Kan det vara försent för NH-träning?

L

loveyou_juno

Hej!

Har en ponny som alltid är glad och för det mesta postiv men hon har börjat "köra" över mig lite :confused:. Detta går i perioder mer eller mindra som allting verkar göra hos henne. När hon kom till mig var hon helt tillbakadragen och verkligen jätte osäker på sig själv, hon vågade inte göra någonting nästa utan bara lunkade på, lägst i rang var hon också och det hjälpte inte det hela.

Jag har nu haft henne i 1 och ett halft år och man kan inte tro att det är samma häst man ser på. Hon har fått världens självförtroende, visst är det bra men ibland kan det bli fööör mycket :smirk: , högst i rang är hon nu och vågar säga till om det är något.

Jag börjat träna lite när jag leder henne att hon ska stanna när jag stannar och gå när jag går och hon har blivit jätte duktig på det, men när hon blir stressad eller rädd för något är det "hon som går ut med mig" och jag får knappt någon kontakt med henne i dessa situationer och det är det jag vill få ut av träningen ät att hon ska kunna känna sig säker när hon är med mig. Att jag ska vara "ledaren".

I ridningen märker man också att det är hon som bestämer (dock bara när jag är ute , detta händer inte i ridhuset för då vet hon att det är träning som gäller) för när hon vill vända VÄNDER hon och skiter fullständigt i alla mina hjälper.

Jag vill knappt göra något eftersom jag inte vet precis vad jag ska göra och då är jag så rädd att jag ska göra allt i fel tillfälle och att det då ska bli ännu sämre. Det skulle vara jätte kul om jag kunde träna upp henne lite så hon respekterade och litade fullt på mig.

Vet ni några bra övningar för detta problem? Har någon av er varit iväg på någon kurs för NH-träning eller bjudit in någon till stallet som hållt en kurs eller något åt den vägen?

Tacksam för alla era svar!! :bow:

Sv: Kan det vara försent för NH-träning?

Du får kolla runt lite, det måste finnas en o annan westernklubb i ditt område, dit brukar det komma tränare med jämna mellanrum o även finnas folk som kan ställa upp hjälpa till mot rimlig kostnad. Och nej, det är nog aldrig för sent. Lycka till!!!

Sv: Kan det vara försent för NH-träning?

Om du känner att din häst har börjat ta över, och du vill lära dig om NH tycker jag att du ska ta ut en tränare, så allt blir rätt från början.

Om du inte är medveten helt vad du gör, kan du av misstag råka göra saker som "förvärrar" (gör att hon tar över änmer).

Du har en jättebra tränare nära stockholm, Jaana Huuhka. Vill du ha hennes hemsideadress, PM´a mig.

Och det är aldrig försent. Oavsett ålder på människa eller häst eller hur länge ni har varit i varandras närhet.
Det är aldrig försent att lära sig nya saker.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
R
Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
16
· Visningar
1 460
Senast: nullo-modo
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 834
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 700
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar