Kan en häst ha haft fång utan att man märkt nåt?

M

malört

Hovslagaren sa att hästen har haft fång och ägaren som haft den i 8 år har inte märkt nåt.

Hästen är tränad o tävlad hela tiden ??

Man ser på hovarna att de ser konstiga ut.
Men det märks inte på hästen i övrigt.

Sv: Kan en häst ha haft fång utan att man märkt nåt?

Hästen kan ha reagerat på foderbyten och därför se konstig ut i hovarna, Riktig fång brukar vara så smärtsamt för hästen att man brukar se det.

Men är det inte samma sak som fång?

eller menar du "foderränder",
Äg. sa det till hovis men han sa att det syntes på hovarna tydligt, pratade om det här med hovbensrotation tror jag.

Hörde bara med ett halvt öra o fråga sen henne men hon har aldrig märkt nåt

Hovbensrotationer kan komma av andra orsaker än fång, har själv en ponny med misstänkt rotation, han är inte halt eller nått sånt men hovslagaren tycker att han är för låg i sulan. Han har inte haft fång under dom snart 10 åren jag har haft honom, men vid fång sker det här väldigt fort medans små störningar kan skada vävnaden som håller upp hovbenet och på längre sikt skapa en hovbenssänkning/rotation.
Har även hört att grov överansträngning kan orsaka skador i hovarna och fång??!!

Jag har ett 17 årigt shettissto som har haft fång 3 gånger vad jag vet och hon är kusligt duktig på att dölja att hon har ont hon är aldrig halt eller visar att hon är öm i hovarna med om man försöker vända henne tvärt så avslöjar hon sig eftersom hon då tvingar belasta med på sina framhovar. Nu har hon tack och lov inte haft återfall på 4 år och jag vaktar henne som en hök vid varje foderomställning, motionerar henne 6 dagar i veckan plus att hon är dräktig och får föl varje år så nu är hon en pigg och glad tjej! :love:

Jag har fått erbjudande att ta denna häst på foder from okt men vet inte om jag vågar nu efter hovis prat.

Hade tänkt att ha han till prom ridn i skogen.(skritt,trav, galopp)
tror du man vågar det?

1) be en veterinär undersöka hästen och ge ett utlåtande
2) fråga hovslagaren VAD det är i hovarna som gör att h*n tror att hästen haft fång. breddad lamellrand kan de faktiskt få utan att ha haft fång och ränder på hovväggen kan vara t.ex foderbyten (fångräder och foderbytesränder ser dock olika ut, fångränderna "divergerar" i trakterna, dvs avståndet mellan dem är längre vid trakterna än framtill på hoven)

Mitt sto hade en fångkänning när förra ägaren hade henne, hon märkte ingenting heller då den var så lindrig men hovslagaren såg det när han var ute. Men det blev alltså inga problem, är noga med fodret oc så såklart.

Liknande trådar

Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 315
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 535

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat