Kan en 1åring betäcka?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Sanniz
  • Startdatum Startdatum
S

Sanniz

När blir dom könsmogna ungefär? Min hingst är född tidigt i februari....

Sv: Kan en 1åring betäcka?

det finns flera exempel på hingstföl som lyckats betäcka och befrukta ston från ca 8 månadersålder...

Det där tänkte jag på idag, stallet jag står i har egen avel av hbl? Och dem har två föl från 08, ett sto och en hingst. Nu vet inte jag om dem har kastrerat hingsten, men han var då upp och försökte betäcka stona som brunstade i hagen.

Borde han inte tas bort om han är hingst? Valack med måste jag säga. Bara dumt att en valack är och klättrar på ett sto med. Framför allt när det är stona dem betäcker i den hagen.

Han borde verkligen tas ur hagen. Om de inte vill ha föl efter honom nästa vår.

Sista idioten är inte född än.

//Waern

Jo tänkte på det, jag menar HANS mamma går ju fortfarande där inne med :eek:

Även om han vore kastrerad ska han tas bort om han klättrar på stona. Även en valack kan sprida smittor på stona.

Håller med dig FULLT där, vissa kan kolla snett på mig när jag säger det.

det finns flera exempel på hingstföl som lyckats betäcka och befrukta ston från ca 8 månadersålder...

Jag har funderat på det där .. vet du om det är så att om dom kan betäcka så är dom automatiskt fertila eller kan dom skjuta blankt första tiden?

Om de är fertila eller inte beror på om testiklarna är nere eller inte. Det har inte direkt med förmågan att betäcka att göra.

De kan givetvis "betäcka" även om de inte är fertila.
Det är dock inte enbart dräktighetsrisken man har att bry sig om utan precis som någon ovan skrev så sprider de också infektioner till stona de betäcker och såna infektioner kan göra att stoet senare i livet inte kan bli dräktigt...

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 077
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
707
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
519
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 983

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka