Kan det vara pollenallergi?

Johanna.Ingvarsoon

Trådstartare
Min häst har börjat låta väldigt mycket när jag rider honom i form. Han är pigg och framåt men det låter som han ska dö. Han andas kanske lite tyngre än vanligt. Näsan rinner lite med klar vätska. Det har börjat nu för ca två veckor sen. Vi bor i skåne så det var ungefär samtidigt som våren kom. Tror ni att det kan vara pollen allergi? Vad gör man i så fall åt det?

Sv: Kan det vara pollenallergi?

Har aldrig hört talas om pollenallergi hos häst, men är snoret klart och rinnigt så är det nog ingen större fara, däremot vore ni kanske kolla upp andningen med vet? sedan påverkar hästens hållning andningen så att visa hästen uppsuttet är nog en god idé isf

min häst har fel på struplocket, men hon blir inte tungandad utan börjar istället frusta mycket när pulsen ökar, dvs. vid arbete, stress, bus i hagen osv.

hoppas att det inte är något allvarligt :)

Min stallägare har en islandshäst medpollenallergi. Jag har ingen närmare information om hur det fungerar eller hur han behandlas, mer än att han går på kortison om sommrarna.
Han har haft det i många år och är nu 25 dock är han nu så påverkad att han kommer tas bort inom en snar framtid. :(

Jag har haft en häst som var gräsallergiker, eller rättare sagt, han verkade vara allergisk emot ALLT som hade med "frisk luft" att göra under sommarhalvåret. Den här hästen var även struppipare (lindrigt) och på din beskrivning låter det liiite mer som struppipning eftersom hästens form, i a f inte på min, hade något att göra med gräs/pollen allergin. Han lät som om han skulle kvävas även på långa tyglar eller när han stod still i hagen vår/sommar. Så var det inte innan våren kom, då var det mer som om han hade liiite svårt att få luft under lite hårdare arbete.

Min häst blev så dålig så han fick stå med dropp och stängda fönster/dörrar på klinik i 8 dagar. Sen var jag tvungen att inhalera honom 2 x 20 doser med kortisonspray igenom en stor tratt som täckte ena näsborren (fick skifta näsborre) per dag. Numera har jag hört att man kan vaccinera hästar som har dessa problem så att de kan få en dräglig tillvaro.
M a o, du måste kontakta en klinik och göra en utvärdering av vad som orsakar problemen. (Att kolla om hästen är struppipare är enkelt gjort). Du kan prova med att hålla hästen inne och försöka rida i manege också om den andas obehindrat, så ser du om andningen påverkas av att inte vara utomhus. Men OBS! En häst med andningsproblem skall inte ridas överhuvudtaget. Hoppas att detta gav lite hjälp på traven.

Det blev lite snurrigt... Troligen har din häst pollen/gräs allergi men som sagt det KAN vara något annat också. Infektion eller vad som helst.

Senast ändrad:

Jo det låter som en allergi! I vårt stall finns en häst som hade exakt samma symtom. Den får nu vaccin varje månad, jag minns inte nu vad den var allergisk mot, tror inte det var pollen även om hästar mycket väl kan vara allergiska mot det. Den var så inflammerad i luftrören när den undersöktes att den fick tendens till foderstrupsförstoppning flera gånger. Den andades väldigt ljudligt och tungt. Men var pigg vid ridning. Den lät heller inte på lång tygel eller innan den ansträngde sej.

Nu får den varje månad en spruta och om den inte får det kommer symtomen tillbaka. Den har inga problem när den får sprutan.

Be att få din häst kollad. Är det inflammerat av allergi så kan det bli värre om den inte får medicin.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 412
Senast: Roheryn
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 885
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 730
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 776
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka