Sv: Kan det vara pollenallergi?
Jag har haft en häst som var gräsallergiker, eller rättare sagt, han verkade vara allergisk emot ALLT som hade med "frisk luft" att göra under sommarhalvåret. Den här hästen var även struppipare (lindrigt) och på din beskrivning låter det liiite mer som struppipning eftersom hästens form, i a f inte på min, hade något att göra med gräs/pollen allergin. Han lät som om han skulle kvävas även på långa tyglar eller när han stod still i hagen vår/sommar. Så var det inte innan våren kom, då var det mer som om han hade liiite svårt att få luft under lite hårdare arbete.
Min häst blev så dålig så han fick stå med dropp och stängda fönster/dörrar på klinik i 8 dagar. Sen var jag tvungen att inhalera honom 2 x 20 doser med kortisonspray igenom en stor tratt som täckte ena näsborren (fick skifta näsborre) per dag. Numera har jag hört att man kan vaccinera hästar som har dessa problem så att de kan få en dräglig tillvaro.
M a o, du måste kontakta en klinik och göra en utvärdering av vad som orsakar problemen. (Att kolla om hästen är struppipare är enkelt gjort). Du kan prova med att hålla hästen inne och försöka rida i manege också om den andas obehindrat, så ser du om andningen påverkas av att inte vara utomhus. Men OBS! En häst med andningsproblem skall inte ridas överhuvudtaget. Hoppas att detta gav lite hjälp på traven.
Det blev lite snurrigt... Troligen har din häst pollen/gräs allergi men som sagt det KAN vara något annat också. Infektion eller vad som helst.