Här ser de iaf vad som inom landstinget (ej privata vårdgivare) skrivits ut och kan även hämta upp och förnya ett gammalt, utgånget/helt uthämtat recept från annan vårdgivare. De kan även se om det finns ett giltigt recept vilket jag tolkar som att de kan se om det finns uttag kvar i alla fall.
När jag fick tramadol förnyat så hämtade den läkaren (på VC) ett gammal recept neurologen skrivit ut och bara förnyade det. Utan att läsa uppenbarligen då neuro hade skrivit ut mycket högre dos än vad som var planen från VC. Samma när jag tre år senare begärde receptförnyelse. Det tre år gamla receptet hämtades upp och förnyades bara (fortfarande högre dos på receptet än tänkt men det gör inte mig något då jag står mig tre år på två veckors förskrivning)
En gång hade jag missat jag hade ett recept (på annat än tramadol) och bad läkaren skriva ut. Som efter en blick i datorn tyckte att "men du har ett giltigt recept du kan hämta ut på".
Så i mitt landsting skulle det funka dåligt att försöka få ut från flera olika. Eftersom de skulle se att det finns tidigare recept samt även ser om det finns recept som kan hämtas ut på. Med ett aktivt recept får man knappast ett till, och om man för tätt efter ett annat recept ber om ett nytt måste man nog ha en hållbar förklaring.
Däremot ser landstinget inte vad min privata (men landstingsanslutna) privata hudläkare skrivit ut och landstinget ser inte vad han skrivit ut.
samtifigt så, annat landsting men: När man misstänkte att min pappa glömt ta sin medicin som han skulle så tyckte jag att det är mycket troligt men det är väl enkelt - bara att kolla uttagen mot hur han borde hämtat ut. Har han hämtat ut var tredje månad som han borde eller har han hämtat mer sällan? (Det visar inte om han tagit medicinerna eller ej om han hämtat var tredje men har han hämtat mer sällan finns ju svaret där). Varvid läkaren tyckte att "vi kan inte se sånt, vi ser bara om han har aktiva recept".