Kan en uthyrare överlåta kontrakt till en ny uthyrare?

Domino_s

Trådstartare
Har ett standardkontrakt från Lars Deckeman "Uppstallningsavtal".
Detta skrevs under av person A.

Har kommit på kant med de som äger gården och det är lite gruff, nu satt det ett brev till mej i stallet ikväll.

I det står ordagrant följande:

Idag den 6 januari har A övertålet följande stallkontrakt till mig B
Jag förutsätter att detta kommer att följas.
Skickar härmed med 1 st fakturor för de 2 återstående månaderna.
Betalning sker på förfallodag till mitt bg konto som finns angivet på faturorna.
För övrigt hänvisar jag till jordabalken Kap 8 §12 Arrende i allmenhet.

B är alltså A:s man.
Fakturorna är utställda på hans företag, en uppfödningsverksamhet av ett annat djurslag än häst. Hans firma är enskild.

Nu till min fråga... Kan det på rätt och riktigt sätt gå till såhär?
Ska ringa jurist på måndag, men vill veta nu...:mad:

Mvh Domino_s

Sv: Kan en uthyrare överlåta kontrakt till en ny uthyrare?

Men i vilket sammanhang kommer detta in? Vad har det för betydelse för din uppstallning? Varför har de gjort så här?

Men i vilket sammanhang kommer detta in? Vad har det för betydelse för din uppstallning? Varför har de gjort så här?

Vad det har för betydelse vet jag egentligen inte (kanske för att B är jävligare än A)... Mitt kontrakt sa jag upp den 31 December så det går ut den 31 Mars. Har det någon betydelse?

De har uppfödning av grisar, jag har hittat ett antal halvt begravda på gödselhögen, detta fick jag till slut nog av och ringde miljökontoret. (det är tydligen olagligt att göra så) Det blev ett jävla liv om vi säger så och jag har både blivit hotad, utestängd från sadelkammare (har den värdefulla utrustningen hemma) och det sitter lappar i stallet där det står obehöriga äga ej tillträde bla på en del dörrar... Får bl a inte gå på gräsbeklädda delar av egendomen, vilket är i princip överallt. En jä*la soppa är vad det e...:(

Mvh Domino_s

Om det inte har någon praktisk betydelse för dig kan jag inte se varför du ö h t skulle ta upp det.

Med tanke på att ni inte verkar trivas med varandra kanske det går att flytta tidigare, för att få en roligare hästtid. Det är långt till mars om det ska skava varje dag.

Rakt översatt... De har bett mej flytta genom flera sms, sagt att hyran skall betalas tillbaka till mej om jag gav mej av dagen efter. Vilket jag inte kunde då jag inte har stallplats. Då togs det tillbaka och jag fick istället reda på att jag ska sköta allt med mina själv (fine, inga problem)

De har satt upp helt absurda regler, tex det med gräsbeklädda ytor. Allt för att jävlas. Bl a kan jag inte fylla på vatten till mina hästar i hagen då jag måste gå på deras gräsmatta för att sätta på vattenkranen, måste alltså släpa hinkar hela vägen från stallet. Jag flyttar så fort jag har en ny stallplats. Men självklart är jag inte så sugen på att betala återstående hyror när de i princip tvingar iväg mej... Måste jag så måste jag, men det känns rätt jävligt...:crazy:

Mvh Domino_s

Om det inte har någon praktisk betydelse för dig kan jag inte se varför du ö h t skulle ta upp det.

Med tanke på att ni inte verkar trivas med varandra kanske det går att flytta tidigare, för att få en roligare hästtid. Det är långt till mars om det ska skava varje dag.

Jag hoppas att det inte har någon praktisk betydelse för mej. Vi får väl se vad nästa lista med regler visar...:crazy:

Jag kommer flytta dem så fort det går, helst igår...

Som jag skrev innan, jag har inget problem att betala för mej. Men det känns rätt överjäv*igt att jag måste när de i princip jagar iväg mej med högafflar...

Mvh Domino_s

Och igen, kommer det att innebära någon skillnad för dig om det är A eller B som står som uthyrare? Kan inte tänka mig det.

Satsa på att komma därifrån, de hyror du inte betalt in när du flyttar kan du alltid fundera på att vägra betala (och riskera att de går vidare till KFM).

Och igen, kommer det att innebära någon skillnad för dig om det är A eller B som står som uthyrare? Kan inte tänka mig det.

Satsa på att komma därifrån, de hyror du inte betalt in när du flyttar kan du alltid fundera på att vägra betala (och riskera att de går vidare till KFM).

Som jag skrev innan, förhoppningsvis inte... Vi får tro att nivån har nått sin botten och inte kan sjunka lägre...

Jag gillar inte att vägra att betala... Tyvärr.. Hade hellre löst det med dem iom att de gärna vill se mej ute och jag gärna vill flytta...:crazy: Men det är i dagslägen helt omöjligt...

Mvh Domino_s

Har ni ett kontrakt som reglerar vad som ingår i din hyra?

Om så skall det fortfarande ingå, till samma pris såvida de inte säger upp avtalet och då gäller inte det nya avtalet förrän uppsägningstiden har löpt ut.
Jag blir lite fundersam på om de verkligen Kan byta "ägare" på avtalet? Inte för att det verkar spela någon roll mer än möjligen om du betalade svart hyra innan? Då hade det varit svårt för dom att kräva in hyra till skillnad från nu då det plötsligt är vit hyra. Isåfall har de löst det riktigt smart!

