kan en hane bli som en pappa till en kattunge?

doglover

Trådstartare
jag och sambon köpte en kattunge på 13 v som sällskap till den äldre, ca 2 år, katten. han verkade sakna sällskap.
han har verkligen tagit sig till den lille ungen. slickar honom så det står härliga till överallt, sover med honom, kommer till "undsättning" varje gång han skriker, låter honom jävlas med en och uppfostrar han m.m. han måste ju då verkligen tycka om den lille kissen? kan ju påpeka att vi haft lille svullo i 9 dagar.,,

Sv: kan en hane bli som en pappa till en kattunge?

Japp det är vanligt att särskilt kastrerade hankatter blir mycket omvårdande till kattungar:love:

han är kastrerad sen mer än ett år tillbaks.
svullo brukar dessutom slicka min sambo i ansiktet ofta. han verkar vara en väldigt kärvänlig kisse. vild för sin ålder och väldigt glad i mat. men då är det inte bara honor som blir såna då? han verkar vara väldigt "pappig" eller storebrorsaktig mot den lille.

han är kastrerad sen mer än ett år tillbaks.
svullo brukar dessutom slicka min sambo i ansiktet ofta. han verkar vara en väldigt kärvänlig kisse. vild för sin ålder och väldigt glad i mat. men då är det inte bara honor som blir såna då? han verkar vara väldigt "pappig" eller storebrorsaktig mot den lille.

Nej min erfarenhet är att hankatter oftast är snällare mot kattungar än vad "inte mamma" honkatt är!

okaj...det stämmer ju iallafall in på trassel. han verkar lyckligare och den lille verkar trivas med situationen....tror faktiskt han letade efter trassels "tuttar".....:p

Har en kastrerad hankatt på katthemmet som adopterar kattungar när vi får in såna. Mycket tacksamt. Många små bebisar som hittas hemlösa o moderslösa behöver en "pappa" eller "mamma". Han tar hand om dem, tvättar, lär dem gå på lådan om de inte redan är haj på det, nattar dem o sover hos dem så de är trygga :love: Ett tag när alla julklappskattungarna kom in hade han 6 adoptivbarn :love: De hängde o klängde på honom o han var så tålmodig.

Gud så mysigt det låter! :love: Jag blir så rörd av att se sån omtanke mellan katterna, tänk vad mycket glädje de har av varandra! :)

/Erica

Min lillskit har förslavat mina äldre hannar också, dom kommer bara hon piper och det är dom som sköter allt tvättning av henne och dom låter alltid henner äta först.:D
Mesar:angel:

men gud var mysig den katten låter! låter nästan som trassel, förutom det med kattlådan

Framförallt hankastrater är ofta rejält under toffeln ja...

När jag skaffade min hona (som var en 14-veckors skrikande liten drake) kröp min stora, macho hankastrat försiktigt fram för att tvätta henne. Hon var rädd och fräste, han gjorde sig så liten han bara kunde... Hon har inte varit smutsig en dag, han vaktar hennes bebisar, han kommer till undsättning så fort någon måste "plågas" med kloklippning eller ögondroppar. :love:

Här är han tillsammans med "sin" bebis ur förra kullen (i själva verket hans barnbarnsbarnbarn)

060409.jpg

hehe vad gulligt.....trodde det var mest honor som hade den instinkten....

Har en kastrerad hankatt på katthemmet som adopterar kattungar när vi får in såna. Mycket tacksamt. Många små bebisar som hittas hemlösa o moderslösa behöver en "pappa" eller "mamma". Han tar hand om dem, tvättar, lär dem gå på lådan om de inte redan är haj på det, nattar dem o sover hos dem så de är trygga :love: Ett tag när alla julklappskattungarna kom in hade han 6 adoptivbarn :love: De hängde o klängde på honom o han var så tålmodig.

:love: :love:

Bäst var när mammorna var trötta på ung:devil: Då ryckte Tiger in och lekte med skocken. O så söt han var när han kom bärande på kattungar lite då och då..... rymlingarna :rofl: Han bar tillbaka dem, satte ner hos mamman, gick o hämtade nästa :rofl:

Hej, det låter helt underbart... hos oss är det nämligen precis tvärtom. Den kastrerade hankatten (3år) bara fräser och morrar åt den lilla nykomlingen, som iochförsig inte verkar bry sig det minsta. Fast tråkigt är det, han vägrar befinna sig i samma rum, inte ens på samma våningsplan som vår lilla nya tjejkatt. Vi har provat med trasmetoden (stryka den över varje katt och skifta ett par gånger), men det verkar inte hjälpa. Är det någon som har någon idé eller tips på vad vi kan göra?

Hur länge har ni haft dem?
Det kan ta månader för en vuxen katt att acceptera en nykomling, även om det brukar gå fortare om det är en unge. Hur lång tid det tar för dem påverkar inte "slutresultatet", de kan bli söta vänner eller bara under vapenvila.

Hur länge har ni haft dem?
Det kan ta månader för en vuxen katt att acceptera en nykomling, även om det brukar gå fortare om det är en unge. Hur lång tid det tar för dem påverkar inte "slutresultatet", de kan bli söta vänner eller bara under vapenvila.
Det blir 2v på söndag, nykomlingen är 11v. Fast det går framåt (tror jag) nu kan den äldre faktiskt befinna sig i samma rum. Men är inte att lita på har vi märkt. Den lilla söker hela tiden kontakt men får sig allt som oftast en smäll av tassen, sedan tvärvänder han och sticker. Morrandet och väsandet har han iallafall slutat med.

Mina två unghonor (5 månader) ligger båda två och "snuttar" på min avelshane :rofl: Han tycker det är helt ok och ligger och tvättar dom under tiden, dom har supermysigt ;)

Hade i mitt bardomshem väldigt många katter under åren lopp.
Vad som slog mig var att det var dom okastrerade unghannarna, alltså inte den gamle etablerade "superhannen/pappan" som tog på sig rollen som "nanny" redan någon dag efter att den nya kullen kommit till världen.
Dom här "tonårskillarna" var så söta, dom gjorde allt för dom små.
Var på stubben där och passade medans mamma fick gå och äta eller ta sig en liten promenad. Jamade stolt och beskyddande om man pratade med dom medans dom "jobbade".

Liknande trådar

Övr. Katt Vi skaffade nyligen en supetmysig ocicatunge (han var 15 v när han kom, men hade fått hämtas från 13), och lite har jag spanat efter ev...
2
Svar
31
· Visningar
5 361
Senast: ako
·
Övr. Hund Känner att jag måste få lite input och råd i en svår situation vi är i just nu. Vi (jag och min man) har två hundar, en äldre som är 5...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 916
Senast: ako
·
Övr. Katt Jag och sambon har köpt en kattunge. Sambon har haft flera katter tidigare, men jag har ingen erfarenhet alls. Vi hämtar den om 2,5 v...
Svar
16
· Visningar
1 696
Senast: TinyWiny
·
Övr. Katt Nu behöver jag lite hjälp! Jag och sambon har tre katter som fungerar bra ihop! Två äldre, en hane och en hona på elva år. Samt en hane...
Svar
1
· Visningar
974
Senast: Elisha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama