Kan det vara gallor?

Lycanthrope

Trådstartare
Mitt nordis sto blev barfota efter jul. Hon blev öm eftersom det va stenhårt ute. Sedan blev det bättre och hon ömmade inget alls. Men fick i vintras nån gång små svullnader på kotan på bakbenen, som gallor ungefär. Det va mjukt. Hon hade även rasp i vintras så vet inte om det hängde ihop.

Vi flyttade till ett nytt stall för ungefär 1 månad sedan och började med ensilage igen (fick hon förra vintern). Hon får även mer kraftfoder eftersom vi tränar ganska hårt.
Svullnaden på bakbenen har blivit hårdare, det va lite lite mjukare en dag efter vi ridit, men är inte säker. Hon har även fått lite lite svullet på frambenen.

Det är varmt på vissa pukter där det är svullet.
Hon haltar inte det minsta, är bara öm, framförallt med bak, på grus, stora stenar.

Ska sko henne igen. Men börjar bli orolig.
Funderar på att ta ut veterinär.
Hon får havre, korn och betfor, kan det ha med fodret att göra? Hon har inte fått korn och betfor innan.

Nån som har något förslag om vad det kan vara? :confused:

Sv: Kan det vara gallor?

Låter som gallor, ja. Sen om det beror på fodret eller att hon går barfota eller något annat låter jag vara osagt...

Ullis

Sv: Kan det vara gallor?

Okey. jag har iaf minskat fodret mycket, och ska byta ut det starka ensilaget mot hö, alternativt lite ensilage och halm.

Imorse när jag kom upp va hon svullen runt om, ganska rejält. Men efter en lång skritttur med lindor på så va det iaf inte svullet längre.

Tackar dropdead för det :banana:

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon annan som varit med om samma problem? Bor på en stor gård med cirka 200 kor. Därmed är det MYCKET kodynga, diverse pellets...
Svar
10
· Visningar
1 110
Senast: hastflicka
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 407
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 343
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 643
Senast: Kjerulfia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama