Kan det vara pga Alsikeklöver?

Kristall10

Trådstartare
Så här har min ena häst blivit på mulen senaste dagarna.
Trodde först han hade skrapat sig mot något men börjar nu misstänka Alsikeklöver då det är väldigt tydligt avgränsat mot det vita.
Inte för att jag sett någon i hagen men har kanske inte tittat jätte noga då det är en hage vi använt i åtta år och ingen annan häst har någonsin drabbats av något liknande.
Nu är ju allt utblommat så det är svårt att se om det finns.
Hur behandlar man i så fall symptomen?

IMG_0355.webp

Jag hade smort med mjukgörande och satt på ett mulskydd på grimman för att skydda mot solstrålningen.

Så här har min ena häst blivit på mulen senaste dagarna.
Trodde först han hade skrapat sig mot något men börjar nu misstänka Alsikeklöver då det är väldigt tydligt avgränsat mot det vita.
Inte för att jag sett någon i hagen men har kanske inte tittat jätte noga då det är en hage vi använt i åtta år och ingen annan häst har någonsin drabbats av något liknande.
Nu är ju allt utblommat så det är svårt att se om det finns.
Hur behandlar man i så fall symptomen?ATTACH=full]18734[/ATTACH]

Ser ut som solexem ?
Varför tror du det handlar om alsikeklöver ?

Ser ut som solexem ?
Varför tror du det handlar om alsikeklöver ?
Därför att han aldrig tidigare haft solexem och vi har knappt haft sol senaste veckan utan mest regn. Och eftersom vi bor i Västerbotten så är den lilla sol som varit inte alls särskillt stark så här års...

Därför att han aldrig tidigare haft solexem och vi har knappt haft sol senaste veckan utan mest regn. Och eftersom vi bor i Västerbotten så är den lilla sol som varit inte alls särskillt stark så här års...
Har han några andra vita tecken som angripits, typ mugg på benen? Isf skulle jag stalla in dagtid och bara släppa ut över natten för att undvika solstrålning. Mina har varit alsikeförgiftade men proverna visade inga leverskador, de fick inte gå ute dagtid.

Jag har haft alsikeförgiftning på en av mina hästar och det såg inte ut sådär alls. Det satt visserligen på ena benet, men det var mer som mugg som bredde ut sig med flera cm per dag. Det var skorpor och jag vill även minnas att det vätskade sig lite.

Har han några andra vita tecken som angripits, typ mugg på benen? Isf skulle jag stalla in dagtid och bara släppa ut över natten för att undvika solstrålning. Mina har varit alsikeförgiftade men proverna visade inga leverskador, de fick inte gå ute dagtid.
Än så länge är det bara på mulen.
När jag läser om symptom på alsikeförgiftning så står det att det ofta börjar på nosen efter att den varit i kontakt med klövern. Och att det ser ut som brännsår. Och att det oftast är de vita och ljusare partierna som drabbas.
Det är ju väldigt väl avgränsat till det ljusaste partiet på mulen. Inget någon annanstans trotts fyra vita strumpor.
Men eftersom vi inte haft sol på någon vecka mer än korta stunder så känns det inte som solexem...

Får avvakta och se hur det utvecklar sig. Har haft nog mer veterinärkostnader i sommar så jag känner inte för att ta ut distriktarna och så säger dom att det inte är något farligt...🙄

Än så länge är det bara på mulen.
När jag läser om symptom på alsikeförgiftning så står det att det ofta börjar på nosen efter att den varit i kontakt med klövern. Och att det ser ut som brännsår. Och att det oftast är de vita och ljusare partierna som drabbas.
Det är ju väldigt väl avgränsat till det ljusaste partiet på mulen. Inget någon annanstans trotts fyra vita strumpor.
Men eftersom vi inte haft sol på någon vecka mer än korta stunder så känns det inte som solexem...

Får avvakta och se hur det utvecklar sig. Har haft nog mer veterinärkostnader i sommar så jag känner inte för att ta ut distriktarna och så säger dom att det inte är något farligt...🙄
Mina hade inget i ansiktet, bara på de vita partierna på benen. Ta ut veterinär om du inte redan gjort det!

Så här såg vår häst ut av vad vi tror är från Alsike (eller något annat som kan ha gett sådant utslag). Hästarna gick i en rätt blöt skogshage där vi misstänker att det kan ha funnits alsikeklöver. Vi höll på att få en chock när vi såg honom.
20180820_223805.webp

Stackars häst!

Liknande det där hade min häst på en vit kota.
Ja man står ju och funderar på vad tusan som kan ha orsakat något så hemskt. Vi tänkte de flesta scenarion, getingstick (överkänslig), huggorm, brännässlor (well..) men inget passade riktigt in.
Han hade ont när jag tog korten men efter detta så kliade det mer på honom, det kan ha varit att det började läka. Var rätt mysigt när han kom och ville skrubba sig mot en :p

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 723
Senast: emma-vsm
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Sesca
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 483
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 775
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna