kan det här stämma

Olympus

Trådstartare
Håller på att räkan lite med E-vitamin och undrar om detta kan stämma.

Tillskottet innehåller 100 000 mg/kg
Man ska ge 20 g/dag (alltså 20 000mg) Blir det rätt då när det blir 5mg E-vitamin/20g eller har räknat helt tokigt, Har suttit och klurat på detta en timme nu.

Sen undrar jag hur farligt det är att/om man kan överdosera E-Vitamin. Skulle behöver ge Selentillskott och har hittat ett som blir perfekt vad gällande selenen men det är då E-vitaminen som är frågan...

Sv: kan det här stämma

Okej, så 400 mg som jag ger nu är ganska lagom då alltså (ca: 500kg häst)? jag läste att en häst behöver 2000mg E-vitamin/dag, men det är alltså för mkt då?

Problemet är dock att jag behöver mer selen i min foderstat, det som finns i fodret är inte tillräckligt. Men allt selentillskott är det antingen för mkt selen i eller så ingår det E-vitamin då...

Senast ändrad:

2000 mg är behovet för en hårt tränande häst på 500 kg (trav & galopphästar, fälttävlanshästar och distanshästar).
Maximal toleransgräns på e-vitamin är 3000 mg/100 kg häst, så det är ingen fara att ligga lite högt på e-vitamin om det blir så för att täcka selenbehovet.

Selenbehovet enligt svenska normer är 0,2 mg/100 kg häst, men tittar man på KERs normer är det ca 0,4 mg/100 kg häst vid underhåll och för en hårt tränande häst 0,6 mg/100 kg häst.

Maximal toleransgräns per 100 kg häst är 5 mg.

Senast ändrad:

okej, för det tillskottet (eggersmann) täcker selentillskottet perfekt men E-vitaminen kommer ligga på 2400 mg isåfall, då behöver jag inte oroa mig för att är för mycket eller?

Ursäkta alla korkade frågor, men jag har för första gången räknat ut en foderstat själv och jag vill gärna vara säker på att jag inte gör helt fel.

Det är inte farligt med så mycket e-vitamin, men det kanske är onödigt att betala för något du inte behöver?

Nu vet jag inte vad din häst gör och har för behov, men tippar på att du kan hitta ett billigare och mer passande tillskott för din häst om du nu inte redan köpt Eggersmans tillskott.

Hur många mg selen och e-vitamin har du kommit fram till att din häst behöver per dag?

Selen behöver hon 1mg/dag. Vitaminbehovet vet jag inte riktigt hur man räknar ut ännu, vill bara vara säker på att hon inte får för mycket.
Dom andra selentillskotten jag har räknat på har gett alldeles för mycket selen (har kollat på dom som jag lätt kan få tag här i området). Skulle väl vara om jag gav Selo-E men då halva den rekomenderade dosen (dvs 11g), då hamnar värdet på 1,3 och E-vitaminen på 800g.

Selo-E är ju selenjäst och det läste jag i någon annan tråd att det var starkade än oorganiskt selen, stämmer det?

Selo-E låter väl perfekt för dig, rekommenderad dos är inget att bry sig om, ge så mycket som behovet är. Att det är selenjäst är bara bra, har högre biotillgänglighet, hästen kan ta upp det bättre.

Håller på att räkan lite med E-vitamin och undrar om detta kan stämma.

Tillskottet innehåller 100 000 mg/kg
Man ska ge 20 g/dag

Sen undrar jag hur farligt det är att/om man kan överdosera E-Vitamin.

Du har fått bra hjälp redan så det finns egentligen inte så mycket att tillägga.

Den amerikanska normen NRC 2007 rekommenderar 1 IU/kg kroppsvikt, dvs. 500 IU för en 500 kg häst. Detta är dock en minimimängd och man bör nog ge lite mer. Både selen och vitamin E är viktiga antioxidanter. Själv ger jag 1,5 IU/kg kroppsvikt vilket motsvarar 750 IU för en 500 kg häst när hästen inte går på bete.

IU är en internationell enhet som används för att mäta en biologisk aktivitet. Definitionen av en IU varierar för olika ämnen. För vitamin E motsvarar 1 IU 2/3 mg av d-alpha-tocopherol (som är organiskt) eller 1 mg av dl-alpha-tocopherol acetate (som är syntetiskt). Ditt tillskott innehåller förmodligen den syntetiska varianten så 1 IU = 1 mg.

Det finns inga kända förgiftningsfall av överdosering av vitamin E hos hästar. NRC 2007 anger dock ett övre gränsvärde av 20 IU/kg kroppsvikt, vilket motsvarar 10 000 IU för en 500 kg häst.

Jag skulle rekommendera att du ger halva den rekommenderade mängden av ditt tillskott, dvs. 10 g/dag istället för 20 g. 10 g/dag ger 0,010 x 1000 000 = 1000 mg vitamin E.

Tack för din förklaring :) Jag har gett 10g Selo-E i två dagar nu så nu täcks hennes behov bra enligt hippocampus :)

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 355
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
1 073
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 543
Senast: Irival
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 288
Senast: isafore
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv