Kan denna GPS duga?

BandyBoy

Trådstartare
Vet att det finns trådar om en viss GPS som många har och som är smidig för att den går att "bygga om" till "häst-pulsare" också, men jag hittade följande text om en annan GPS på en internetbutik och måste bara höra mig för om den skulle kunna "räcka"... Ligger liksom ganska bra till i pris...

Modellen heter: Globalsat GH-615M GPS-pulsklocka för träningshjälp. 20 kanaler och kostar 1750 kr (inkl moms).

Sportklocka med GPS-mottagare och hjärtmonitor. Den visar tid, hur långt och hur fort du springer/cyklar samt puls och kaloriförbrukning. Man kan spara specifika platser och hitta tillbaka till startpunkten. Rutten lagras i mottagaren och kan enkelt överföras till datorn via USB kabel och visas i Google Map. Hjärtmonitorn sätts runt bröstkorgen och har en räckvidd på 110cm. Mottagaren sätts på armen som en vanlig klocka. Man kan även ansluta den till datorn via USB och använda den som en helt vanlig GPS-mottagare och uppgradera firwmare. SiRF Star III-chipset. 20 kanaler. 515m/s. Uppladningsbart Li-Ion batteri ger ungefär 7-21 timmars batteritid beroende på vilka funktioner som är aktiva.

Eller kan det vara dumt att köpa en som inte går att "bygga om" ifall man i framtiden känner att man behöver ha det (dock inget behov av det just nu - har full sjå att hitta pulsen på hästen med stetoskop - vill lära mig det först *ler*)?

Sv: Kan denna GPS duga?

Vet att det finns trådar om en viss GPS som många har och som är smidig för att den går att "bygga om" till "häst-pulsare" också, men jag hittade följande text om en annan GPS på en internetbutik och måste bara höra mig för om den skulle kunna "räcka"... Ligger liksom ganska bra till i pris...

Modellen heter: Globalsat GH-615M GPS-pulsklocka för träningshjälp. 20 kanaler och kostar 1750 kr (inkl moms).

Sportklocka med GPS-mottagare och hjärtmonitor. Den visar tid, hur långt och hur fort du springer/cyklar samt puls och kaloriförbrukning. Man kan spara specifika platser och hitta tillbaka till startpunkten. Rutten lagras i mottagaren och kan enkelt överföras till datorn via USB kabel och visas i Google Map. Hjärtmonitorn sätts runt bröstkorgen och har en räckvidd på 110cm. Mottagaren sätts på armen som en vanlig klocka. Man kan även ansluta den till datorn via USB och använda den som en helt vanlig GPS-mottagare och uppgradera firwmare. SiRF Star III-chipset. 20 kanaler. 515m/s. Uppladningsbart Li-Ion batteri ger ungefär 7-21 timmars batteritid beroende på vilka funktioner som är aktiva.

Eller kan det vara dumt att köpa en som inte går att "bygga om" ifall man i framtiden känner att man behöver ha det (dock inget behov av det just nu - har full sjå att hitta pulsen på hästen med stetoskop - vill lära mig det först *ler*)?

Hej!:)
Det är säkert inget fel på den, men jag skulle hellre köpa en som jag vet fungerar att bygga om?
Du kommer med största sannolikhet tycka att det är intressant längre fram att kunna kolla pulsen på din häst?
Länk till den som du säger många har, http://www.pricerunner.se/pl/288-614182/GPS-mottagare/Garmin-Forerunner-305-priser
och som du ser så är priskillnaden inte så stor mot den du har hittat.
/Camilla

aaah... nej, det ser jag... hade bara inte hittat in till det där "Pricerunner" :D Du har nog rätt... man blir säkert nyfiken på hästens puls framöver - fast än så länge är jag så pass nybörjare att jag har fullt upp med allt annat :grin:

Tack för lite hjälp att bolla tankarna :)

Men om du bara vill ha en GPS och inte använda pulsfunktionen så finns det utan.
// Linda

aha...!
ja, som jag ser det i dagsläget är det egentligen mest själva GPS-funktionerna jag är intresserad av. Att se sträckan, se ridhastighet osv...
Råkade ha förmånen att rida med en tjej som hade GPS när jag red min första PP på Billinge, och det var ju bara så attans fräckt! :D Skulle säkert använda en sådan GPS till alla möjliga tänkbara grejer... typ hur fort jag själv går, hur långt jag går en dag på jobbet... osv osv.. :rofl:

men framförallt till ridningen såklart. Det där med pulsmätning känns som överkurs i dagsläget, men frågan är också om man ångrar sig ifall man köper en GPS utan möjlighet till pulsande... om jag i framtiden skulle få för mig att även det blir intressant (vilket kanske inte är helt omöjligt?) ?? Beslutsångest. Ja. Jösses. Hur svårt kan det va? :grin:

Något tips på bra och/eller prisvärd GPS utan puls ?

Jag är inte missnöjd med min GPS. Jag ligger ju bara på 50km-nivå än så länge och är visserligen lite sugen på en pulsmätare också men det kan vänta :)

Min GPS är en Garmin 205 om jag inte minns fel. Enkel att förstå och lätt att ha med (sitter på armen). Det enda jag är lite gnällig över är att sträckan räknas efter hastigheten och hastigheten slår inte om direkt. Därför får man inte riktigt den exaktheten som jag helst vill ha, men då får ja nog vänta några år. Håller man ett jämnt tempo går det bra.

Trådkapning! (aka för lat för att göra en tråd till :p)

Jag tävlar inte distans (eller något annat heller) men gillar att ha lite koll på hur långt och hur fort vi har gått när vi är ute.
Låter väldigt kul att hålla koll på pulsen med, men det känns lite överkurs för mig just nu.
Vilka modeller är det som går att bygga om (ifall jag blir seriös i mitt "träningsövervakande")?
Vilka modeller har bra täckning ute i skogen (det är oftast där jag håller till)?

Ja, det var mina första frågor, fler lär komma :p

Den ligger ju jättebra i pris! Hur bygger man om den? Kommer det då altså att funka att se pulsen på hästen samtidigt som man rider?

Den ligger ju jättebra i pris! Hur bygger man om den? Kommer det då altså att funka att se pulsen på hästen samtidigt som man rider?

Min dotter har en Garmin 305, hon beställde ett ombyggnadskitt från Mia och enligt henne så funkar det jättebra med GPS och pulsfunktion.

Jag hjälpte henne att montera på ombyggnadskittet och det var inte allt för svårt om man tänkte till lite.

En länk till en annan tråd där det förklaras hur man går till väga, http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=880638

/Camilla

Vilka modeller är det som går att bygga om (ifall jag blir seriös i mitt "träningsövervakande")?
Vilka modeller har bra täckning ute i skogen (det är oftast där jag håller till)?

Nu tjatar jag :p
En fråga till:
Visar de längd i miles eller km?

En fråga bara, enligt någon specifikation jag fick på hörsägen av min chef så fungerar pulsningen med upp till 6 meters avstånd.

Är det någon som har en aning ifall detta stämmer? Vore ju schysst att kunna använda samma grejer i travträningen också och inte behöva köpa ett Polarsystem också.

hej!

Jag har en Garmin 305 och räckvidden på den är längre än sex meter.. jag kan gå in i sadelkammaren och fortfarande se pulsen!;)
Det är säkert 10 m.

Mvh

På alla Garmin? Eller ja, det begär jag inte att du ska veta förstås :p
Nej, nu införskaffar jag mig en Forerunner 201 och sätter lite fart på ponnyhästen :D

På alla Garmin? Eller ja, det begär jag inte att du ska veta förstås :p
Nej, nu införskaffar jag mig en Forerunner 201 och sätter lite fart på ponnyhästen :D

Den går det inte att mäta pulsen med, men det vet du säkert?
Jag har en sådan och den fyller sin funktion om man vill veta sträcka, hastighet, tid & höjdskillnad.
/Camilla

Ah, men det är ju lysande! Tack så himla mycket, här ska införskaffas! :banana:

*knapplån*

Jag vill införskaffa en GPS så fort jag har råd (eller mor erbjuder sig, för att vi inte ska hamna vilse när vi letar nya ridsträckor :angel:), men jag är världens mest otekniska människa.
Jag vill se hur långt jag ridit, medelhastighet/h. samt "aktuell" hastighet (km/h). Självklart även vart jag ridit & se karta ;) . Vill även kunna fixa så att man ser hästens puls (läste om nåt ombyggnadskit så att GPS:en visar hästens puls?), så att jag inte behöver införsaffa en Polar också, vill gärna se hur hög puls pållan har så att jag vet ungefär vart vi ligger i träningen inför t.ex. en ritt ;) .
Någon som har tips på GPS? (att ha på armen helst, har sällan fickor..) . Obs, jag är oteknisk! Någon lättanvänd sak vill jag ha :D

Hei, er det noen her som vet om det går å bygge om en
POLAR FS2 til bruk på hest????

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka