Kan detta vara en hovböld?

C

chira

Kom till stallet idag och hästen stödjer inte på benet! Hon var inte halt tidigare idag men har vart lite stel på det benet i några dagar nu.

Hon är helt jämnvarm i båda bakbenen, inte någon värme i hoven heller. Ingen svullnad förutom MÖJLIGEN lite i kotan men eftersom hon inte ville stödja så vet jag inte om det var för att hon böjde kotan eller om det var svullet. När hon rätade ut benet drog hon upp det direkt man försökte känna, medan man fick känna och klämma hur som helst utan någon reaktion alls när hon vilade det.

Har precis bytt stall så dum som man är har man inte fått dit alla grejerna bl.a. inte termometen så vet inte om hon har någon temp. Ska åka ut om en stund igen och kolla då. Ingen var i stallet heller så kunde inte låna nån.

Det finns inga nya sår på benet. Bara något enstaka gammalt som i princip är läkt så det borde ju inte vara någon orsak direkt.

Tidigare har hon vart halt på Vä. fram (det här gäller vä. bak). Så hon har vilat nu i nästan ett halv år och håller precis på att skrittas igång igen. Orsaken till den hältan var en ligamentskada.

Kan det här vara en hovböld? Eller vad tror ni?

Borde jag ringa ut distriktarn eller kan jag vänta och ringa kliniken på måndag? Känns inte som distriktarn kan göra mer än att konstatera att hon är halt och skicka in oss på klinik ändå...

Sv: Kan detta vara en hovböld?

Om hästen inte stöder på benet ska du absolut tillkalla veterinär innan måndag! Självklart ska hästen få hjälp - idag! Av veterinär eller hovslagare (om det nu är en böld), beror ju på om du kan få ut hovis idag dock.

Senast ändrad:

Ring din hovslagare först och be honom/henne kolla efter. Finns det en visitertång i stallet så du kan kolla om hon ömmar i hoven? Kolla om det finns någon puls nere vid kotan.

Inte stödjer var en överdrift. Hon vilar det benet och belastar det inte mer än növändigt. Men hon går utan problem, även om hon haltar ganska rejält.

Okej att man kan felformulera/överdriva, men du skriver sen inlägget med att du inte kan avgöra om hon är svullen i kotan eller ej då hon inte vill stå på benet?

Oavsett så vidhåller jag att hon ska få hjälp idag, dvs du ska minst ringa jourhavande distriktsvet och höra vad de anser. Och då varken över eller underdriva symptomen. Det finns ju tyvärr andra saker än hovböld som ger plötsligt påkommen, rejäl hälta. Där det inte alls är bra att vänta/de linker omkring/etc.

Pratade med vet igår och han trodde på hovböld. La jodopaxomslag och är hon inte bättre idag, vilket hon antagligen inte är så skulle han komma ut och kolla. :) <3 att ha veterinär med full klinik 5 minuter från stallet!

oj vilken lyx!

det låter troligt att det är en böld. då vill dom ogärna stödja på benet men dom kan göra det om man tvingar dom att gå. blanda socker i ditt omslag, sk betadine. fungerar bättre än enbart jod!

Skumt. Idag när jag kom till stallet är hästen knappt halt! Hon var stel bak men verkligen inte i närheten av igår :crazy: Nu har hon stått i box över natten och till jag kom till stallet runt kl två. (vet tyckte hon skulle stå inne) Hon stödjer också på benet när hon står och lyfter alla andra hovar även om hon helst inte vill men idag GÖR hon det iallafall.
Lindade på stöd bandage på båda bak så fick hon gå ute i hagen resten av dagen så får vi se hur det ser ut framåt kvällen om hon får gå ute i natt eller stå inne.

Så nu väntar jag till i morrn åtminstone med att ringa ut vet så får vi se...

Men kan man fortsätta misstänka hovböld om hon nu är så pass mycket bättre nu?

Jag tyckte att hon var varmare runt kronranden idag och lite svullen i kotan, kanske lite svullen längs hela skenbenet men bara ytterst lite. jämnvarm i båda bakbenen förutom runt kronranden. hmm...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 772
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 002
Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
2 264
Senast: ll.96
·
Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr...
2
Svar
39
· Visningar
6 729
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?