Kan detta bli en bra ligghall?

taccotad

Trådstartare
Idag slog det mig att vi har ett fd "gödselhus", tre väggar, gjuten platta och minst 2.20 i takhöjd, 5*5 meter och med en stor öppning.
Tror ni detta skulle kunna användas som ligghall till två minishettisar + en fjording? Den ligger alldeles bredvid vår största hage och är dränerat runt den med stenmjöl utanför.
Skulle ni satsat på detta? Det är bara som en tillfällig lösning till vi ska bygga en riktig ligghall i en av de andra hagarna, den skulle kanske användas i ca sex månader framåt.
En liten idé bara....

Sv: Kan detta bli en bra ligghall?

Låter som en alldeles utmärkt ligghall!

Jag har mina på en sådan och det funkar jättebra.

Om den inte ligger dåligt till i förhållande till hagarna så kanske ni inte behöver bygga en ny hall!

Man får dock se upp med maten när de går i grupp. Den ranghöge försöker gärna roffa åt sig. Han kan oxå ställa sig i hålet och inte släppa in de andra.
Men om de är kompisar, och får tillräckligt med mat, (gärna utanför ligghallen) så brukar det funka bra!

Lycka till!

Häls. Embla

Sv: Kan detta bli en bra ligghall?

Det låter ju lovande!
Ska fjäska lite för sambon så får vi se hur det går. Antar att han inte gillar idén när vi nyligen byggt upp nya boxar mm inne i stallet....

Dessa tre har gått tillsammans i flera år, större delen av dygnet och har aldrig varit några problem när dom äter. De två minishettisarna har gått på lösdrift tillsammans nu under 3 års tid så dom två funkar iallafall.
Får väl se om det blir nåt bra!

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 346
Senast: Ajda
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 506
Senast: Angel
·
Anläggning Hej! Jo nu är det min tur, min familj har köpt gård:love: Och vi flyttar in 1 april:love: Men nu börjar ju tankarna gå på hur allt ska...
2
Svar
31
· Visningar
3 337
Senast: LillaMusse
·
Anläggning Planerar att bygga ligghall i vår/sommar och funderar på hur den ska utformas. Mina tre hästar på 147, 160 och 167 cm i mankhöjd ska...
Svar
5
· Visningar
1 598
Senast: elle12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama