Kan erlichias ge "bara" ledinflammation?

HannaZ

Trådstartare
Kan erlichias ge \"bara\" ledinflammation?

Kan ledinflammationer vara enda symtomet på erlichias?

Kan det i så fall sätta sig ex endast i knäna eller är det blandat, alltså både knäledsinflammation och kotledsinflammation?

Re: Kan erlichias ge \"bara\" ledinflammation?

Ursäkta men jag har väldigt svårt att tro det :confused: Dom har ju forskat en del runt dom här fästingsjukdomarna och än så länga kan ingen konstatera vilka symptom sjukdomen egentligen ger.

Men trötthet och hängighet, feber pencillinkur har ju hjälpt många att bli friska fast å andra sidan vet dom inte om det beror på erlichias eller något annat.

Har oxå hört att det kan sätta sig på nervsystemet och i muskelaturen, stelhet osv men som sagt det finns fortfarande ingen forskning egentligen som styrker dessa påståenden.

Ledinflammationer i knä och kota låter mer som ridreleterat men det är kanske bekvämare att skylla på erlichias än på sin egen ridning/hantering :angel:

*stor kram* Bry dig inte om elakheter...

:o Alltså nu menar jag bara i allmänhet, det var inte riktat till trådskaparen personligen.

Jo jag vet att jag griper efter halmstrån nu...

Du om nån vet ju att det under inga omständigheter kan bero på ridningen. (Hästen har alltså skrittat till 90% i ett halvår... bla för att han absolut inte ska kunna överanstränga sig)
Det är tungt när man gjort allt och så går det åt helsike ändå. Det finns inte en mer genomkollad häst (kollad av alla olika yrkeskategorier, you name it)

Ömmar ingenstans, muskler helt ok, hovar ok ömmar inte för visitertång, inga gallor (förutom en pytteliten bak men den kotan är helt ua på röntgen)
Lite sne här och var men inget som ska påverka med den träning han fått (typ sjukgymnastik), pigg och glad.
Och ändå är han halt på alla fyra! 2,5 grad båda fram och 1,5 båda bak vid böjprov :cry:

Antar att det bara är att avvakta artroskopin. Hoppas det är den där lilla benförändringen i VF som är orsak, övriga tre ua. men jag fattar inte hur den skulle kunna påverka så mycket.

Ska höra om Stenestad kan kolla på röntgenplåtarna från i julas, det kanske ändå fanns nån liten förändring även då som de förbisåg. Plåtarna som togs igår avslöjade ju inte om det var en lös liten bit eller en pålagring. Men hur kunde han bli frisk då och sen sämre igen av "ingenting"?

Jag känner mig bara ledsen och uppgiven :(

plåtarna är dom tagna med vanlig röntgen eller digitalröntgen??
Har hört att flera saker som inte synts på vanlig röntgen har däremot kommit fram med digítalröntgen.

Är hovarna röntgade? hovben , strålben?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
763
Senast: Oknytt
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
939
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 816
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 807
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar