Kan en häst ha hovböld

Sv: Kan en häst ha hovböld

JAPP!! har haft två sånna i stallet i år ??
Vet bara skaka på huvudet ;) Blockhalt men ingen värme ingen puls :confused:

Men när hovis kom så hitta vi stor böld i hoven ,


Tesora
 
Sv: Kan en häst ha hovböld

Ja, har precis haft en med hela hoven infekterad, fullt i gångar, var och j**elskap. Ingen större hälta, ingen värme, ingen puls, trots att det såg så illa ut. Vetrinären tittade på hästen tre gånger innan bölden sprack av sig själv på flera ställen. Tyvärr för mkt för att verka ur, så den fick läka av sig själv.
 
Sv: Kan en häst ha hovböld

Skönt att höra.

Jag har en märklig hälta på min tävlingshäst.
Massör har gått igenom honom, han är superfin, inte ont någonstans vilket han borde om han sträckt sig eller något.

Han ser ren ut i skritt, i trav vill han inte sätta ner tån ordentligt och i galoppen tar han ett par cm kortare steg.
Ibland haltar han till.

Allt sedan i fredags, hovis var ute en vecka tidigare.

Får ringa hovis och be honom kolla.
 
Sv: Kan en häst ha hovböld

mimus skrev:
fast den inte är varm i hoven eller har puls?

Japp!

Red en häst ett tag som inte hade puls eller var varm. Haltade bara lite i traven. Sen försvann även hältan ett tag och kom tillbaka med råge och blev halt som bara den. Detta visade sig vara en böld.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
717
Senast: Ajda
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 754
Hästvård Hej! Jag har en tvåårig Irish Cob kille som haft en hovböld och var hos veterinär för snart 3 veckor sen där de spräckte hål på bölden...
Svar
4
· Visningar
452
Senast: Freazer
·
Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
998
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp