Sv: Kan det vara på G snart månne?
Jag fortsätter hobbyamma och pumpa (eller vad man nu kallar det?) så länge det funkar.
Eh, ja bonussonen är en handfull rätt ofta. Hans mamma anser nämligen att det är kränkande för ett barn att ha ramar och regler, hon har "resonerat" och diskuterat med honom ända sedan han var ett eller kanske ännu yngre. Han är duktigt bortskämd och farligt våldsam. Jag slutade tex byta blöjor på honom när jag blev gravid, för han hatar att byta blöja och siktar när han sparkar och drar sig inte för att sparka hårt i bröst eller mage. Har sett honom måtta och sparka mot sin pappas ansikte mer än en gång. Tur att pappa (min man) är lång... Samtidigt fäktar och skriker han för högan sky.
Jag har heller aldrig hört en drygt 2½ åring vara direkt elak, förrän bonussonen kom in i trotsåldern för ca ett år sedan. Så fort han inte fick som han ville här hos oss så hette det att "pappa du är äcklig, jag vill inte vara här". Han gråter högljutt (fortfarande) så fort minsta lilla går honom emot, vare sig vår son tittar på honom på fel sätt eller sitter för nära i soffan eller om han råkar sätta sig på rumpan på golvet eller om han får för sig att han inte gillar maten eller vad som helst. Det kan räcka att en fluga flyger förbi. Ganska påfrestande. Men värst är ju att han slåss helt ohämmat. Vår son har fått en hel del stryk tyvärr. Bonussonen accepterar tex inte att de sitter bredvid varandra i soffan med ca 30-40 cm mellan. Igår sparkade han ner vår son från soffan, han tog sats och körde fötterna i ryggen på sonen som ramlade hejdlöst ner på golvet. Bonussonen såg bara sur och trulig ut och sa att han inte hade tillräckligt med plats att sitta på. Jag skickade in bonussonen på deras rum några minuter och tröstade sonen. Sen hämtade jag bonussonen igen, som låg och surade (fast såg ovanligt stukad ut) på golvet och sa ifrån lugnt att så gör vi inte här hos oss och att han fick komma ut till oss igen ifall han sa förlåt. Och han följde faktiskt med tyst och stilla den här gången och sa förlåt till sin lillebror och sen satt de lugnt bredvid varandra i soffan. Min dvärgpudel har också fått sin beskärda del av våldsamheter, men det var tack och lov ett bra tag sedan nu. Det hände allt för ofta att hon gick förbi bonussonen och han helt plötsligt bara måttade och slog eller sparkade allt han kunde. Tur att hon är genomsnäll, för hon älskar honom fortfarande...men vi hade ett hille ganska länge med att förklara att man måste vara snäll mot djur. Tryckte jättemycket på att vovven tyckte jättemycket om bonussonen och blev jätteledsen när han slog eller sparkade henne. Nu kan han klappa henne lite och se glad ut och säga "hon tycker om mig" och sen är det bra med det.
Jag är jättenoga med att det är samma regler som gäller för båda. Ingen har några favörer när det gäller vanligt vett. Försöker hålla det på lagom nivå efter deras ålder vartefter. Och jag är jättenoga med att berömma rätt beteende! Bonussonen verkar inte van vid beröm, första gången såg han nästan chockad ut, men han blir väldigt stolt och anstränger sig för att göra rätt (fast man får ju hjälpa till och påminna såna här småttingar såklart). Fast det där med att slåss och försöka gråta sig högljutt till sin vilja är väldigt inrotat hos honom. Hans mamma tycker inte det är något att bry sig om, hon vill att han ska ta för sig! Själv tycker jag det är bättre att försöka intressera barnen för samarbete och att ta hand om och vara rädd om andra...
Men helgen har varit bra, förutom när bonussonen sparkade ner vår son ur soffan. Bonussonen tyckte först att vår nyfödde var lite läskig och vågade inte riktigt ta kontakt, men har varit väldigt snäll mot den lille. När jag såg att han var nyfiken på plutten där han låg i vagnen, men inte nådde upp att titta på honom så lyfte jag honom så han kunde se och det blev han jätteglad för. Och det verkar som om han lite mer för varje gång har börjat acceptera eller vänja sig vid att VI har regler och ramar och att det gäller för alla barnen här hemma. Det är såklart svårare för ett litet barn, som är van vid att vara bortskämd, att några timmar varannan helg behöva ha regler att följa.
Men det du skriver låter ju lovande! Förhoppningsvis kommer även bonussonen att i framtiden förstå vitsen med att kunna uppföra sig som folk. Och vår son är tålig, trots allt anser han ändå att bonussonen är hans bästa vän och han ser alltid fram emot när han ska hit.
Jag är alltid noga med att inte säga något negativt om bonussonen inför vår son och vi pratar inte om hans mamma så att någon av dem hör. Tycker det är viktigt att istället bekräfta pojkarnas relation och även berätta för bonussonen att vi har längtat efter honom när han kommer och att det är roligt att han är här igen och att vi saknar honom däremellan. Obotlig optimist som jag är så envisas jag att tro att det kommer bli bättre och lättare ju äldre bonussonen blir. Han är bara ett halvår äldre än vår son och fyller fyra i början av oktober.