Har de fråntagit dig sådant som enligt kontrakt skulle finnas tillgängligt, tex sadelkammare eller del av skötsel (fodring, in/utsläpp mm) så ska du inte heller betala lika mkt i hyra och jag ställer mig undrande till er andra som kan mer om kontrakt, Kan de verkligen säga upp delar av kontraktet bara sådär utan hyresreducering? Och kan de ens säga upp delar av avtalet bara så där, om det tex står i ett kontrakt att det ingår sadelkammare (eller plats i sådan), kan de plötsligt vägra henne att komma in i den utan giltig orsak (om det skulle ha stulits därifrån och det visade sig att det var TS hade det ju varit en annan situation).

Men TS, har du ett skriftligt kontrakt, och vad säger det?
Vad ingår i det och hur lång är uppsägningstiden?

OM kontraktat förändras - vilket vi inte är helt säkra på - kan man kräva hyresreduktion. Men innan det drar igång så ska man ju helst ha hästen på annat håll, annars riskerar man ju att det blir ännu värre - för hästen (japp, jag har själv varit där).

Att i efterhand kräva inbetalda pengar via Tingsrätten kan bli dyrare än summan man vill ha tillbaka, så allt hänger på hur snabbt det går att komma därifrån. Jag hade i så fall valt att inte betala resterande summa, och hänvisat till undanröjande av kontraktsförutsättningar (om det nu är så).

För att försöka svara er båda:

Jag har ett standardkontrakt framtaget av Lars Deckeman som heter Uppstallningsavtal.

Tyvärr står det inte att det skall ingå låst sadelkammare, så det var bara för mej att flytta mina saker. Jag har hittills inte brutit mot någonting som de har hävdat att jag ska följa (inkl alla helt tokiga regler)...

Jag kan inte tänka mej att hyran var vit tidigare, betalade visserligen till konto, men till ett privatkonto. Nu står det som sagt på ett företag så visst har de mer på fötterna. Detta är första gången jag fått någon faktura eller liknande.

Det enda jag har på min sida vill jag inte skriva ut här, eftersom jag inte vet om personerna ev sitter här och läser. Men det är mitt sista hopp just nu.

Jag jobbar vidare på att få mina hästar därifrån så snabbt som möjligt, då jag inte har någon lust alls att stanna mer än en minut längre än vad jag behöver.

Mvh Domino_s

Men TS, har du ett skriftligt kontrakt, och vad säger det?
Vad ingår i det och hur lång är uppsägningstiden?

Som jag skrev innan har jag ett standardkontrakt som Lars Deckeman utformat.
Kortfattad står det att hyran skall betalas förskottsvis varje månad (handen el. kontant fick jag talat om för mej) och att uppstallning sker i box.
Att jag ska hålla hästen försäkrad m.m.
Vill ni ha mer ingående vad det står kan jag skicka via PM eller mejl, blir så vansinnigt långt att skriva ut allt här...

Kontraktet säger 3 månader vid "normal" uppsägning och 14 dagar vid vräkning eller att hyresvärdarna missköter sej.

Mvh Domino_s

Som jag skrev innan har jag ett standardkontrakt som Lars Deckeman utformat.
Kortfattad står det att hyran skall betalas förskottsvis varje månad (handen el. kontant fick jag talat om för mej) och att uppstallning sker i box.
Att jag ska hålla hästen försäkrad m.m.
Vill ni ha mer ingående vad det står kan jag skicka via PM eller mejl, blir så vansinnigt långt att skriva ut allt här...

Kontraktet säger 3 månader vid "normal" uppsägning och 14 dagar vid vräkning eller att hyresvärdarna missköter sej.

Mvh Domino_s

Usch vad hemskt du verkar ha det. Vissa tror att dom får göra som dom vill & får dom det j*vligt så ska inte du får det lättare...typ... Dom tänker säkert så skulle jag tro. :(

Mmm det var lite så jag tänkte också fast kanske uttryckte mig konstigt?

Som jag, kanske felaktigt, läste mellan raderna så verkar det som att det ingått viss skötsel/hjälp men nu ingår inte det längre utan Ts måste sköta allt själv.
Det beror ju dock som sagt på vad som är skrivet i kontraktet.

Men frågan är, kan man bara ta över ett kontrakt så där? Måste det inte sägas upp, med uppsägningstid, och skrivas nytt?

OM kontraktat förändras - vilket vi inte är helt säkra på - kan man kräva hyresreduktion. Men innan det drar igång så ska man ju helst ha hästen på annat håll, annars riskerar man ju att det blir ännu värre - för hästen (japp, jag har själv varit där).

Att i efterhand kräva inbetalda pengar via Tingsrätten kan bli dyrare än summan man vill ha tillbaka, så allt hänger på hur snabbt det går att komma därifrån. Jag hade i så fall valt att inte betala resterande summa, och hänvisat till undanröjande av kontraktsförutsättningar (om det nu är så).

Missköt dig och bli utslängd på 14 dagar? Skämt åsido...

Vad jag undrar är om det ingår någon skötsel för din del enligt kontraktet?
Jag uppfattade det som att du fått hjälp tex med insläpp/utsläpp eller fodring och nu ingår inte det längre eftersom du måste sköta hästarna själv?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka