Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
De ska kunna gå in i något som heter läkemedelsförteckning och se åtminstone vilka recept du hämtat ut de senaste 18 månaderna. De kan se hur mycket som har skrivits ut av något och vilken dos som har ordinerats. Dock ska de fråga om samtycke för att göra detta om det inte är akut. Hur många recept du har kvar tror jag bara är Apotekets egna databas som har koll på.Kan läkare och psykologer gå in på datorn och se hur många recept man har kvar och när man hämtat ut?
Läkare (med reservation för att det kanske bara är förskrivande läkare) kan. Det fick jag klart för mig förra månaden när min läkare pratade om vilka mediciner jag har och att de var uthämtade.Kan läkare och psykologer gå in på datorn och se hur många recept man har kvar och när man hämtat ut?
Det finns som sagt redan samkörning,senast när jag fick smärtstillande utskrivit sa min läkare att hon ville kolla,just för att jag inte skulle ha gjort som du beskriver.Det har ju diskuterats flitigt senaste året att en läkare inte kan se vad andra läkare skrivit ut. Finns ju de (misbrukare?) som varit hos 4-5 olika läkare och fått utskrivit tex samma narkotikaklassade läkemedel eller valium hos alla, för att sedan regelbundet gå samma runda till alla läkare innan gamla recepten går ut. Apoteken ser ju alla recept och senaste uttag, men är, vad det verkar, alldeles för intresserade att sälja och få bra månadsförsäljning/rapport heller än att säga till att receptinnehavaren redan hämtat sin ranson för månaden. Kan bara hoppas på att idioterna i lagrådet och regering godkänner samkörsel av recept information/register för läkare och vårdinrättningar inom kort, så att missbruk och illegal försäljning kan hejdas.
Det finns som sagt redan samkörning,senast när jag fick smärtstillande utskrivit sa min läkare att hon ville kolla,just för att jag inte skulle ha gjort som du beskriver.
Då hon är min enda läkare så hade jag inget problem med det.
Kan läkare och psykologer gå in på datorn och se hur många recept man har kvar och när man hämtat ut?
Nej de kan inte se hur mycket som är uthämtat på förskrivet receptKan läkare och psykologer gå in på datorn och se hur många recept man har kvar och när man hämtat ut?
Kundens välmående går givetvis före kåthet på försäljning. Men kruxet är att kunden äger sina recept och så länge inte expeditionsintervall (dvs att dr skrivit uttryckligen hur långt det måste gå mellan uttagen) är skrivet kan vi på apo inte neka kunden att ta ut på sina recept.Det har ju diskuterats flitigt senaste året att en läkare inte kan se vad andra läkare skrivit ut. Finns ju de (misbrukare?) som varit hos 4-5 olika läkare och fått utskrivit tex samma narkotikaklassade läkemedel eller valium hos alla, för att sedan regelbundet gå samma runda till alla läkare innan gamla recepten går ut. Apoteken ser ju alla recept och senaste uttag, men är, vad det verkar, alldeles för intresserade att sälja och få bra månadsförsäljning/rapport heller än att säga till att receptinnehavaren redan hämtat sin ranson för månaden. Kan bara hoppas på att idioterna i lagrådet och regering godkänner samkörsel av recept information/register för läkare och vårdinrättningar inom kort, så att missbruk och illegal försäljning kan hejdas.
Kundens välmående går givetvis före kåthet på försäljning. Men kruxet är att kunden äger sina recept och så länge inte expeditionsintervall (dvs att dr skrivit uttryckligen hur långt det måste gå mellan uttagen) kan vi på apo inte neka kunden att ta ut på sina recept.
Kundens välmående går givetvis före kåthet på försäljning. Men kruxet är att kunden äger sina recept och så länge inte expeditionsintervall (dvs att dr skrivit uttryckligen hur långt det måste gå mellan uttagen) är skrivet kan vi på apo inte neka kunden att ta ut på sina recept.
Nu rör du ihop begreppen. Du har säkerligen inte expeditionsintervall (skrivs i regel oftast bara på begärliga preparat såsom sömnmedel, narkotikaklassa läkemedel etc). Däremot får man endast hämta för tre månaders förbrukning inom högkostnadsskyddet. När man förbrukat två tredjedelar av sina läkemedel kan man hämta ut igenom inom högkostnadsskyddet. Dessa regler är till för att ingen ska kunna hamstra medicin. Utan s k expeditionsintervall får du hämta ut för hela året om du vill men får då betala fullt pris.Har alltid haft intervall på mina hjärtmediciner, Ramipril, Trombyl, Metoprolol och Atorvastatin/Simvastatin. Två av dem är ju med i dopinglistan (Ramipril och Metoprolol, gäller nog främst skytte, men skal ändå rapporteras till SRSF vid köp av licens) men kan för mitt bara liv inte se varför intervallen finns, skulle vara riktigt bekvämt för mig att slippa springa till apoteket var tredje månad utan få hela årsförbrukningen på samma gång. Ok att betablockerare kan säljas till tävlingsskyttar, men det drabbar ju bara mig om jag skulle vara dum att sälja 4-5 tabletter.
Har alltid haft intervall på mina hjärtmediciner, Ramipril, Trombyl, Metoprolol och Atorvastatin/Simvastatin. Två av dem är ju med i dopinglistan (Ramipril och Metoprolol, gäller nog främst skytte, men skal ändå rapporteras till SRSF vid köp av licens) men kan för mitt bara liv inte se varför intervallen finns, skulle vara riktigt bekvämt för mig att slippa springa till apoteket var tredje månad utan få hela årsförbrukningen på samma gång. Ok att betablockerare kan säljas till tävlingsskyttar, men det drabbar ju bara mig om jag skulle vara dum att sälja 4-5 tabletter.
Nu rör du ihop begreppen. Du har säkerligen inte expeditionsintervall (skrivs i regel oftast bara på begärliga preparat såsom sömnmedel, narkotikaklassa läkemedel etc). Däremot får man endast hämta för tre månaders förbrukning inom högkostnadsskyddet. När man förbrukat två tredjedelar av sina läkemedel kan man hämta ut igenom inom högkostnadsskyddet. Dessa regler är till för att ingen ska kunna hamstra medicin. Utan s k expeditionsintervall får du hämta ut för hela året om du vill men får då betala fullt pris.
Man får inte skriva ut för ett helt år i ett och samma uttag. Maxgränsen där är tre månader inom högkostnadsskyddet. Förskrivning för ett år i taget är maximalt tillåtna.
Då är det ju bara för dig att be om att få hämta för ett år på en gång!Nåja. mina 4 mediciner när inte upp till högkostnads skydd ändå även med fullpris, och täcker just ett år till nästa besök hos läkare/sköterska.
Då är det ju bara för dig att be om att få hämta för ett år på en gång!
Men det är väl inte på vc du hämtar ut medicin?Försökte det på förra vårdnadscentralen och fick en utskällning som heter duga pga betablockarna....