Kan cellgift ge hård mage?

WhoIsItAgain

Trådstartare
Min 19-åring som äter cellgift verkar hård i magen. Inte helt förstoppad för det kommer en liten korv men först efter att hon varit i lådan 10-20 vändor och det första gångerna inte kommer mer än lite vätska (jag tror det är som att när hon tar i så kommer det lite lite kiss). Dessutom verkar det göra lite ont då hon jamar när hon sitter där och tar i.

Ska naturligvis konsultera veterinär imorgon men superakut verkar det ju inte vara eftersom det till sist kom ut lite bajs och hon för övrigt är precis som vanligt. Men vill gärna veta om jag kan underlätta på något sätt redan nu och om det kan bero på cellgiftet?

Hon har aldrig varit så här förr.

Googlade och då kom det upp att förstoppning är ovanligt men att man kan ge tonfisk i olja eller blanda matolja i maten. Håller ni med?

Sv: Kan cellgift ge hård mage?

Usch, förstoppning är inte roligt!:( Vet inte om cellgifterna kan vara orsaken tyvärr.

Det som fungerade bäst på min katt som var förstoppad i tid och otid var att regelbundet ge laktulos. Det är för att förhindra att det blir stopp i magen.

När det redan är tvärstopp så kan man ge paraffinolja och microlax. Att tänka på är att all paraffinolja som går in också kommer ut... Är förstoppningen av det mildare slaget kan det säkert fungera med att endast ge mat med lite olja på.

Nu jämför jag katt med människa här, men när min pappa åkte på cancer och åt cellgifter sade de att just förstoppning var en vanlig biverkning. Jag antar att samma kan gälla för katt.

Messmör brukar lösa upp avföring bra, men om din katt ska gå på cellgifter ett tag är det nog bäst att veterinären skriver ut Lactulos eller liknande för att mjuka upp avföringen.

Tack för era svar. Gav olja i maten igår och det gav bra resultat. Två gånger har hon under natten varit på toa. Nu sov jag ju och vet inte om det först innebar att hon fick springa flera gånger innan det kom något men det var nomal bajsmängd imorse istället för små "kaninpluttar".

Enl veterinär kan jag köra på oljan så länge den hjälper men skulle det bli värre skulle jag få medicin. Så jag kör på med oljan. Än så länge äter hon maten med god aptit fast den är oljeblandad. Cellgift kommer hon ju äta livet ut så antar olja lär bli ett vanligt inslag. Nu hade jag bara olivolja hemma, någon som vet om det är okej eller är någon annan olja bättre?

Har hållt koll nu under dagen men än har hon inte behövt vara på toa och jag jobbar sen 15-23 så förmodligen missar jag väl att kolla hur hon beter sig. Men imorgon är jag ledig hela dagen igen och kan titta hur hon beter sig.

Men som sagt, det verkar som oljan räcker för att hjälpa till i dagsläget.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 905
Hundhälsa Unghunden här har kräkts ett antal gånger under förmiddagen - först kom ju hela frukosten upp i ett par omgångar, men sedan 12-tiden...
2
Svar
37
· Visningar
3 982
Senast: Tonto
·
Hundhälsa Jag har ju hört om hundar med järnmage men här hemma kämpar vi med att få till ett foderbyte utan att behöva leva med konstant diarré...
Svar
10
· Visningar
2 288
Hundhälsa Ska vi skapa oss en tröstetråd för oss som har hundar med kronisk sjukdom? Jag känner i vart fall att jag behöver det... Min förhoppning...
13 14 15
Svar
296
· Visningar
38 615

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka