Kan det hänga ihop?

E

eiwo

Jag har ridit barbacka på min häst i ett halvår nu på grund av att vi inte hittat en sadel som passar honom. Jag har börjat känna av att mina höfter inte mår så bra nu, de är stela och när jag har suttit en längre stund (runt 30 min) så kan jag inte riktigt 'dra bak' benet när jag går utan stapplar mej fram i några steg innan stelheten har släppt. Höfterna har också börjat göra ont lite 'hur som helst', jag kan sitta eller stå still och plötsligt 'huggger' det i höften. Tror ni att detta kan hänga ihop med att jag ridit barbacka såpass länge? Jag har väldigt smalt bäcken och benen sitter 'tätt' ihop och hästen är väldigt bred över ryggen...

Men det positiva är i alla fall att mina knän har blivit bättre sen jag började rida barbacka :angel:

Sv: Kan det hänga ihop?

Tusan, jag som trodde att det skulle vara så enkelt :cry: Då är det väl bara att gå tillbaka till farbror doktorn som inte kan hitta något på röntgen och därför är övertygad om att jag inte kan ha ont :mad:

Tack för svaret i alla fall! :bow:

Hur kan du vara så säker på att det inte hänger ihop då?

jag tror säkert att det kan var barbackaridningens skuld. eftersom du är så smal och hästen bred så sträcks ju musklerna och senorna ut mycket, och sedan när du sitter vanligt en stund så blir det en annorlunda sträckning för dem. och då gör det ont. likadant när du går.

Värm upp innan du rider så musklerna är uppvärmda och redo för ansträngning, och stretcha efter så märker du nog skillnad efter ett tag.

Det syns alldeles säkert ingenting på röntgen, eftersom det låter som om det är mjukdelarna du har problem med.

Spänner du dig när du rider?

Senast ändrad:

Därför att höfterna mår bra av ridning. Den position där höftleden har sitt bästa anatomiska läge är den som de har när vi sitter till häst; lätt böjda och utåtroterade (som man har när man går lätt framåtlutad och stödjer sig på knogarna - längre än så har inte evolutionen nått).

men hon säger ju att hästen är mkt bred, och hon är smal, så sträckning i häftmuskulaturen är väl inte omöjligt?

Höftlederna mår bra av den ställningen.

Sitter man väldigt brett sträcker man musklerna på insidan av låren, inte de runt höften.

En kiropraktor är ett hett tips! De kan fixa många "mystiskt onda saker".

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 934
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027
Kropp & Själ (Nytt nick, gammal användare.) För att hålla det här inlägget från att bli en hel roman håller jag mig kort och skalar bort en del hel...
Svar
0
· Visningar
793
Senast: Mandarinen
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 851
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar