Kan för hår verkning/hårt satta skor ge fång?

T

trojalotta

Ja min fråga står i rubriken. Ponnyn blev skodd förra onsdagen, vid ridning tors märktes att han var öm , inte stel, i framhovarna. Prata med hovis som trodde han var sulöm och hon kommer först i senare i dag. Han har gått ute då inga tecken på fång syntes. I dag när jag tog ut han hade han tydligt ont och jag lät han stå inne. Kan det fortfarande bara vara sulömhet eller?:(

Sv: Kan för hår verkning/hårt satta skor ge fång?

Den borde inte vara sulöm fortfarande. Kanske ett sömstick? Bra att du ber hovis kika en gång till i alla fall, med tanke på att det var i samband med skoningen hästen blev halt. Blir inte hästen bra om ett par dagar får du lov att ta ut en veterinär i alla fall skulle jag tro. Men vi hoppas väl att hovis har något att säga först;)

Tror inte att de får fång av hårt/fel satta skor men symtomen är nog ungefär desamma.
För bara några veckor sedan skoddes en av hästarna i stallet av ny hovis (det var lite akut och vanliga hovis hade inte tid på länge). Hästen reds inte just då utan hade sommarvila och gick på bete. Dagen efter när ägaren skulle ta in hästen från hagen tyckte hon att hon rörde sig konstigt och ovilligt. Något varm i hovarna men ingen puls. Ovillig att röra sig och vände mycket stappligt. Hästen ställdes in på box, veterinär kontaktades, smärtstillande skrevs ut. Ägaren var förtvivlad och trodde att hon fått en fånghäst med allt vad det innebär.
Hon trodde ändå inte riktigt på fångdiagnosen utan ringde runt till andra veterinärer och hovslagare för att få en second opinion. Hon lyckades övertala en av traktens erkänt bästa och mest upptagna hovslagare att komma och ta en titt.
Han kom, tog sig en titt...och svor en lång ramsa. Varenda söm satt fel och tryckte och hästen hade blödningar i hovarna pga sömmarna. Klart att hon hade ont. Skorna åkte av fortare än kvickt och hästen går nu barfota tills hovarna har läkt antar jag.

Ibland kan ett fånganfall bli tydligt efter verkning/skoning. Helt enkelt för att man verkat ner hoven.

Har själv haft häst som efter verkning och omskoning gick från symtomfri till klara fångtecken, vilket också röntgen visade.

Tack för era svar. Lovisaeleonora; Verkar tyvärr vara just så som du beskriver... Han har under våra 6 år tilsammans haft 2 liknande anfall som vi lyckats bryta och han har fungerat som vanligt efter några månader och aldrig haft ont längre än 2-3 dagar. Hoppas det blir så denna gång med.

Usch då, det är verkligen deppigt när det går på det hållet. Hoppas att det vänder.

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 634
Senast: bellala
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 452
Senast: mackan
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 426
Senast: pews1972
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 901
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka