Kan foder härskna?

Tussinussen

Trådstartare
Inte en hästfråga egentligen utan en kaninfråga :smirk: fast en allmän foderfråga........

Vi köpte en tunna blandfoder av bonden som vi köpte havre av, till vår kanin. Det är enl vad jag förstår en blandning av krossad havre, hel havre o kornkross (förmodligen fyller dom "kanintunnor" med det som blir över när dom fyller andra fodertunnor). Han äter så lite (han är ju kanin :smirk: ) att det går åt mkt sakta, och igår kväll när jag skulle hämta en näve åt honom tyckte jag att det doftade lite illa i tunnan, luktade på det som jag hade i handen och tyckte det luktade lite...härsket eller nåt.

Har stått kallt o torrt i garaget, köpt i november eller nåt.

Kan foder alltså härskna o bli förstört sådär fort? Eller ska det lukta sådär? Har aldrig haft korn så jag vet inte hur det "ska" lukta.

Sv: Kan foder härskna?

Allt som innehåller fett (speciellt omättat) kan härskna. Havre är relativt fettrikt, är den dessutom krossad kommer syret lättare åt att förstöra fettet. Krossad havre kan blir förstört inom bara några veckor.

Så kasta fodret och köp nytt åt lille kanin. Äter han lite så är det kanske inte så dyrt heller.

Sv: Kan foder härskna?

Krossad havre och korn håller inte särskilt länge. Det ska ätas upp så fort som möjligt. Helst med en gång och max inom en vecka.

Liknande trådar

R
Hästvård Jag bannar mig själv, så jag behöver inte skäll från någon annan. Saken är den att jag flyttade min häst igår, och inför flytten hade...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 205
Senast: Fahlis
·
Foder & Strö Vill ha tips på fodersorter, har innan utfodrat med musli endast men ska nu troligen byta till att blanda eget foder för det är...
Svar
3
· Visningar
760
Senast: Robin1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama