Kan det ha varit foderstrupsförstoppning?

Zolimita

Trådstartare
Igår kväll när jag skulle ge kvällshöet vid 22 hade hon inte ätit sitt hö som hon fick vid 19,kraftfodret hade hon dock ätit.Men hon grejade med tungan och det rann saliv ur munnen.Provade ge lite hårtbröd och hon kunde svälja men man märkte att hon var besvärad.Ingen feber.Ringde jourvet som sa att jag skulle ta bort höet och hålla koll på henne.
Imorse när jag kom hade hon inte druckit mycket men nu tuggar hon hö och sväljer som vanligt.
Vet sade att jag skulle återkomma så jag ska ringa och kolla med dem.
Puh vad skönt att hon äter som vanligt nu.
Kan det ha varit lättare foderstrupsförstoppning som gått över,eller?

Sv: Kan det ha varit foderstrupsförstoppning?

Min häst satte nog helt enkelt i halsen igår. Jag tog ut henne från boxen och hon började harkla sig och gapa, såg lite besvärad ut. Så jag masserade henne på undersidan av halsen och efter en stund hostade hon rejält och det kom upp ett halvtuggat halmstrå. Sen var allt bra igen. Hon har aldrig tidigare vad jag vet fått foderstrupsförstoppning eller kolik eller överhuvudtaget varit dålig under de 9 år jag har haft henne.

Jag antar att även hästar kan sätta i halsen precis som vi? Eller kallar vi det för foderstrupsförstoppning?

Det kan det mycket väl ha varit.... Håll lite extra koll på din kuse närmaste dygnet, vet att förstoppningen kan flytta sej neråt och stoppa till ingången till magen... Inte skoj.... Men ser du att det går in smidigt och kommer ut som det brukar så är hästen nog okej....:laugh:

//Domino_s

Pratade med veterinären igen och hon tyckte inte att hon behövde komma ut när hon nu båda äter och dricker.Men ska ju hålla koll på henne.
Fick även tips om att blötlägga kraftfodret,gärna med betfor.

För att förhindra det kan man även fodra i marknivå och i en större balja så att maten blir mer utspridd så de inte kan ta för stora tuggor när de äter. Har en häst som fick rejält stopp och blev tvungen att spolas på klinik, han får numera all sitt kraftfoder i en balja på golvet istället för i vanlig krubba. Han hade tagit en alldeles för stor tugga och sen svalt för fort.

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 406
Senast: Zetly
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 778
Senast: Luleå
·
Hästvård Är det någon som varit med om att hästen har fått problem att tugga maten och sen fått foderstrupsförstoppning efter tandraspning? Det...
Svar
7
· Visningar
2 446
Senast: TantEster
·
Hästvård Imorse vid utsläpp var hon svettig (hade stått inne på stall över natten som vanligt) Hon hade halm på ryggen, så hon har rullat sig...
Svar
16
· Visningar
1 939
Senast: Skogstroll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka