efter att han tagit del av provsvaren från Djursjukhuset, så blev han tvungen att hålla med mej...
För hur skulle jag annars ha fått fatt i denna rätt sällsynta bakterie...
Jag hade inte varit utomlands, och ingen annan människa i hela landet hade EXAKT samma bakterie... :confused:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 047
Senast: Anonymisten
·
Övr. Katt Hej! vi har ett ganska.. eller ett väldigt jobbigt problem med våra två innekatter. Katt 1 kastrerad hona 2½år Katt 2 kastrerad...
Svar
3
· Visningar
1 134
Senast: Kaluna
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 363
Senast: Mirre
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 562
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar