Kan det vara något fel?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mizz_perfect
  • Startdatum Startdatum
M

mizz_perfect

Mitt sto var beräknad att föla den 18 maj. Men det har fortfarnade inte kommit något föl. Hon är väldigt rund om magen, men inte så jättestort juver. hon fyller på så att det är stort sen på morgonen efter är det inte mycket där.

Hon har haft 2 föl tidigare.

Någon som varit med om detta? Vad ska jag göra? jag kan ju inte dra ut fölet direkt..

Avvakta och vänta. Se till att stoet mår bra. Skaffa en skön tältsäng som du kan vakvila i. Vissa ston går längre än andra. Se till att vara observant om stoet helt plötsligt börjar ändra beteende eller börja se hängigt ut.

Är du säker att du har räknat ut rätt datum ? Har du henne inne på nätterna då ser man ju på morgonen om juvret har ändrat sig

Är du säkerpåatt hon är dräktig?? Jag vet flera st som trott att stona varit dräktiga men det har visat sig att dom inte är det....å andra sidan har jag själv haft ett sto som gick över 27 dgr, men det var troligtvis pga att hon var undernärd( inackorderad :mad:) för året efter fick hon tidigare än beräknat....(vid gott hull)

Ja, är du säker på att hon är dräktig???? Min var skendräktig visade det sig. De kan ju kasta eller resorbera och sen uppträda som dräktiga rätt länge...Hon var som din, juvret svullnade och blev tomt om vartannat, men inga andra tydliga tecken. Fast hon hade lite råmjölk. Jag rådfrågade vet. och han sa att när det gått en månad över kunde han kolla. Då var hon alltså tom.
:(Det är jättetrist så jag hoppas det inte är så för dig. Jag håller tummarna!
Har du sett/känt tydliga fosterrörelser?

Mamman till en av mina favorithästar vid ridskolan gick över mer än en månad med ALLA sina föl! (Hittills 7st)

ja jag är säker på att hon är dräktig. hon blev kollad senast i augusti. ett tag sedan iofs men jag tycker man borde märkt om hon fått missfall, dessutom är hon extremt tjock och har stra knölar som sticker ut i bland på sidorna. tarmarna?? :smirk:

hon är inte ett dugg undernärd, snarare tvärt om! Hon står inne på natten så jag känner på juvret både på kvällen och på morgonen. I morrse var det halvfullt.

Hon är pigg och glad för övrigt, lit eflåsig när hon springer i hagen men det är säkert pga den stora magen.

Jag får väl bara vänta ett tag till och hoppas att det kommer ut en fölis snart :)

Ta ut en veterinär och kolla dräktighet, skulle jag gjort med facit i hand. Vår häst betäcktes och kollades på 90 dagar i september. Sen blev hon tjockare & tjockare, fick juver, ja det kom tom mjölk. Men då hon gått en månad över tiden började vi ana onåd. Veterinären kom ut och konstaterade att hon var tom. Hon hade kastat och sen gått skendräktig. :crazy:

Mitt ena New forest-sto gick över 5½ vecka 2002, fick ett friskt och litet stoföl.
Fredriksbergs NF-stuteri hade i år ett äldre sto (f-82) som gick 12 månader och 23 dagar innan hon nedkom med ett litet stoföl...

Hlsn Helena

ja jag är säker på att hon är dräktig. hon blev kollad senast i augusti. ett tag sedan iofs men jag tycker man borde märkt om hon fått missfall
Tja, det är MÅNGA månader sen augusti och nej, man märker oftast absolut ingenting om stoet aborterar sitt foster - såvida man inte behöver "mocka" ut det...
Jag har själv troligtvis ett tomt sto som konstaterades dräktig i slutet av september. Och jag har inte märkt något alls på henne... (hade hon varit dräktig så hade hon garanterat inte varit så smällfet som hon är nu, med vattenränna längs ryggraden)

Mitt råd är, liksom flera andra skrivit:
Låt någon dräktighetsundersöka henne!
(jag har också träffat på skendräktigt sto, med stor mage, mjölk i juvret och alla andra tecken - men inget föl i magen...)

Kanske en tanke att kolla dräktigheten..mest för att Du skall slippa oroa Dig.
Träffade på ett föl förra veckan som inte behagade titta ut förrän efter 12 månader och två veckor.....så det kan ta tid..:)))..och fölningen gick alldeles utmärkt ändå

ni har nog rätt, dax att ta ut veterinären för att kolla om hon verkligen är dräktig fortfarande :crazy:

i går kväll var det ljusgult och kladdiga droppar på juvret men det är inte speciellt fullt så som det bör vara...

Men vad kan det vara när jag känt att det rört sig i magen då? senast i förrgår när jag kännde så var det något som rörde sig?

Men det kanske är en fölis därinne :D
det BEHÖVER ju inte vara att hon är tom, men jag har varit med om det några ggr så risken finns ju den också...men vi får väl hoppas att din häst bara går över...för det händer ju det också :)

Om du känner rörelser borde det ju vara en fölis där inne? Hoppas det :)

Men jag säger som dom andra, kommer inte fölet inom dom närmasta dagarna skulle jag ta ut vet o kolla. Känns ju skönt ändå o veta så man slipper gå o vänta i onödan.

Min gick över 2½ vecka o visade inga tydliga tecken eg att det skulle vara på G, var så mkt hit o dit.
Juvret fyllde hon aldrig helt, var bara halvfyllt samma dag. Men det sprutade ur mjölk ett par timmar innan hon fölade o hon hade ej haft någon vätska alls i juvret innan. Så det kan gå fort på slutet.

Det värsta är att det KAN vara tarmar...jag hade ett varmblod som alla trodde var dräktigt pga VÄLDIGT oroliga tarmar. Men eftersom du ser förändringar på mjölken är det inte alls uteslutet att det verkligen finns ett föl därinne nånstans...hoppas det!!! :bump:

Båda mina ston gick över tiden med en månad.
På den ena märktes inget alls kvällen innan och på natten.
Klockan 4 var hon precis som vanligt och klockan 6 stod fölet där.
Lycka till och hoppas det går bra!
/ Anette

*lånar lite*

Har ett sto som beräknades föla 13 juni (inte så länge sen alltså) men jag börjar redan ana oråd!
Hon har inte fyllt upp mjölken ordentligt det finns dock mjölk som är vit sedan 1 månad tillbaka. Stora uppfyllda "bollar" framför juvret men ingenting bakom.. vet inte riktigt vad jag ska tro..

Hon var först föderska förra året och fölade på uträknat datum, var tidig med att fylla upp osv.. Hon är rund om magen inte riktigt lika stor som förra året men hon har en kula..

Vad tror ni?

Jag skulle kunna berättat det själv med samma ord, fast bara gul mjölk, inte vit. Och min var skendräktig detta år. Hoppas det inte är samma för dig! :crazy:Jag tror man känner på sig som stoägare. Men vänta du en vecka innan du ringer vet. för det kan ju mycket väl vara en "långkörare". Är hon dräktighetskollad på sista tiden?

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Avel Mitt sto är på dygn 297 och har idag börjat läcka mjölk, den är vit men relativt genomskinlig. När jag hade en droppe på fingret så...
Svar
5
· Visningar
1 115
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 740

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka