Kan denna GPS duga?

Sv: Kan denna GPS duga?

..."svarar" mig själv i en gammal tråd, men jag tyckte det var lite kul när jag hittade den här och beskrev mitt dilemma vilken gps jag skulle köpa...
Då tyckte jag att pulsning var "överkurs", men övervägde ändå möjligheten att jag skulle förstå mig på det någon gång framöver...

Idag har jag precis fått hem ombyggnadskitet till Garmin 305 från Mia :D
Vilken attans tur att jag lyssnade på er här på Bukefalos som "misstänkte" att jag kanske skulle tycka att pulsning skulle bli kul och intressant framöver och köpte 305:an med en gång :D

...nu återstår bara att förstå sig på att bygga ihop prylarna! :eek: Har som tur är hittat en utomordentlig beskrivning i en av trådarna här på forumet. Tacka vettja Buke och alla Bukisar här som frikostigt delar med sig av kunskap och tips!

ha en härlig distansvår och lycka till på årets tävlingssäsong!
:bump:

Har själv köpt en Garmin Forerunner 305 ifrån USA och inte behöver den byggas om, bara att förlänga humanbandet, en sväng till syaffären 20:- fattigare och en symaskin med 15 minuters arbete så är det klart. går att ställa om till km i setup. Har fungerat utmärkt i ett år nu :)

*kl*

Lånar tråden lite, istället för att göra en ny gps-tråd...

Jag har en Garmin Forerunner 205. Kan man på något vis se hur lång en viss sträcka man förflyttat sig varit? Tex om man vill veta hur långt man travat i ett svep? Eller är det bara manuell räkning som gäller? (Man ser ju på grafen var man började och var man slutade)

Man kan ju använda sig av lap-funktionen. Att man trycker på lap när man börjar trava och sedan trycker igen när man slutar. Man kan ställa in så att man ser "lap-information" i displayen medan man använder den.

Ehrm.. Är inte säker på att jag förklarade så bra, du får fråga igen om det var otydligt...

aha! bra att veta :) ifall jag misslyckas med adapterkitet verkar det ju finnas alternativ!

...men jag blir fundersam på hur du sätter fast bandet på hästen?! Det borde väl sättas under sadelgjorden och då skulle i allafall min häst få en attans massa skav av det klumpiga pulsbandet... jag är nästan rädd för skav av de små nätta mottagardelarna som adapterkitet innebär... :confused:
Berätta gärna hur du sätter det på hästen.

Själva bandet är elastiskt så det följer hästens rörelser och mojängen som mäter pulsen har vi elektrodgel på i början sen sköter hästens svett det hela. Det finns rätt dyr gel att köpa på nätet (blågel), men funkar utmärkt med samma som de använder på klinikerna när de gör ultraljud etc. Vi köpte 500ml för 40:- hos lokala handlaren. Skulle säkert fungera med glidslem oxå men har inte testat på mätdonet, men använder det på sadelgjord och andra utsatta ställen, vår arab får skav av skavskydden så han är rätt känslig ^^

jo, men är inte själva "mojängen som mäter pulsen" lite väl klumpig att ha under sadelgjorden? ...eller vart sätter du den?
Ombyggnadskittet har ju två små smidiga plattor (typ 2,5*2) att lägga en under sadeln och en under gjorden. Gel även på dem.

Tack för tips om alternativ till blågel! "Lokala handlaren" är det typ närmsta ICA (njaaa...), eller menar du närmsta djurklinik?

Är också supersugen på att köpa en 305 nu..
Hur går det Sofia, har du fått någon ordning på ombyggnadskitet?? Undrar lite hur det fungerar, sitter sändaren fast i sadeln så att man inte kan se pulsen längre när man sadlar av, eller kan det sitta kvar? Vore smidigt om den kunde sitta kvar även efter avsadling...

Undrar också hur ni i team Tanam gör, om ni har pulsmätaren under sadelgjorden?

Jadå - nu har det fixat sig med tillbyggnadskitet. Det var inte så svårt när allt kom omkring - det svåraste var nog att lura ut att jag behövde klicka på lite inställningar på själva gps-klockan för att den skulle hitta pulsmätaren, men när jag väl kom på det så :D

Har varit ute och testat och det fungerar jättebra, förutom när pulsen går under 35 slag, för då visar mätaren inget (men det är ju kanske inte jätteofta...)

Ja, själva sändardelen är i behov av att en sadel håller de båda elektrodplattorna på plats (en under sadeln och en under sadelgjorden), så det fungerar inte när sadeln är av - men jag undrar om det inte skulle gå att sy ihop någon slags resårband med kardborrefästen på (elektroderna har kardborrar på baksidan!) och då kunna sätta det bandet runt hästen när sadeln är av... går säkert att fixa för den händige! :laugh:

Vad bra, tack för svaret.
Kul att det funkar bra!! Då kanske man vågar sig på att testa det där tillbyggnadskitet då... :)
Smart idé där med resårbandet, det kan ju vara värt att testa iallafall! Men hur gör du när du ska mäta pulsen när du sadlat av då? Eller kör du bara på det hederliga stetoskopet :)

ja, hittills har vi kört med stetoskop, men det får jag alltid överlåta till min man att sköta - jag har aldrig hört ens något som liknar hjärtslag när jag har lyssnat... jag tror jämt att min häst är död, för han har ju ingen puls (brukar jag säga skämtsamt). Jag är ett fan av teknikprylar för att se pulsen :D

...idag har jag dessutom fått igång programvaran till min pulsmätare/GPS och DET var ÄNNU roligare! :bow: ...fattar inte hälften av det än, men det kommer nog så småningom. Nu är det ännu mer ATTANS KUL att rida för att man under ritten kan se hur snabbt pulsen sjunker och sen är det lika ATTANS KUL att gå in och titta på kurvorna som visar alla möjliga grejer på dataskärmen :rofl: oj oj oj... *ler brett*

Vad kuuul!! :D
Jag har fått hem 305:an nu men använder pulsbältet mest själv nu för det är så kul att titta på skärmen och tävla mot sig själv hela tiden :D Men använder GPSen i ridningen.
Funderar på att köpa det där ombyggnadskitet nu då, är så rädd för att jag inte ska fatta hur man ska göra så allt går sönder istället bara...!

Men det funkar bra att rida med fortfarande?? Vore toppensnällt om du kunde slänga upp några bilder på hur de sitter på hästen, på elektroderna och sånt.. :)

Jag veeet... tycker också det är riktigt svårt att höra pulsen, särskilt när man är lite på spänn dessutom! :D

Fungerar bra att rida med ja, men en gång kanade pulsmätarplattan som sitter vi sadelgjorden lite och då vet jag inte riktigt om värdena klockan visade verkligen stämde... Den visade fortfarande, så något kände pulsmätaren av, men om han verkligen hade så låg puls i trav så är min häst verkligen ett ämne för distans :D (så jag tror att det blev något fel alltså)

Svårt att fota för att visa vart pulsmätarplattorna sitter, för det lär bara synas sladdar... Den ena sätter jag under sitsen på sadeln på vänster sida och den andra har jag under sadelgjorden på höger sida. På samma ställe som man vanligtvis mäter pulsen, fast på höger sida. Jag vet inte om man kanske skulle ha det tvärt om (dvs under sadeln på höger och sadelgjorden på vänster), för det verkar som det var olika med olika pulsklockor, men det här har fungerat för oss i allafall.

Var faktiskt lätt att sätta ihop prylarna när jag väl tog mig tid att göra det. Finns en gammal tråd här på buke där det förklarades enkelt hur man gjorde. SEdan får man med en beskrivning (fast på engelska) med kitet också.
Lycka till - det är skitkul!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka