Kan ej galoppera i form.

A

Almeloue

Hej!
Jag har ett problem, en av ridskolans ponnier som jag rider, hon har jätte lätt för att arbeta korrekt i skritt och trav. Men så fort man fattar galopp är det som att hon får panik och bara springer med skallen rätt upp. Och så fort man tar i henne så springer hon bara fortare, vad ska jag göra? :confused:
Jag har även märkt att hon skuter ut bogarna väldigt lätt i galoppfattningarna, så jag skulle vilja ha lite tips där med.

Ni får gärna komma med bland annat övningar som jag kan göra för att få med bogarna i fattningen.

//Tack på förhand Erika

Sv: Kan ej galoppera i form.

Hur ser själva fattningen ut då? Rusar ponnyn in i galoppen?

När jag rider hästar som är sådär brukar jag samla ihop hästen ganska ordentligt inför fattningen och vara jätterörlig i bettet under själva fattningen.
På det sättet får jag en kontrollerad galoppfattning. Det är lättare att försöka behålla den kontrollen än att börja med att rusa in i galopp och sedan försöka arbeta sig fram till någon slags bra arbetsgalopp.
Tänk bara på att hästen ska vara väl uppvärmd innan du gör detta.

Du kanske kan testa nästa gång o se om det funkar.

Glömde svara på det där med bogarna...

Det finns två sätt:

1. Rid hästen lite undan för skänkeln innan galoppfattningen. Alltså med bogen lite innanför spåret. När sedan hästen fattat galopp och vill skjuta ut bogen kommer den då att hamna i normalläge eftersom den var innanför tidigare.

2. Rid hästen i förvänd sluta (om du nu kommit till det i ridningen) Det betyder att man böjer hästen utåt. Ställning utåt och rumpan utåt. När sedan fattningen kommer så blir det samma effekt som exemplet ovan. Hästen kränger ut bogen och kommer då att hamna i normalläge.

Lycka till!

Okej, tack så jätte mycket för tipsen, det där med förvänd sluta kan nog funka.. ja är bara lite osäker om hon vet hur man gör en sådan men jag får prova mig fram. :p

Ja, du får testa dig fram. Skriv gärna och berätta hur det gick!

Glömde att svara på frågan om hur hon är i fattningarna.. ja, hon kan fatta så gott som så fort jag lägger dit skänkeln, det är som när man precis har fattat galoppen hon får panik, speciellt om man försöker bromsa henne lite.

Ok, då låter det ju som att problemet inte sitter i fattningen. Får du en bra fattning så kan man istället låta hästen få lite rörelsefrihet direkt efter fattningen. Galoppera 3-4 språng utan att bromsa och ta tillbaka hästen sen igen.
Det är ju skillnad på att bromsa hästen och att göra en samlad fattning. Börja inte galoppen med att försöka bromsa den.

Alltså. Kontrollerad samlad fattning, galopp några språng, ta tillbaka.

Tänk på att sitta djupt i sadeln också.

Ibland fungerar det med vanlig sluta (tagen bakdel) på volt och fattning därifrån för att få en stark fattning.

Jag hade en ponny förut som fick absolut panik i galopp, spec. i fattningen dock. Tror det var för den gått som körponny och inte galopperat då, och misstänker att när de "lärde in" galoppen vid ridningen så fick den stryk..
Så jag gjorde ett litet hinder som jag hoppade i trav så fick hon landa i galopp och rulla vidare, så stod jag bara i lätt sits utan att störa så fick det gå lite fort i början. Hon lärde sig ganska snart att dethär med galopp är ju ganska trevligt :)

Det bästa du kan göra är att låta bli att dra i tyglarna (vilket man helst av allt vill göra - fick skäll på träningen senast i förra veckan för jag drog när hästen sprang :angel: )
Har du testat att driva ordentligt i galoppen, ungefär att "jamen spring då om du nu så gärna vill"

Och även när du bromsar, att verkligen sitta i sadeln och driva med sätet för att hjälpa att få en mer balanserad galopp.

Borde inte ridläran veta varför hästen gör så? Eller du kanske rider den utanför ridskolan?
Iaf så är ju ridningen innan fattningen viktig, att hästen är med på vad som ska hända och att den går i ett bra balanserat tempo och inte rusar in.
Har hästen musklerna för att orka galoppera i form?
Hur blir du själv när hästen rusar?
Har själv en häst (fullblod) som inte orkar bära sig riktigt i galoppen än + att hon tror att hon är på galoppbanan :P Men hon rusar oftast runt nått varv först, och man får successivt försöka få henne att lugna ner sig, och efter nått varv brukar hon ofta slappna av och hon får ner huvudet och får mer balans, även om hon inte går iform, så är det stor skillnad mot i början, då hon galopperar med uppskjuten rygg och byter galopp och typ hoppar på stället...

så kanske måste låta den få galoppera igång först innan du kräver nånting ?

Så är min ponny oxå i bland. Det är bara för att han inte orkar riktigt.
Så jag har börjat/ska galoppera mycket för att stärka han först kravlös sen bara öka lite smått med eftergiften

Håller med Tuvisen. För det första, varför frågar du inte din ridlärare? Det är väl därför man rider på ridskola, och hon känner säkert hästen 100 gånger bättre än vad både du och vi gör. Och som sagt, hur välriden är den, har den nyss kommit till ridskolan, den kanske inte orkar korta sig i galoppen, osv. Tips om fattningarna har du ju fått, flytta bogen innanför före, träna mycket fattningar, det är det som stärker! Prova att fatta lite innanför spåret.

Jag känner igne mig sååå mycket!
En häst på ridskolan där jag rider är nästan likdan.. men han har jättesvårt för form i alla gångarter och det beror på dåliga ryggmuskler. Men om man får honom i ok form i skritt/trav så tappar han det i galoppen. Fattningen är oftast bra men sedan rushar han något otroligt! Han är även väldigt hård i munnen, tar man i tygeln springer han ännu fortare. Så på honom gäller det att nästan ta fram handen lite i galoppen och försöka ställa så gott man kan.

känner oxå igen det där. Är hästen igenomkollad och så? Har den blivit misshandlad innan? du borde nog fråga din ridlärare om det där, berätta gärna vad h*n säger sen här, intressant att höra:)

Jo, hon är helt frisk.. nej hon har inte blivit misshandlad.
Andledning varför jag inte frågar min ridlärare är för att jag rider den utanför ridskolan, Hon provade rida henne men då gled sadeln fram så mkt så hon kunde som inte känna igenom henne ordentligt.

Men det är med att flytta bogen funkade faktigst rätt så bra men då orkar hon inte så mkt.

Jo, hon är helt frisk.. nej hon har inte blivit misshandlad.
Andledning varför jag inte frågar min ridlärare är för att jag rider den utanför ridskolan, Hon provade rida henne men då gled sadeln fram så mkt så hon kunde som inte känna igenom henne ordentligt.

Men det är med att flytta bogen funkade faktigst rätt så bra men då orkar hon inte så mkt.

I det jag har fetstilat har du nog svaret, en sadel som inte ligger bra och glider fram är inte lätt för hästen att galoppera med.
Tänk dej själv att någon håller fast dina höfter när du försöker springa, det går inte.
Hästen måste kunna röra sina bogblad fritt, utan den friheten blir det gärna att hästen rusar eller bockar.
Tacka din lyckliga stjärna att hästen reagerar direkt så den slipper få spänningar och gå sönder.
Passa ut en ny sadel först och främst, sedan kan du börja träna igen.

Ok;

Du rider alltså en ridskoleponny, som tillhör ridskolan ?
Du rider inte på ordinarie lektionstid?
När rider du hästen, och varför ? ( av vilken anledning har ridskolechefen (?) gett dig uppdraget att rida en utav ridskolans hästar? )

Så som det spontat låter, har du fått någonsorts uppdrag att rida till ponnyn, av någon anledning (passar ej i verksamhet eller dyl?). Jag gör även ett antagande om att den inte går lektioner samtidigt ?

Anledningen till att jag frågar är att det är mycket enklare att se vad ni behöver för sorts hjälp, om man vet på vilka grunder ni rider och vilka förutsättningar ni har.

Då kan du ju försöka utgå från att anledningen till att hon springer är för att hon inte orkar, och då är det dumt att sitta och traggla volt efter volt för hon orkar ändå inte bära sig ordentligt där. Fatta galopp, galoppera en kort bit, bryt av och gör om. Det är mycket bättre att få några meter med bra galopp och sen göra om allting! Jag hade samma problem med "min" ridskolehäst. När han kom hade han inga ryggmuskler och galopperade alltid i full fart, men efter att ha gjort på det här sättet så har han nu inte bara fått en mycket bättre galopp, han har också blivit väldigt bra på fattningar och avbrott :D

Vad spelar det för roll om du rider den på lektion eller inte, det är väl ändå dom som känner hästen? Dom måste ju kunna hjälpa dig utan att behöva sitta upp själva...?

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 093
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 766
Senast: mamman
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 860
Senast: JohannaB
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
999
Senast: Nova123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama