Sv: Kan en ponny äta melon som godis?
Socker eller inte har jag egentligen ingen uppfattning om.
'
Men jag undrar varför man måste ge hästarna ngt över huvudtaget?
Det slutade jag med för flera år sedan. Jag ser faktiskt ingen mening med det.
När jag tränar inkallning tex med hunden så får hon godis som belöning. Men med hästar tycker inte jag alls att det är samma sak.
.
Nej, jag har heller inget behov egentligen av att ge godis. Men jag har förståelse för t ex barn/yngre som vill hästen ska ha något gott. Och det finns ju vuxna människor som gör knäckebröstårtor.
Själv ger jag sällan godis, däremot ligger det alltid något i krubban när de kommer in, sen om det är ett äpple eller en näve lucern är ganska sak samma för mig.
Dock använder jag godis mellan varven, i t ex avledningssyfte, eller när jag vill markera att något var extremt superbra. Du kan gissa vilken häst som avleds och vilken som får det som tokberöm
Ponnyn får extremt lite godis, och det ges i krubban om han får. Utom i extrembelöningssyfte, då får han det ur hand. Väldigt 'funktionellt' med honom, fbl funkar kli bättre med.
Sen, om t ex mamma, moster eller grannen vill ge dem godis någon gång, så slänge de lägger i krubban åt ponnyn så lägger jag inte fingrarna emellan (jo NU skulle jag det iom fånget). Jag är inte så intresserad av att själv ge godis, men inte så brydd om andra gör.
Just nu ger jag godis, när jag tar ut fbl så får ponnyn en av sina givor lucern, och fbl får en örtgodis, för att inte bli 'avundsjuk'. Innan så fick fbl några lucernpellets istället, men enklare att ha en godis i fickan.
Fbl blir aldrig tiggig ever, ponnyn blir det på en halv sekund. Men när 'godis' dyke upp slumpmässigt och sällan så. Dessutom är det i princip alltid något som är att jmf med foder i 'nyttighetsgrad'.
Däremot kan jag avslöja att jag besökte en viss valack på djursjukhuset med en hel påse hallonbåtar och 1 kg morötter i bagaget ;P
Men, vill folk ge lite godis en gång/v för DE mår bättre av det, så låt de. Eller ge en knäckebröstårta när hästen fyller åt.
Jag brukar skämta om att mina ska ana oråd om det plötsligt dyker upp en massa godis. Då är de endera på djursjukhuset, eller så ska de väldigt snart anlända till Trapalanda. För DÅ kör jag i dem (om det går) godis en masse.. Krubban full av äpple, knäckebröd, morötter och ev 'annat' (ex hallonbåtar till den som gillade det, den som gillade vicks blå fick det etc)