kan dom inte uppfostra sin hund?

B

BeastieBabe

var idag ute med min hund, liten mellanpudel, och var på väg runt vårat hus (radhusområde, ganska tätt mellan husen) och i ett av grannhusen som ligger i vinkel mot vårat hus, med baksidan mot vår gavel (det är en gång på 1½ m mellan tomtgränserna)..
iallafall där på gården finns en ung schäferhane, den börjar givetvis morra åt min hund, endast kompostgaller emellan, min hund stannar och undrar varför schäfern mrrar när Kasper inte gjort något.. schäferns husse står i dörren och roper lite slött "fido, hit, fido" och när jag puttar på min hund och vi går förbi så gör schäfern utfall och skäller varpå jag böjer mig ner och nästan vrålar "NEJ! FY!" och DÅ tittars schäfern på mig och blir förlägen.. "bra fido" säger jag lugnt och så går jag och Kasper..

vet ej vad Husse tyckte men hunden ska lyda sin husse och jag kan lova att jag inte backar om den verkligen anfaller min hund.. dock är schäfern så ung ännu så jag tror att det bara är ett dominansbeteende..

men varför uppfostrar folk inte sina hundar ? :( hade jag ägt hunden och vart i husses skor hade jag kallat in en gång, sedan lockat (uppmärksamhet, skramlat med kakburk eller vadsomhelst som får hundens uppmärksamhet) sen hade jag klampat ut och tagit tag i hunden och tagit in den..

det jag tänker på är: vad händer när mamma är ute med Kasper och den där hunden forcerar kompostgallret? :(
 
Sv: kan dom inte uppfostra sin hund?

Jag förstår dig,man blir så fruktansvärt trött på folk. När jag var ute med mina hundar idag så mötte vi två st tibetanska spanielar i flexikoppel. Mina gick lösa som vanligt,jag bad dom gå in till kanten eftersom vägen inte var så bred. Dom lydde snällt i vanlig ordning och gick på rad framför mig förbi hundarna. Men tanten med sina hundar hade inte en tanke på att kalla in sina bjäffsande,morrande hundar som hon hade ca 4m från sig. Utan hon lät dom hoppa o skutta o hugga i luften efter mina när vi passerade. Och hade det hänt något skulle man kunna ge sig fan på att det var jag som hade åkt på det eftersom mina var lösa. Skillnaden är bara att mina spatserade fint o lugnt förbi på "sin" kant utan att vika av eller bry sig om dom små. Hmmm...
 
Sv: kan dom inte uppfostra sin hund?

ja dte är tråkigt, ska det vara svårt att vara ledare över sin hund liksom? och om man inte kan det så ska man väl skaffa sig en mindre krävande ras..
det tr¨åkiga i det är att de större raserna inte trivs hemma eller adopteras bort.. tråkigt..
 
Sv: kan dom inte uppfostra sin hund?

Usch, hatar sådana människor.
-

När jag gick på gatan där hemma så hade vår tik precis slutat löpa, så gick vi förbi ett hus och då kom en stor svart lapp-hundsliknande hund ut och sprang rakt emot oss och ville leka och lukta på min. Det var jätteirriterande för när vi försökte gå så följde hunden med. :s

Vår tik älskar verkligen andra hundar så vi försöker lära henne att inte hälsa på andra, för då drar hon satan när hon ser en hund.

Jo, tillbaka till berättelsen. Ägaren stod bakom sin bil och pratade med någon och ropade klent "kom hit *hundensnamn*, kom hit"
Hunden brydde sig fan om det och det SÅG ägaren med, jag försökte gå men hunden stoppade oss och vår tik ville inte gå. Sen efter nån minut så gick han fram lite och sa till på skarpen till hunden, och då äntligen gick den. Så vi kunde fortsätta hemåt.

Fan vad jag ångrar att jag inte skällde ut ägaren. Och jag skulle egentligen fortsätt att gå, men vi skulle över en stor väg och ville inte riskera att hunden blev överkörd. :s

Tänk om hunden hade varit lite mer aggressiv och det blivit bråk, eller om vår tik fortfarande hade löpt? Isåfall skulle jag varit tvungen att sätta mig på tiken så att inte den andra hunden skulle komma åt.. :s De kan ju bli aggressiva och jag känner ju inte den heller.. :s

Uschh!!!!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp