Kan betfor ligga för länge i blöt?

LillaVita

Trådstartare
Två frågor, först och främst, som rubriken;
- kan betfor ligga för länge i blöt? Och vad händer då?
- hur länge brukar ni ha betforet i blöt?

Sv: Kan betfor ligga för länge i blöt?

Nu på vintern är det ingen större fara, det kan ligga utan problem i timmar. Under sommartid får man vara lite försiktigare, se till att den står svalt osv, då värmen kan göra att det kan ruttna.

På vintern tar det ofta längre tid för betforn att jäsa, sen beror det ju lite på mängden också! någon liter kan man väl räkna på 1 timme. större mängd bör få ett par timmar på sig. så länge du inte blöter med varmvatten ! men det syns ganska bra när den är klar.

För länge i blöt börjar det jäsa. Det tar dock längre tid än man generellt tror. Känns på lukt & smak om det börjar jäsa.

Jag blöter i rumstemperatur, mycket små mängder (1 resp 2 dl torr). Ligger 10 - 11 h i rumstemperatur, eller ett dygn i kylskåp. Inga problem. (Har lock på)

jag sätter min betfor ca kl12 på dagen, i tre olika hinkar.
han får dem kl 12 kl 22 och sen på morgonen kl 6. allstå står den sista hinken i ca 18 timmar utan att jäsa..
så det kan stå ganska länge utan bekymmer...

- kan betfor ligga för länge i blöt? Och vad händer då?
Ja, det börjar med bakterietillväxt i vattnet, sker alltid i allt som är fuktigt. Hur lång tid det tar innan det blir skadligt beror bl.a. på vattnets kvalité och temperaturen. Så småningom börjar fodret att jäsa, även det beror på temperaturen.
- hur länge brukar ni ha betforet i blöt?
Så kort tid det bara är möjligt, aldrig över natten på sommaren t.ex. Normalt sett ger jag bara betfor vid det mål som kommer först efter att jag varit i stallet.
Brukar blötlägga när jag kommer dit och fodrar 30 min-1,5 h senare, när jag är klar med allt annat.

- kan betfor ligga för länge i blöt? Och vad händer då? Bakterietillväxt och jäsning uppkommer vid för lång blötläggning. Kommer inte ihåg hur länge man får ha betfor i blöt som max, men har för mig att veterinären sa max 10 timmar.
- hur länge brukar ni ha betforet i blöt? Mellan 3 och 4 timmar.

Max tolv timmar? För många timmar för sommar och för få för vinter.
Själv blötlägger jag vintertid ofta kvällsbetforen klockan 6 på morgonen och serverar den klockan 19. På sommaren står den max två timmar.

Immer

Jag menade att det gällde vintern, tänkte inte ens på sommaren nu :P

*kl*
hmm, kom att tänka på att stallkamraten gör betforen på eftermiddagen som är till nästa eftermiddag... alltså typ 24 timmar... inte på sommaren dock.

Vad tror ni om det?

*kl*
hmm, kom att tänka på att stallkamraten gör betforen på eftermiddagen som är till nästa eftermiddag... alltså typ 24 timmar... inte på sommaren dock.

Vad tror ni om det?

som sagt var ,¨på vintern är det inga problem , MEN inte okej under sommar/vår...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 161
Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 698
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
536
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 960

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka