Kan en Albion K2 passa denna rygg?

cela

Trådstartare
Hoppas ni orkar med en sadeltråd till! Jag uppfattar denna rygg som kort, samt normal mot rak, delar ni denna uppfattning?
Skulle en K2 kunna ligga bra, eller kan den vara för rak? Tror ni jag behöver en sadel som är kort i bommen? (jag tycker det är svårt att känna var sista revbenet går...dessutom verkar hans bogblad gå förhållandevis långt bak) Hjälp, jag tycker det här är jättesvårt!! Emottager jättegärna tips på andra sadlar som skulle kunna vara lämpliga, jag har tänkt köpa begagnat, 5000-10000 kr

ryggbild.jpg

Sv: Kan en Albion K2 passa denna rygg?

jag tror den kan bli för rak. din hästs rygg svänger ju upp längst bak.

skulle prova en rak men rundbossad sadel.:)

Frank Baines (modellerna Reflex resp. Elegance) kanske kan vara intressant att prova. De är ganska raka, men har små och korta kilbossor, och ger god bogfrihet.

Främre delen utav ryggen är ju def så rak att en K2 rent teoretiskt skulle vara tänkbar. Men jag tror också som Centaur att tack vare att ryggen är så kort så kommer uppförsbacken mot slutet av ryggen ev ställa till problem. Men jag skulle def. prova innan jag avfärdade modellen!

Jag hade provat en Frank baines som jag har till salu. Bra för raka ryggar och med rundbossor bak.

Vilken modell har du eftersom det är rundbossor på den? Går det att specialbeställa med rundbossor? De Frank Baines jag har sett IRL (inkl. min som inte är till salu) och på bild har alla haft kilbossor, men korta och förhållandevis smala sådana.

Crown kanske?

Frank Baines Reflex, kort, ganska rak men inte spikrak.

Tycker absolut du ska prova Albion k2.
Passar inte den tycker jag du ska prova Crown, FB, Jeremy Rudge, Jensen, Arabian/ L&R osv.

Det finns FB både med rundbossor och kilbossor, vissa modeller kan man välja vad man vill ha (sen beror det på årsmodell också osv)
Men just Evolution har jag bara sett med kilbossor...
Nu har FB också kommit med hoppsadlar med rejäla kilbossor också, så nu har de också hoppsadlar med samma passform som dressyrsadlarna.

Tack alla gulliga människor för era tips!!
Nu känner jag att jag kommit en liten bit på väg i sadeldjungeln :)

förresten, ni som har sån bra koll, skulle någon av Kieffers modeller kunna passa? OM, berätta gärna vad ni vet om märket (jag har aldrig suttit i någon) Tack på förhand!

Har kommit över en Henri de rivel Anthenor till en väldigt bra pris :) Är dock lite tveksam till om den ev blir för lång, har sökt i trådarna och det verkar som att vissa anser att Hdr är långa, andra tycker inte det.
Har mätt en annan Anthenor som i alla fall verkade ha kortare anläggningsyta än en FB som jag provat, och FB är väl inte jättelånga direkt?
Uppdaterar m bilder till veckan så hoppas jag att ni kan hjälpa mig lite.

hästkraken skadade sig så därför har det inte blivit någon ridning på ett tag. Nåväl, här kommer en bild på Henri de rivelen, nu vill jag ha kommentarer!

ikke.jpg

Liknande trådar

Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 637
Senast: Oknytt
·
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är...
2
Svar
25
· Visningar
12 338
Senast: ylvalill
·
Utrustning Kusen min har en utprovad Tekna S-line dressyr, köpte den i vintras en känner just nu att jag ångrar valet lite grann att jag köpte en...
Svar
1
· Visningar
1 195
Senast: Buck
·
Utrustning Är återigen ute på jakt efter en sadel till min travare. Har haft ut sadelutprovare tidigare, köpte då en Albion style dressyrsadel...
Svar
3
· Visningar
981

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka