Kan en hund bli avtrubbad på klickern?

purity_666

Trådstartare
Jag tänker om man har flera hundar man tränar. Säg att båda är inklickade. Sen tränar man en i taget, då hör ju den andra hunden ljudet av klicker, utan att belöning följer. Kan den bli avtrubbad på ljudet då? Eller fattar de att klickern "bara gäller" när man tränar aktivt med just den hunden? Bör man annars stänga in den andra hunden i ett annat rum?

Jag har inte möjlighet att stänga in en hund i ett annat rum.
Jag har tränat både Benji och Tinja med samma klicker, båda förstår fortfarande innebörden. Tror hundar är duktiga på att skilja vem man kör med :)

Visst kan de det, men om du ser till att den är rejält betingad först så krävs en hel del för utsläckning. Jag vill absolut vara försiktig med hundar som inte har en stark association redan, och jag skulle generellt försöka se till att en majoritet av klicken hunden hör därefter faktiskt är riktade till den. Ha varsin klicker till dem skulle kunna vara ett alternativ.

Sen beror det på hur "klickernoga" du är, det är skillnad på att förstå klickern och att känna klickern. Jag vill ha det sistnämnda, men för att förstå situationsbundna klick ("matte och jag tränar, klick betyder belöning") krävs inte så stor ansträngning. :)

Hundar är smarta och vet så väl när du tränar just den och inte dom andra - förutsatt att dom som inte tränas inte är runt benen samtidigt :)

Jag tränar mycket klicker ute med valpar, men inte med vuxna så dom bryr sig inte om klickern ute om jag går med båda vuxna och unghunden - bra och smidigt :) Inomhus om jag stänger in två och tränar en, så vet den mycket väl att klickern är för den jag håller på med.

Jag tänker om man har flera hundar man tränar. Säg att båda är inklickade. Sen tränar man en i taget, då hör ju den andra hunden ljudet av klicker, utan att belöning följer. Kan den bli avtrubbad på ljudet då? Eller fattar de att klickern "bara gäller" när man tränar aktivt med just den hunden? Bör man annars stänga in den andra hunden i ett annat rum?
Jag tror nog att hundar hör klickern även om de är instängda i ett annat rum, de har ju "ganska" bra hörsel :p
Jag tränar båda mina med klicker och det är inte den minsta lilla tendens till missförstånd eller tappat intresse hos dem. Den jag inte tränar med sitter uppbunden och då bryr den sig inte om klickljudet heller, precis som de inte bryr sig om ifall vi umgås med någon annan som tränar sin hund med klicker. Jag kan också utan problem växla mellan olika klickers, de är inte så inkörda på att det ska vara just precis exakt ett ljud att de inte reagerar på andra klick.

Jag brukar ha den andra liggandes brevid i soffan eller ganska nära och då får den hunden som väntar på sin tur också en godis då och då. Funkar skitbra.

Med tanke på hur glada de är när det är deras tur tror jag inte alls de blir avtrubbade, snarare tvärtom. Men så har jag hundar som skulle hugga av sig ett ben för en godisbit, om de kunde.

Här måste nörden protestera... :D

En klickerbetingning är inte magisk, den kan släckas precis som alla andra associationer! Sen är det många som tränar utan betingad klicker, det går ju det med. Jag menar alltså inte att någon gör fel, funkar det och man är nöjd så jättebra! :up: Bara... förklara det inte med att klickern håller för vad som helst, tack. :o

Här måste nörden protestera... :D

En klickerbetingning är inte magisk, den kan släckas precis som alla andra associationer! Sen är det många som tränar utan betingad klicker, det går ju det med. Jag menar alltså inte att någon gör fel, funkar det och man är nöjd så jättebra! :up: Bara... förklara det inte med att klickern håller för vad som helst, tack. :o
Fast ingen har väl sagt att klickern inte går att släcka ut? Bara att för oss som skrivit i tråden, med våra (inte allt för galet många) hundar så fungerar det utmärkt att träna två hundar så att båda hör klickern.

Fast ingen har väl sagt att klickern inte går att släcka ut? Bara att för oss som skrivit i tråden, med våra (inte allt för galet många) hundar så fungerar det utmärkt att träna två hundar så att båda hör klickern.

Mja, fast det är förklaringarna till varför det funkar som jag tycker blir lite olyckliga. Som att det över huvud taget inte är något problem att höra klick som inte är "till mig", som att för att hundar är smarta nog att resonera sig fram till vem som klicket är riktat till så händer det inget negativt med associationen... Ja, det funkar att träna så, helt klart! Men håller även klickerbetingningen eller är det pga annat som det funkar?

Och om man nu skapar en situationsbunden betingning, då gäller det ju att vara medveten om exakt vad situationen är - vad är det hunden uppfattar som signalen att "slå på klickerörat"? Struntar man bara i det så hamnar man i den där träningen när hunden ska ta allt ansvar för att lösa saker, medan själv tar man inget. Och om det en dag inte funkar, då har man ingen aning om varför...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 136
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
983
Senast: _Taggis_
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 183
Senast: Lillefrun
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 489
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar