Kan en krubba ha motbjudande doft i sitt material??

Zandrah

Trådstartare
Ja, min häst är lite skum. Eller, han tycker det nya setet av krubbor smakar ILLA!
Får han sin mat i den vägrar han äta! Jag testade i höstas och upptäckte att så fort han fick mat i den nya gummikrubban så åt han inte av maten. Fick han i den gamla åt han.
Nu testade jag igen, mest för att hans två vanliga gummikrubbor hade frysta rester i botten. Men se, det gick inte. Han luktade på maten, rörde runt lite med mulen, och gick. :cool:
I morse fick han i sin gamla gummikrubba och allt var frid och fröjd.

Men, kan dessa gummikrubbor ha sånt material så att det blir så motbjudande? Vad sjutton är det för något? De andra hästarna äter ju gladeligen i den. De "gamla" gummikrubborna är köpta i hästbutik, men de senaste beställde jag från en hästbutik på nätet och jag tror krubborna importeras från Holland. De som han vägrar äta ut är hårdare och större än de gamla som verkar få användas tills de slitits ut helt....:)

Någon annan som märkt nåt liknande? Eller har någon teori på vad som kan vara så motbjudande?
Mest intresserad av ren nyfikenhet, inte för att det egentligen är ett problem... :)

Sv: Kan en krubba ha motbjudande doft i sitt material??

Har inte erfarenhet av krubba , men går för tillfället och försöker lista ut varför mina hästar absolut inte dricker vatten ur den nya thermobaren ...?
En av funderingarna var just om , som du funderar , plasten/gummit avger ngn smak ?
Nu vågar jag inte annat än att erbjuda vatten ur gamla baljan , pga ett kolikanfall förra veckan .. så jag häller varmvatten i den emellanåt så det tinar upp.
Det som motsätter den teorin idag , är att jag provade igår till natten att ta vatten från thermobaren och hällde i en hink och ställde bredvid .. hälften av det vattnet var borta idag .. :grin:
Så .. jag vet inte :)

Har inte erfarenhet av krubba , men går för tillfället och försöker lista ut varför mina hästar absolut inte dricker vatten ur den nya thermobaren ...?
En av funderingarna var just om , som du funderar , plasten/gummit avger ngn smak ?
Nu vågar jag inte annat än att erbjuda vatten ur gamla baljan , pga ett kolikanfall förra veckan .. så jag häller varmvatten i den emellanåt så det tinar upp.
Det som motsätter den teorin idag , är att jag provade igår till natten att ta vatten från thermobaren och hällde i en hink och ställde bredvid .. hälften av det vattnet var borta idag .. :grin:
Så .. jag vet inte :)

Intressant!
Men kan det vara så att själva baljan luktar så illa och hästarna inte känner den lukten lika tydligt om du häller över vattnet i en hink? Jag tänker om vattnet inte hinner dra i sig lukten?
Om jag luktar på krubban jag har (kanske är det liknande material?) så kan jag känna en gummidoft, alltså lukten av "nytt", en ganska stark lukt ändå, men som endast en häst reagerar på. Jag har för mig att jag hade ur maten till en annan krubba men den åt han inte.

så kan det nog absolut vara!

min häst vägrade dricka vatten ur en ny hink och jag tror att det kan ha varit pga plast lukt/smak. så det kan nog vara likadant med krubbor.

Ja , så är det nog snarare , att det är lukten ur baljan , och inte att vattnet tar smak !

Jag har haft en häst som bara drack om det var en vit hink. Alla andra färger ratades.
SÅ visst kan vissa individer få för sig saker som inte andra gör.

:D Tur det var vit hink åtminstone ..
Så det inte var ngn svårhittad färg att köpa !
Vilka krav dom har ibland ! :laugh:

Sådana är mina djur också dom vägrar dricka ur sådana där färgade mjukplast hinkar med handtag på sidan.. :p

De är för roliga sötnötarna :love:

Man kanske ska se det från den ljusa sidan, dessa pållar kanske är lite lite smartare än de "normala" ;)

en del gummi luktar hemskt..
testa att ha den ståendees ute någon vecka så blir den lite sliten och lukten bör försvinna lite mera.

Jag fick göra så med nya vatten baljor.. dom stank gummi men efter att ha stått ute (utan att användas..) så slutade de lukta och hästarna kunde få dom.

en del gummi luktar hemskt..
testa att ha den ståendees ute någon vecka så blir den lite sliten och lukten bör försvinna lite mera.

Jag fick göra så med nya vatten baljor.. dom stank gummi men efter att ha stått ute (utan att användas..) så slutade de lukta och hästarna kunde få dom.

Den som han fick äta ur hade stått ute ett par månader då jag gav den till den andra hästen istället. Han åt obekymrat hela tiden. Det var så min tanke var, att han fick slita lite på den först, men det hjälpte inte. Det kanske inte har gått tillräckligt lång tid dock, för den luktar fortfarande gummi.

Kan prova om några månader igen. :laugh:

Liknande trådar

Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 232
Senast: mily
·
Övr. Hund igår för nio år sedan så smet jag ut i diskrummet på mcdonalds i backaplan och struntade i att chefen gnällde över att man inte fick ha...
Svar
7
· Visningar
1 516
Senast: Calazirya
·
Katthälsa Vill höra om andras erfarenheter/kunskap runt kräsna katter. Vet att det inte är ovanligt att de blir såna, men varför, och finns det...
2
Svar
24
· Visningar
6 500
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar